یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

مهدی ربوشه: ایران از جام جهانی حذف شد. بحران در فوتبال کشورمان وارد فاز تازه‌ای شده است.

در همین حال برخی اعضای مجلس خواستار استعفای دسته جمعی مسئولان فدراسیون فوتبال شده‌اند اما با تمام اینها اهالی فدراسیون فوتبال خود را به  استعفا یا حتی  یک عذرخواهی ساده نیز ملزم نمی‌دانند.

واکنش شدید مجلس به فدراسیون فوتبال

در حالی که مسئولان فدراسیون فوتبال با بی‌اعتنایی از کنار انتقاد رسانه‌ها عبور می‌کنند این رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی است که نسبت به عملکرد مسئولان فدراسیون به شدت انتقاد کرده است. جلال یحیی‌زاده گفت: «فوتبال ایران با این روندی که طی می‌کند باید برای مقطعی تعطیل شود تا همه چیز از نو ساخته شود.»وی با بیان این مطلب که این نتایج قابل پیش‌بینی بود، تصریح کرد: «معتقد بودیم که مدیریت اعمال شده ضعیف است.

ما برای فوتبال سیاستگذاری درستی نداشتیم. مجری توانمندی که بتواند آن اهداف را به درستی دنبال کند در فدراسیون فوتبال نبود. فوتبال ما نیازمند این است که هم در زمینه مدیریت تغییر کند و هم صاحب برنامه شود.»

آخرین خبر‌ها حاکی از آن است که کمیته تربیت بدنی مجلس قصد دارد با تشکیل یک جلسه فوری دلایل حذف تیم ملی ایران از جام جهانی را بررسی کند و در خصوص مقصران این ناکامی به طور مستقیم وارد عمل شود.

حمایت از بازیکنان تیم ملی

رئیس کمیته تربیت‌بدنی مجلس همچنین با اشاره به توانمندی‌های ایران در زمینه داشتن بازیکنان با تجربه تاکید کرد: «فرصت بسیار خوبی را از دست دادیم. در تیم ایران لژیونرهای خوبی بودند.

شاید تیم‌های کره شمالی و عربستان آرزوی داشتن بازیکنانی نظیر نکونام و شجاعی را داشتند. وقتی مدیریت نداشته باشیم این بازیکنان هم دردی را از فوتبال دوا نمی‌کنند. در فوتبال کشور نیازمند بازنگری و حتی توقف یکی، دو ساله هستیم.»وی ادامه داد: «شاید مناسب‌تر باشد این فوتبال با این روندی که طی می‌کند برای مقطعی تعطیل شود تا همه چیز از نو ساخته شود. چون این ساختاری که حاکم است هر قدر هم که در آن پول تزریق شود فایده‌ای ندارد.

وقتی چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا به طرز فجیعی حذف شدند پیش‌بینی چنین روزی را برای تیم ملی می‌‌کردیم که از این تیم ملی مبتنی بر این لیگ، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.»

کفاشیان: یحیی‌زاده نظر خودش را گفته است،همین

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به انتقاد‌های رئیس کمیته تربیت‌بدنی مجلس به همشهری می‌گوید: «ما برای مجلس احترام خاصی قائل هستیم اما فدراسیون فوتبال دارای مجمع است و ما نیز در خصوص هرمسئله‌ای خود را پاسخگوی این مجمع می‌دانیم.»وی ادامه داد: «بر‌فرض که در بخش‌هایی از کارهایی که برعهده مجلس است اشکالاتی پیش بیاید.

آیا این درست است که ما بگوییم نمایندگان مجلس بروند استعفا بدهند. به همین دلیل معتقدم این گونه برخوردها درست نیست و باید برای فوتبال فکر اساسی کرد چون در سایه هیجان و تخریب به هیچ جایی نمی‌رسیم.»

علی کفاشیان در واکنش به شایعه استعفایش از فدراسیون فوتبال تاکید کرد که قصد استعفا ندارد.

وی گفت: «نمی‌دانم که چرا عده‌ای تا این حد به دنبال تحمیل استعفا به من هستند. من با قدرت به کار خودم ادامه می‌دهم و هر زمان که احساس کنم رفتنم به صلاح فوتبال است این کار را انجام خواهم داد.»وی در پاسخ به این سئوال که آیا خودتان را پاسخگوی مجلس می‌دانید یا خیر، تصریح کرد: «در صورت دعوت مجلس با کمال میل توضیحات خود را ارائه می‌دهیم اما این مجمع است که درباره ما تصمیم می‌گیرد نه مجلس.

ضمن اینکه مجمع، ترکیبی از همه اهالی فوتبال است.»رئیس فدراسیون فوتبال همچنین از محرومیت احتمالی بازیکنانی خبر داد که در بازی ایران مقابل کره‌‌جنوبی با مچ بندهای سبز وارد زمین شدند.

وی تاکید کرد: «این بازیکنان به زودی محروم خواهند شد و این صرفا تصمیم ما نیست بلکه طبق بند 6 آیین‌نامه اخلاقی فیفا بازیکنان در صورت انجام هرگونه حرکت سیاسی، نژاد‌پرستانه یا تحریک‌کننده با محرومیت‌های سنگینی روبه‌رو خواهند شد.» در این خصوص نیز فیفا از ناظران ما گزارش خواسته است‌ و در صورتی که فیفا حکم به محرومیت این بازیکنان بدهد ما نیز در اجرای آن تعلل نخواهیم کرد.

تشکیل جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال

هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با هدف بررسی دلایل شکست تیم ملی در راهیابی به جا‌م جهانی فردا تشکیل جلسه می‌دهد. به دنبال ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در راهیابی به جام‌جهانی 2010 آفریقای‌جنوبی، اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال روز دوشنبه
هفته جاری گردهم می‌آیند تا در خصوص دلایل این شکست به بحث و تبادل نظر بپردازند.

مهمترین بحثی که در این جلسه مطرح خواهد شد، تصمیم‌گیری در خصوص ادامه همکاری با افشین قطبی است که قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران در پایان مرحله انتخابی
جام جهانـی 2010 به اتمام رسـیده است.

پورحیدری: قطبی ترسو نیست

سرپرست تیم ملی با اشاره به ناکامی تیم ایران گفت: «نرفتن به جام‌جهانی خیلی تلخ است. من به اندازه مسئولیت خودم از این بابت عذرخواهی می‌کنم.» منصور پورحیدری افزود: «واقعا متاسفم که تیم ملی ایران نتوانست به جام‌جهانی‌ صعود کند، اما نباید یک‌طرفه در مورد افراد قضاوت کنیم.

کادر فنی جدید تیم ملی همه زحمت خود را کشید و تلاش کرد شرایط روحی خوبی را در میان بازیکنان به وجود آورد اما متاسفانه تیم ما از شانس و وقت کمی برخوردار بود.»‌ وی در پاسخ به این سئوال که آیا قبول دارید افشین قطبی بیش از حد در ارنج خود محافظه‌کاری به خرج داد، تصریح کرد: «این مسئله را قبول ندارم.

قطبی هوشمندانه عمل کرد. اگر طور دیگری تصمیم می‌گرفت تکلیف ما در پیونگ‌یانگ یکسره می‌شد. ما حریفان سرسختی داشتیم.

قطبی ترسو نیست. ترسی که امروز عده‌ای از آن حرف می‌زنند ناخودآگاه و تدریجی به وجود آمد و به قطبی مربوط نمی‌شود.» پورحیدری در واکنش به استعفا از سمت خود در تیم ملی تاکید کرد: «برای ادامه حضور در تیم ملی هیچ برنامه‌ای ندارم. من هیچ وقت خودم را به هیچ تیمی تحمیل نکرده‌ام.

فقط برای سه بازی آخر تیم ملی اعلام آمادگی کرده بودم ضمن اینکه در پاس همدان سمت مدیریت فنی تیم را برعهده دارم و اصلا نمی‌دانم که باشگاه با ادامه فعالیتم در تیم ملی موافقت خواهد کرد یا خیر.
به هرحال از همه مردم به اندازه مسئولیتم در تیم ملی عذرخواهی می‌کنم.»

جلسه قطبی با کفاشیان

انتقادها بیش از اینکه افشین قطبی را نشانه بگیرد مسئولان فدراسیون فوتبال را هدف قرار داده است. طی یکی، دو روز اخیر بسیاری از اهالی فوتبال ضمن اشاره به فرصت اندکی که در اختیار قطبی قرار گرفت تاکید داشته‌اند که ایران به دلیل ضعف شدید در حوزه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی نتوانست به جام‌جهانی صعود کند.

اما جمعه‌شب این علی کفاشیان بود که در جلسه‌ای به افشین قطبی اطمینان داد که همچنان از وی حمایت خواهد کرد. رئیس فدراسیون فوتبال علاقه‌مند به عقد قرارداد تازه با افشین قطبی است. در همین خصوص دو شب پیش جلسه‌ای میان این دو نفر برگزار شده است.

کفاشیان در خصوص موضوع این جلسه می‌گوید: «به افشین قطبی پیشنهاد دادم برنامه 4 ساله‌اش برای سرمربیگری تیم ملی ایران را در اسرع وقت به فدراسیون فوتبال بدهد.»کفاشیان ادامه می‌دهد: «نکونام، کریمی، مهدوی‌کیا، شجاعی، نصرتی و کعبی در بازی برابر کره‌جنوبی با مچ بند سبز در میدان حاضر شدند. من در خصوص این مسئله با قطبی صحبت کردم که وی تاکید داشت از این جریان بی‌خبر بوده است. قطبی به من گفت: «من واقعا از این موضوع بی‌خبر بودم و وقتی متوجه شدم که بازیکنان وارد زمین شده بودند.»

کد خبر 83909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز