سبزی‌ها و مواد اولیه خوراکی که در محیط پیرامون هر منطقه‌ای وجود دارد، غذاهای سنتی آن محدود را شکل می‌دهد. اهالی مازندران با توجه به فصلی که ماه مبارک رمضان در آن قرار می‌گیرد، خوراک‌های مخصوصی را سر سفره افطار خود می‌گذارند.

افطار

به گزارش همشهری آنلاین، مردم شمال کشور به غذاهای خوشمزه و لذیذی که دارند بسیار معروف هستند. مازندران با تنوع بالای غذاهایی که دارد در غذاهای مخصوص افطار نیز پیشرو بوده و مردم این استان وعده‌های لذیذی برای افطار خود تدارک می‌بینند. غذاهایی که ساده و مقوی هم هستند.

ترش او یا همان

غذاهای محلی در ایام روزه داری | پِلاکِکو در سفره سحری و قماق شیرینی سفره افطار مازندرانی‌ها 
آش ترش مازندرانی

از غذاهای مخصوص افطاری ماه رمضان در شهرهای مازندران است که طرفداران بسیاری دارد. این آش با طعم کمی ترش که طبخ آن بسیار ساده و با توجه به مواد اولیه غذایی سبک برای وعده افطاری است. سبزی مخصوص آش ترش، حبوبات، رب آلوچه و رب انارمواد اصلی ترش او مازندرانی را تشکیل می‌دهند. برای پختن این آش آرد و خرده برنج ها را ابتدا قوام آورده و بعد کمی سیرداغ با ترشی آلوچه جنگلی را به آن اضافه و به‌عنوان آش در وعده افطاری میل می کنند.

بیشتر بخوانید:
غذاهای محلی در ایام روزه ‌داری | اوماج آشی و شیرینی نزیه پای سفره افطار تبریزی ‌ها


شیر آش مازندرانی یا همان شیر برنج یکی دیگر از غذاهای مقوی است که در وعده افطار مردم مازندران پای ثابتی دارد. این آش خوشمزه در مهمانی‌های افطاری در مازندران سرو می‌شود. شیر به‌عنوان یک لبنیات مقوی نقش پررنگی در ارزش بالای غذایی این آش دارد.
پِلاکِکو غذای دیگر مازندرانی است که از مخلوط کردن آرد، تخم‌ مرغ، کنجد و سبزی های محلی که در این فصل در جنگل ها و حاشیه روستاهای کوهپایه ای می‌روید درست و مانند کتلت سرخ و با برنج میل می‌شود. این غذا به دلیل وجود برنج برای وعده سحری مناسب است.
راغون‌دشو بیشتر نوعی خورشت است که روزه داران در وعده سحری همراه با برنج میل می‌کنند. برای درست کردن این خورشت کره محلی را در ظرفی آب کرده و شیره خرمالو به آن اضافه می‌کنند.
دوبَزه آش، نوعی آش محلی است که فقط در مناطق روستایی یا کوهپایه‌ای مازندران طبخ می‌شود در شهرها و روستاها نیز طرفداران خود را دارد و ذائقه مازندرانی‌ها همچنان با طعم آن آشناست و طبخ آش‌دوغ محلی مازندرانی، جزو غذاهای مرسوم است. برای پخت این آش که در وعده افطاری مصرف می‌شود دوغ، آب، برگ و ساقه چغندر سفید، باقلا خشک یا تازه، گشنیز و نعناع و برنج نیم‌دانه را با هم مخلط کرده و روی آتش ملایم می گذارند و در پایان به آن پیازداغ، سیر و ادویه اضافه می‌کنند.

شیرینی ماه رمضان در مازندران

قماق نوعی نان شیرینی مازندرانی است که برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها پخته می‌شود. این شیرینی خوشمزه در ماه رمضان معمولا پای ثابت سفره‌های افطار است. قماق مخلوطی از برنج خیس شده و آرد، تخم مرغ، کنجد و شکر که با هم مخلوط و مانند کتلت در روغن محلی سرخ می شود غذایی که به دلیل وجود تخم مرغ و کنجد و برنج بسیار مقوی برای سفره افطاری است.

بیشتر بخوانید:
غذاهای محلی در ایام روزه‌داری | حلوای سیاه، پای ثابت افطار و سحر مردم این استان
از افطاری بلوچ ها چه می‌دانید؟ | تباهگ، چانگال و پکوره

کد خبر 842238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha