سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

جوادنصرتی: محققان در انگلیس می‌گویند پر کردن دندان‌های خراب کودکان آنگونه که گمان می‌رفت چندان فایده‌ای برای کودکان ندارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در تازه‌ترین تحقیقی که در دانشگاه منچستر در این‌باره انجام شده است، مشخص شده که پرکردن دندان‌های خراب کودکان هیچ فایده‌ای برای آنان ندارد.

در همین رابطه کارشناسان سازمان‌های بهداشتی در حال درمان‌های جایگزین هستند چون به اعتقاد آنها پرکردن دندان‌های خراب کودکان باعث رنجش آنها می‌شود.

در حال حاضر، دندانپزشکان حین مواجهه با پوسیدگی‌ها دندانی در کودکان دچار سردرگمی هستند چون بسیاری از این پوسیدگی‌ها مواردی جدی تلقی نمی‌شوند و پرکردن یا استفاده از درمان‌های جایگزین برای آنها تفاوت چندانی با هم ندارد. با توجه به همین نکته است که سازمان‌های بهداشتی می‌خواهند سازوکار و دستورالعمل مشخصی برای دندانپزشکان تهیه کنند تا آنها با توجه به آن تصمیمات درستی برای ترمیم پوسیدگی دندان کودکان بگیرند.

یکی از مواردی که دندانپزشکان با توجه به آن اقدام به پرکردن دندان کودکان می‌کنند درد بسیار زیاد آنهاست. با این حال پروفسور مارتین تیکل از دانشگاه منچستر در این باره می‌گوید که پرشدن یا استفاده از درمان‌های جایگزین بیشتر به‌نظر والدین کودکان بستگی دارد.

تیم تحقیقاتی که روی تعداد مشخصی از کودکان 5 ساله دارای پوسیدگی‌های دندانی کار کرده، در این باره به نتایج جالبی دست پیدا کرده است. طبق یافته‌های این تیم، تنها در 6 درصد موارد والدین کودکان از دندانپزشکان می‌خواهند که دندان کودک‌شان را پر کنند. در مقابل یک سوم از آنها می‌خواهند که پزشک دندان کودکان را معاینه کند اما هیچ اقدامی برای ترمیم آنها انجام ندهد.

در همین رابطه برنامه ارزشیابی فناوری‌های بهداشتی انگلیس می‌خواهد با استفاده از هزارکودک انگلیسی به‌عنوان جامعه آماری، 3 نوع درمان مشخص را آزمایش کند تا بهترین و مؤثرترین آنها را پس از این آزمایش‌ها معرفی کند. این 3 درمان پر کردن، پرنکردن دندان و یک نوع درمان منطقه‌ای و جزئی بدون درد است که تنها شامل منطقه پوسیدگی دندان می‌شود.

یکی از استادان دانشگاه انگلیس در این باره می‌گوید: در حال حاضر به‌هیچ وجه نمی‌توان گفت که کدامیک از این روش‌های درمانی بهتر از دیگران است، به همین خاطر هیچ دستور‌العمل مشخصی در این‌باره وجود ندارد.

در حال حاضر دندانپزشکان به تشخیص خودشان بهترین کاری را که فکر می‌کنند برای کودکان مؤثر است انجام می‌دهند که این امر در هر مورد با مورد دیگر تفاوت‌های زیادی دارد.

وی همچنین می‌گوید که دندانپزشکان هم از یک دستورالعمل مشخص استقبال می‌کنند چون برای آنها تشخیص اینکه از چه روش درمانی باید استفاده کنند بسیار مهم و از خود روش درمانی سخت‌تر است.

کامینی شاه از مؤسسه تحقیقات دندانپزشکی انگلیس درباره روش‌های تشخیص درمان برای ترمیم پوسیدگی‌های دندانی کودکان می‌گوید: به‌طور کلی 2 طرز فکر در این باره وجود دارد؛

یکی اینکه دندان کودکان می‌تواند به‌شدت درد بگیرد و بی‌خوابی در شب را برای آنان به همراه داشته باشد و با توجه به آن دندانپزشکان باید آنها را پر کنند. دیگری این است که شواهد برای پرکردن دندان کودکان مشکوک هستند.

در بسیاری از موارد مخصوصا وقتی که بچه‌ها با دندانپزشکان همکاری نمی‌کنند، باید به جای پرکردن دندان کودکان از روش‌های دیگری مانند استفاده از فلوراید برای ثابت نگهداشتن میزان پیشرفت پوسیدگی استفاده کرد.

به هرحال نکته‌ای که با انجام این تحقیق به دست آمده این است که در همه موارد پوسیدگی دندان کودکان، ‌پرکردن دندان بهترین روش نیست.

کد خبر 84117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز