سونوگرافی معده مردی هندی که دچار درد شدید شکمی شده بود، کرم‌های نخی درهم‌پیچیده‌ای درون آن نشان داد.

roundworm

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس این مرد ۲۰ ساله ساکن دهلی نو با شکایت از درد شکمی، اسهال و استفراغ که یک روز طول کشیده بود، به بخش اورژانس مراجعه کرده بود.

این مرد که شرح حالش  در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، قبلا سالم بوده است و هیچ سابقه‌ای از بیماری نداشت.

آزمایش‌ها نشان داد که میزان‌های بالایی از سلول‌های سفید در خون او وجود دارد که می‌تواند بیانگر عفونت باشد. همچنین میزان هموگلوبین، پروتئین حامل اکسیژن در سلول‌های سرخ هم در خون او بالا بود که می‌توانند علل گوناگونی از کم‌آبی بدن تا سرطان خون داشته باشد.

پزشکان برای برررسی میزان مایعات در رگ‌های خونی او یک سونوگرافی از ورید اجوف تحتانی، ورید بزرگی نزدیک شکم انجام دادند. اما در حین انجام این کار، درون معده او ساختاری لوله‌ای را مشاهده کردند که حرکتی پیچشی داشت.

پزشکان از او نمونه مدفوع گرفتند و آن را از لحاظ انگل‌ها بررسی کردند. آنها تخم‌های کرم نخی «آسکاریس لومبریکویدس»، نوعی انگل روده‌ای را در مدفوع یافتند.

آسکاریس یکی از شایع‌ترین کرم‌های انگلی در سراسر جهان است. تخمین زده می‌شود که ۸۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد نفر در جهان این انگل را درون روده‌هایشان داشته باشند. این کرم می‌تواند تا ۳۵ سانتی‌متر رشد کند.

این انگل بیش از همه در مناطق حاره‌ای و تحت‌حاره‌ای جهان که سیستم‌های دفاع فاضلاب بهداشتی ندارند و دسترسی به مواد بهداشتی کم است، یافت می‌شود و ا زجمله در هند بسیار شایع است.

افراد با خوردن تخم‌های این کرم که ممکن است در میوه‌ها و سبزی‌ها رشد کرده در خاک آلوده وجود داشته باشند، دچار این آلودگی انگلی می‌شوند. آلودگی خاک با به علت استفاده از کودهای انسانی یا دفع مدفوع روی آنها رخ می‌دهد. افراد همچنین ممکن است به آلوده بودن دست‌هایشان با چنین خاک‌های و نشستن دست‌هایشان به این انگل دچار شوند.

این کرم انگلی را می‌توان با داروهای ضد انگلی درمان کرد. در این مورد این مردم با یک داروی ضدانگلی به نام آلبندازول درمان شد و پس از یک روز از بیمارستان مرخص شد. دو هفته بعد در یک ویزیت پیگیری، این مرد گفت حالش خوب شده است و کرم‌ها در مدفوعش دفع کرده است.

کد خبر 566785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha