همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید آموزش مادران جدید در مورد چگونگی تغذیه با شیر مادر می‌تواند هر سال جان 1.3 میلیون کودک را نجات دهد.

اما بسیاری از مادران هیچ کمکی در این مورد دریافت نمی‌کنند و شیر دادن از پستان را کنار می‌گذارند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت روز جمعه 31 جولای (9 مرداد) در آستانه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر که از اول آگوست (10 مرداد) شروع می‌شود، اعلام کرد کمتر از 40 درصد مادران در سراسر جهان در شش ماهه اول عمر نوزادان‌شان به طور انحصاری آنها را با شیر مادر تغذیه می‌کنند. به گفته این سازمان بسیاری از این مادران به این علت تغذیه کودک با شیر مادر را کنار گذاشته بودند که نمی‌دانستند چگونه به طور درست این کار را انجام دهند یا اینکه به این علت دچار درد و ناراحتی شده بودند.

کونستانزا والیانس، کارشناس سازمان جهانی بهداشت، در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت:
"مادران هنگامی به مرحله انجام شیردادن از پستان می‌رسد، از حمایت عملی برخوردار نمی‌شوند."

او افزود این مشکل هم در کشورهای فقیر و هم در کشورهای ثروتمند وجود دارد، و خواستار شد که همیاری‌های بیشتری در بیمارستان‌ها،‌درمانگاه‌ها و اجتماع در اختیار مادران جدید که نیاز به اطلاعات و کمک دارند، قرار گیرد.

 سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که کودکان یک ساعت پس از تولدشان شیردادن از پستان را به کودک شروع کنند، و برای شش ماه اول منحصرا به کودک شیر مادر دهند و ازدادن آب و سایر نوشیدنی‌ها و غذا به او خودداری کنند.

 این کار مواد مغذی حیاتی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد و دستگاه ایمنی را برای مقابله با بیماری‌هایی مانند اسهال و ذات‌الریه تقویت می‌کند.

والناس گفت بالا بردن میزان تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول زندگی نوزادان به حد 90 درصد، می‌تواند جان 13 درصد از 10 میلیون کودک زیر پنج سال را در هر سال نجات دهد.

کد خبر 86790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز