جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده یونیسف در کنفرانس حقوق بشر گفت: "رهبران مذهبی می‌توانند نقش سازنده‌ای در ارتقای حقوق کودک ایفا کنند."

پاول هولسهوف، نماینده یونیسف در ایران، چهارشنبه 23 اردیبهشت در آغاز کنفرانس بین‌المللی "صلح، حقوق بشر و دین" در دانشگاه مفید قم گفت، "سازمان‌های مذهبی به طور بالقوه این توانایی را دارند که تغییرات مثبت و شگرفی در زندگی کودکان ایجاد کنند."
  
او گفت: " با در نظر گرفتن نقش مهم و موضع رهبران مذهبی ایران، یونیسف همچنان خواستار همکاری، حمایت و راهنمایی آنان جهت ارتقای بیشتر و حقوق کودکان و همچنین حمایت از کودکان در برابر خشونت و آزار  است."

 هولسهوف که در پنلی با موضوع صلح، زنان و کودکان صحبت می‌کرد، به حضار یادآور شد که مسئله کودکان در پس‌زمینه صلح، حقوق بشر و چالش‌های فعلی جهانی مانند امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی معمولاً کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

او افزود:" باید به یاد داشته باشیم که در حال حاضر اکثریت جمعیت کشورهای کمتر توسعه یافته و کشورهای با درآمد متوسط را جوانان تشکیل می‌دهند و 40 درصد جمعیت را کودکان زیر 18 سال تشکیل می‌دهند. تنها این اعداد و درصدهای بالا چالش‌های بزرگی را در برآورده‌سازی نیازهای گروه‌های جوانتر جمعیتی کشور ایجاد می‌کند."

این کنفرانس توسط مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید با همکاری برنامه عمران سازمان ملل متحد هر دو سال یک بار در شهر قم ،‌مرکز مطالعات مذهبی در ایران، برگزار می‌شود. در این کنفرانس از صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، نیز کمک مالی دریافت شده بود.

نماینده یونیسف در سخنرانی خود درباره وضعیت حقوق کودکان در شرایط جنگ و صلح سخن گفت. وی با اشاره به تازه‌ترین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه، درباره ادامه نقض حقوق کودکان در سراسر جهان و تهدیدها علیه زندگی، سلامت و آسایش بسیاری از آنان اظهارنظر نمود.

 هولسهوف گفت: " فراموش نکنیم که کودکان فقط قربانیان جانبی جنگ‌ها نیستند بلکه در بعضی موارد مستقیماً مورد هدف قرار می‌گیرند و همیشه آن‌ها قربانیان جنگ‌های بزرگترها هستند.".

هرچند که در شرایط صلح نیز کارهای بسیار بیشتری برای حمایت از کودکان در برابر آزار می‌تواند انجام شود، اجازه دهید که صدای کودکان شنیده شود و به آن‌ها فرصت‌های معنادار برای شکل دادن به محیط زندگی‌شان داده شود.

نماینده یونیسف در ایران گفت:" برای بسیاری از کودکان، از همه سنین و همه پیش‌زمینه‌های اجتماعی، ادیان و فرهنگ‌های مختلف، خشونت بخشی از زندگی روزمره آنان را تشکیل می‌دهد که معمولاً در سکوت و بدون گزارش شدن اتفاق می‌افتد و حتی گاهی اوقات از نظر اجتماعی پذیرفته شده و مورد چشم‌پوشی قرار می‌گیرد. ما نخواهیم توانست به واقع از جوامع صلح‌آمیز سخن بگوییم وقتی که کودکان همچنان در معرض خشونت قرار دارند."

با اشاره به بیانیه 2006 کیوتو در هشتمین مجمع جهانی کنفرانس بین‌المللی درباره ادیان برای صلح، او افزود که نقش رهبران مذهبی در ایجاد آگاهی بیشتر در خصوص تاثیر عمیق خشونت علیه کودکان و پیشنهاد راه‌هایی برای حساسیت‌های فرهنگی و اقدامات موثر بسیار بزرگ بود.

آقای هولسهوف در پایان سخنرانی خود خاطرنشان ساخت که امسال هم بیستمین سالگرد پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و هم دهمین سالگرد الحاق پروتکل اختیاری درباره شرکت کودکان در درگیری‌های مسلحانه، دو سند کلیدی در مورد حمایت از کودکان،  است.

او در پایان خواست که همه از این فرصت استفاده کرده و بیش از پیش برای حمایت از حقوق کودکان بکوشند.

دیگر سخنرانان این پنل شامل این افراد بودند، دکتر سعید رهایی، عضو کمیته مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید و عضو پیشین کمیته ملی اخلاق زیستی یونسکو و رئیس بخش تحقیقات فقه دفتر آیت‌الله العظمی اردبیلی، حضرت آیت‌الله محمد موسوی بجنوردی، یکی از رهبران مذهبی که همواره از فعالیت‌های یونیسف در ترویج حقوق کودک حمایت کرده است، دکتر محمد مطر، مدیر اجرایی پروژه حمایت مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز که تجربیات ارزنده‌ای در خصوص مبحث قاچاق انسان دارد، دکتر مریم محقق داماد، حقوقدان و استاد دانشگاه مفید و امام صادق (ع) و نبیلا ایوبی، نوجوانی که توسط انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان، یکی از همکاران یونیسف، به پنل معرفی شده بود.

کد خبر 81419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز