همشهری آنلاین: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیشتر مادران به اندازه کافی برای کودک خود شیر دارند و نوزاد تا 6 ماهگی به هیچ غذا و مایع کمکی نیاز ندارد بنابراین شیر مادر برای آنان کفایت می‌کند.

شیرخوار

دکتر محمدرضا فرسار در گفت وگو با ایسنا افزود: مادر باید در پایان ماه ششم، شروع به دادن غذای تکمیلی به نوزاد خود کند و شیردهی را همچنان ادامه دهد این در حالیست که در گذشته تصور می‌شد که کودک در صورت خوردن شیرمادر بیش از دو سال، کم هوش می‌شود اما واقعیات علمی کاملا خلاف این باور است چرا که هرچه کودک به مدت طولانی‌تری از شیر مادر تغذیه کند بهره هوشی او بالاتر می‌رود.

فرسار افزود: شیرمادر بر اساس تبلیغات کارخانه‌های شیرخشک‌سازی نیاز به غذای کمکی دارد در حالی که ثابت شده است که در صورت عملکرد صحیح مادران، تقریباً همه آنان می‌توانند کودکانشان را با شیرخود بزرگ کنند بدون آن که شیرشان کم شود.

وی اضافه کرد: نخستین تغذیه شیرخوار در یک ساعت اول تولد باید با شیرمادرشروع شود. بر اساس نتایج پژوهش‌های انجام شده هرچه شروع تغذیه با شیرمادر به لحظه تولد نزدیکتر باشد، تداوم شیردهی راحت‌تر و عملی‌تر است. از سوی دیگر در 6 ماه اول شیردهی، نوزاد باید فقط با شیرمادر تغذیه شود و هیچ غذای کمکی نیاز نیست.[کشف سه نوع سلول بنیادی در شیر مادر]

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: استفاده از غذای کمکی یا خوراندن هر ماده دیگر به کودک در 6 ماه اول تولد باعث کاهش شیر مادر می‌شود بنابراین به جز شیر مادر و قطره ویتامین A و D که از روز 15 تولد به کودک خورانده می‌شود و در صورت لزوم دادن دارو، هیچ خوردنی دیگری نباید تا 6 ماهگی کامل کودک به او داده شود.

فرسار تاکید کرد: شیردهی باید در هر لحظه از اوقات شب و روز به دلخواه کودک انجام شود و زمان بندی خاصی نیاز نیست، بویژه مکیدن‌های شبانه در شیرسازی نقش مهمی دارند.

وی درباره شیردهی مادران کارمند اظهار کرد: متناسب با شرایط کاری مادر،‌ محل کار و فردی که از نوزاد نگهداری می‌کند، شیردهی مادر روش خاص خود را دارد. به عنوان نمونه مادر کودکانی که به مهد کودک برده می‌شوند، باید از مرخصی شیردهی برای این کار استفاده کنند. اگر محل کار مادر به منزل نزدیک است، او می‌تواند در خانه به کودک خود شیر بدهد.

فرسار در ادامه گفت: در صورت دور بودن محل کار از منزل، مادر باید شیرخود را بدوشد و نگهداری کند تا به نوزاد داده شود البته شیر دوشیده شده را نباید با شیشه و پستانک به کودک داد چرا که صرفنظر از احتمال آلودگی این وسایل، شیشه و پستانک ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی در تداوم شیردهی شود. این در حالیست که به گمان برخی افراد، پستانک نیاز وغریزه کودک را برای مکیدن ارضا می‌کند اما نیاز شیرخوار به نوعی از مکیدن است که با سینه مادر تحقق می‌یابد.

وی افزود: علم پزشکی نیز ثابت کرده است که دادن پستانک به نوزاد اشتباهی بزرگ است و به ضرر مادر وکودک و به سود تجار شیرخشک است چرا که پس از تجارت اسلحه، مواد مخدر، لوازم آرایشی، مایکروسافت، شیر و غذای کودک در مقام بعدی قرار دارد.

فرسار درباره میزان ارتباط مکیده شدن پستان مادر ومیزان شیر او گفت: هرچه قدر مکیدن کمتر باشد شیردهی کاهش می‌یابد. مکیدن شیشه وپستانک نیز موجب کاهش دو برابری شیرمادر می‌شود.

وی درباره کارکرد منحنی رشد اظهار کرد: منحنی رشد به پزشک کمک می‌کند تا انحرافات از رشد طبیعی را بررسی کند، به موقع تشخیص دهد و علت آن را مشخص کند تا درصورت وجود مشکل یا بیماری به موقع برای درمان آن وارد عمل شود. در این مرحله مشکل با حداقل مداخله قابل حل است. اما اگر بیماری و یا مشکل نوزاد دیر تشخیص داده شود، تیمی از متخصصان اطفال، تغذیه، روان شناس بالینی و مددکار اجتماعی برای حل مشکل او لازم است.

کد خبر 120340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز