پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

خانه شهید مطهری در محله دولت هنوز هم مثل سال‌های پیش از انقلاب پررفت‌وآمد است. در گذشته پاتوق چهره‌های برجسته و سخنرانان بنامی بود که جوانان انقلابی را برای مبارزه علیه طاغوت بسیج می‌کردند و اکنون خانه‌موزه شهید مطهری پاتوق جوان‌هایی است که می‌خواهند با ابعاد شخصیتی این چهره برجسته انقلاب آشنا شوند.

خانه شهید مطهری

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: شهید استاد مرتضی مطهری از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵ به مدت ۹ سال در این خانه زندگی کرد. حیاط و اتاق بحث و تبادل نظر این خانه، هنوز خاطره جلسات او با دکتر علی شریعتی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب و دیگر چهره‌های برجسته ایام انقلاب را به یاد دارند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

همان خانه‌ای که شهید مطهری بسیاری از کتاب‌های معروفش از جمله مساله حجاب، امدادهای غیبی در زندگی بشر و... را در آن تالیف کرد. اگرچه شهید مطهری در سال‌های سکونتش در تهران در چند خانه دیگر هم زندگی کرده بود اما دلیل سکونت طولانی مدتش در این خانه، نزدیکی به حسینیه ارشاد بود. چرا که در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب، برای فراهم شدن مقدمات سخنرانی‌های آتشین او در حسینیه ارشاد و نیز دعوت از دیگر چهره‌های برجسته انقلاب برای سخنرانی در حسینیه لازم بود استاد مطهری در خانه‌ای نزدیک حسینیه اقامت کند.

خانه شهید مطهری هنوز هم پررفت‌وآمد است

خانه استاد مطهری در محله دولت، هنوز سر و شکل قدیمی خود را حفظ کرده است. خانه‌ای دوطبقه با معماری ساده و باغچه کوچکی که هنوز مثل آن روزها سرسبز است و حیاطی کوچک که با چند پله به ایوان خانه می‌رسد. از سال ۱۳۸۶ تا کنون خانه شهید مطهری به موزه تبدیل شده و طیف‌های مختلفی از گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویان، محققان و... با بازدید از بخش‌های مختلف این خانه بیش از پیش با این شخصیت اثرگذار انقلاب آشنا می‌شوند. اکنون هر دو طبقه خانه به عنوان موزه در دسترس بازدیدکنندگان است. در طبقه اول وسایل شخصی استاد مطهری از جمله عبا و عمامه همراه با تصاویری ازاو در کنار چهره‌های برجسته انقلاب، یادداشت‌های زندان و دست‌نویس‌های استاد مطهری انتظار بازدیدکننگان را می‌کشد. در طبقه دوم، تالیفات استاد مطهری به نمایش درآمده و بازدید از آن حس ورود به یک کتابخانه غنی را به بازدیدکننده منتقل می‌کند. حس و حال متفاوت طبقه دوم خانه استاد مطهری این محل را به مکانی مناسب برای برگزاری نشست‌هایی با موضوع کتاب‌ها و تالیفات شهید مطهری تبدیل کرده و در مقاطع مختلف سال نیز جلسات و نشست‌های متعددی برای شناخت درون‌مایه آثار او در این مرکز فرهنگی برگزار می‌شود.

خانه شهید مطهری هنوز هم پررفت‌وآمد است

خانه شهید مطهری هنوز هم پررفت‌وآمد است

نام: خانه شهید مطهری

کاربری: خانه‌موزه

دوره: معاصر

نشانی: خیابان دولت، کوچه صدرا

کد خبر 839448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha