پزشکان یک مرد آمریکایی که سال‌ها بود دچار میگرن بود، اما اخیرا سردردهایش شدیدتر و فواصل‌شان کمتر شده بود، پس از بستری کردن او بررسی وضعیتش، علتی غیرمنتظره را برای مشکلات او یافتند.

brain

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز پژوهشگران در مقاله‌ای در این باره در «ژورنال گزارش‌های موردی درآمریکا» می‌نویسند این مرد ۵۲ ساله اهل فلوریدا که نامش افشا نشده است، به علت اینکه سردردهای معمول میگرنی‌اش در طول چهار ماه گذشته تغییر کرده بودند، از پزشکان چاره‌جویی کرده بود. حمله‌های سردردهای میگرنی این مرد مکررتر و شدیدتر شده بودند و دیگر به درمان پاسخ نمی‌دادند.

سی‌تی‌اسکن مغز علت مشکل را آشکار کرد

این بیمار برای آزمایش در بیمارستان بستری شد. سی‌تی اسکن‌های انجام شده از مغز این مرد کانون‌های کیستی (کیسه‌های پر از مایع) متعددی را در آن نشان داد.

آزمایش‌های مربوط به آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های ضد کیست‌های «سیستی‌سرکوزیس» در این مرد مثبت شد و تشخیص «سیستی‌سرکوزیس عصبی» یا «نوروسیستی‌سرکوزیس» در این مرد داده شد.

سیستی‌سرکوزیس نوعی عفونت بافتی است که علت آن گونه جوان یا «سیستی‌سرکوس» کرم نواری انگلی «تنیا سولیوم» - یا همان کرم کدو است که خوک‌های را آلوده می‌کند و هنگامی که در مغز رخ می‌دهد، سیستی‌سرکوزیس عصبی نام می‌گیرد.

افراد مبتلا ممکن است سال‌ها هیچ نشانه‌ای نداشته باشند و بعد بسته به اینکه کدام عضوشان- پوست، عضلات یا مغز- آلوده باشد، علائمی غیرمنتظره بروز دهند، مثلا در مورد عفونت مغزی فرد ممکن است دچار تشنج شود.

علت غیرمنتظره سردردهای شدید مرد آمریکایی
سی‌تی اسکن مغز بیمار کیست‌های متعدد حاوی لاروها یا نوزادان کرم کدو را نشان داد

دو شکل یک عفونت انگلی در انسان

افراد معمولا از طریق خوردن غذا یا آب آلوده شده با مدفوع فرد دچار شکل بالغ این انگل که حاوی تخم‌های کرم (همان بندهای پر از تخم بدن کرم) است به شکل بالغ این انگل آلوده می‌شوند. این شکل بیماری را اصطلاحا «تنیازیس» می‌گویند.

این بیماری در کشورهای در حال توسعه که سطح بهداشت عمومی پایین‌تر است، شکل آندمیک یا بوم‌گیر پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

سونوگرافی مرد هندی کرم‌های درون معده‌اش را نشان داد

این بیمار اخیراً به مناطق پرخطر دارای شیوع این انگل سفر نکرده بود و به گفته این پژوهشگران «عادت او به خوردن گوشت کم‌پخته‌ و آبدار در بیشتر عمرش» تنها عامل مرتبط با تشخیص سیستی‌سرکوزیس عصبی در او بود.

هنگامی که فرد با خوردن گوشت کم‌پخته کیست‌های حاوی لارو یا نوزاد این انگل را می‌بلعد، لاروها در دستگاه گوارش او رشد می‌کنند و به کرم‌های بالغ بدل می‌شوند.

سپس این کرم‌های بالغ تخم‌گذاری می‌کنند و نوزادهای قلابداری که از تخم‌ها بیرون می‌آیند با نفوذ به مخاط روده وارد گردش خون یا لنف به اندام‌های گوناگون بدن از جمله عضلات و قلب راه می‌یابند و شکل عفونت ناشی از گونه جوان این کرم انگلی را «سیستی‌سرکوزیس» را ایجاد می‌کنند.

بیمار خودش هم عامل آلودگی خودش بود

این پژوهشگران چنین نتیجه‌گیری می‌کنند که با توجه علاقه بیمار به خوردن گوشت نپخته (که می‌تواند حاوی لارو یا نوزاد کرم باشد) و اینکه سابقه‌ای از سفر به مناطق آلوده به این انگل را ندارد، هر یک از این دو شکل بیماری عامل ایجاد شکل دیگر بیماری در او بوده است: به این معنا که عادات غذایی او باعث ابتلا به شکل بالغ این انگل (تنیازیس) شده است و بعد به علت شستن نادرست یا ناکافی دست‌هایش دوباره تخم‌های کرم را بلعیده و به شکل جوان این انگل (سیستی‌سرکوزیس) هم مبتلا شده است

این بیمار با موفقیت با داروهای ضد انگلی و ضد التهابی درمان شد. ضایعات مغزی او پسرفت کرد و سردردهایش بهبود یافت.

علائم سیستی‌سرکوزیس عصبی بسته به اینکه کدامیک از ساختارها و بافت‌های مغزی آلوده شده باشند، می‌تواند از سردرد تا تشنج متفاوت باشد. این بیماری بالقوه می‌تواند کشنده باشد.

کد خبر 839146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha