پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
۰ نفر

سفرهای ماجراجویانه معمولا با کشف ناشناخته ها همراه است و برای همین اغلب سفرنامه ها خواندنی و به یاد ماندنی هستند. اصلا سفرنامه یکی از سبک‌های ادبی است که در آن نویسنده به سرزمین‌های مختلف سفر می‌کند و از تجربیات خود درباره آن سرزمین می‌نویسد.

سفرنامه

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: سفرهای ماجراجویانه معمولا با کشف ناشناخته ها همراه است و برای همین اغلب سفرنامه ها خواندنی و به یاد ماندنی هستند. اصلا سفرنامه یکی از سبک‌های ادبی است که در آن نویسنده به سرزمین‌های مختلف سفر می‌کند و از تجربیات خود درباره آن سرزمین می‌نویسد. این تجربیات می‌توانند شامل رخدادها و مشاهدات نویسنده باشند یا این‌که نویسنده به شرح احساسات و برداشت خود از آن جوامع و رویدادها بپردازد. برای آشنایی با چهار سفرنامه مطرح در دنیای ادبیات، این آثار در ادامه معرفی می شود.

با سفرنامه های مشهور همسفر شوید

  • ابن بطوطه

کتاب«ابن بطوطه» اثری به قلم محمد علی موحد است که در آن اقدام به بازسازی و برجسته سازی جذاب ترین و خواندنی ترین قسمت های سفرنامه «ابن بطوطه» کرده است. ابن بطوطه که یکی از مهشورترین جهانگردان تاریخ و سیاحی مراکشی بود، در سفرنامه خود شرح گویا و زنده ای از تاریخ و فرهنگ جهان اسلام را ارائه کرده و این سند، یکی از معتبرترین مکتوباتی است که از قرن هشتم هجری قمری در دست ماست. او در سفرنامه خود زیر و بم جوامع اسلامی را در دوران خود بازگو می کند.

با سفرنامه های مشهور همسفر شوید

  • سفرنامه حاج سیاح

کتاب«سفرنامه حاج سیاح» اثری است که به اهتمام علی دهباشی گردآوری و تدوین شده و یکی از بهترین نمونه‌های سفرنامه از جهت نگارش و محتوا در دویست سال اخیر به حساب می آید. نویسنده این سفرنامه که محمدعلی سیاح نام دارد، دو دهه از زندگی خود را در خارج از ایران سپری کرد. او در طول سفر به نقاط گوناگونی سر می زد و سفرنامه حاج سیاح، شرح سفرهای او به شهرهای مخلتف بلغارستان، ترکیه، مجارستان، اتریش، فرانسه، انگلیس، یونان، سوییس، روسیه و چندین کشور دیگر را در بردارد.

با سفرنامه های مشهور همسفر شوید

  • هفت سفرنامه شمال

کتاب«هفت سفرنامه شمال» با پژوهش و گردآوری سید مهدی سیدقطبی از سوی انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده است. در این کتاب برای نخستین بار یادداشت های سفر به خطه شمال چهار تن از روزنامه نگاران برجسته دوره پهلوی اول؛ احمد ملکی مدیر روزنامه ستاره، سید حسین فاطمی سردبیر روزنامه باختر، ابوالحسن عمیدی نوری مدیر روزنامه داد و محسن شاملو سردبیر روزنامه ستاره گردآروی و تصحیح شده است.

با سفرنامه های مشهور همسفر شوید

  • نیم دانگ پیونگ یانگ

کتاب سفرنامه ای «نیم دانگ پیونگ دانگ» نوشته رضا امیرخانی، داستان‌نویس معاصر، حاصل سفر او به کشور کره شمالی است که در ادبیات سیاسی جهان از این کشور به عنوان مرموزترین کشور جهان یاد می‌شود.امیرخانی در سفر به کره شمالی تلاش دارد بدون پیش‌داوری این سرزمین را توصیف کند. کتاب فوق پر از جزئیات خواندنی است و وضعیت کره شمالی را نشان می‌دهد. نویسنده پیونگ‌ یانگ را شهری خاکستری می‌بیند که خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد و به سیاهی توصیف رسانه‌های غربی نیست. اما دنیایی مرموز و اعجاب‌آور است.

کد خبر 842008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha