مهدی ربوشه: محرومیت مربیان و بازیکنان متخلف از فعالیت در لیگ برتر سال آینده در حالی به موضوعی جنجالی در فوتبال کشورمان تبدیل شده که اظهارات و موضع‌گیری‌های مسئولان فدراسیون فوتبال در بخش‌های مختلف با یکدیگر تناقض دارد.

 گویا در درون فدراسیون فوتبال اراده‌ای برای همسویی در موضع‌گیری‌ها وجود ندارد چه در این صورت نایب رئیس فدراسیون، اظهار نظر رئیس سازمان لیگ را کنار نمی‌زد.

اظهارات متناقض در فدراسیون

سردار عزیز‌محمدی در تازه‌ترین اظهار نظر خود پیرامون محرومیت برخی مربیان و بازیکنان گفته بود: «سه مربی و دو بازیکن محروم هستند و نمی‌توانند در لیگ نهم با تیمی قرارداد ببندند.» در همین حال نایب رئیس فدراسیون فوتبال نظر دیگری ارائه کرده است. ‌ مهدی تاج از محرومیت 4 مربی و دو بازیکن خبر داده و گفته است: «این شش نفر در فصل آینده محروم هستند.» اما دامنه تناقض در موضع‌گیری مسئولان فدراسیون فوتبال به اینجا ختم نمی‌شود.

گویا نقطه اختلاف دیگری هم وجود دارد که به بحث افشاگری در خصوص نام محرومان برمی‌گردد. رئیس سازمان لیگ معتقد است نباید نام محرومان اعلام شود چون این افراد طبق منشور اخلاقی با محرومیت‌هایی روبه‌رو شده‌اند و اساسا در مقوله فساد یا دلالی در فوتبال جای نمی‌گیرند.

عزیز‌محمدی در این خصوص می‌گوید: «نباید با آبروی افراد بازی شود. هر فردی ممکن است دچار اشتباه شود. بهتر این است که آن فرد در صورت تکرار تخلف تنبیه شود اما دلیلی وجود ندارد که نام او فاش شود و در رسانه‌ها هر روز جو سازی صورت بگیرد.» عزیز‌محمدی تاکید دارد که بنای سازمان لیگ بر فاش نشدن نام مربیان یا بازیکنان متخلف است. او می‌گوید: «همین که خود این محرومان از تنبیه خود با خبر هستند کفایت می‌کند.

آنها می‌دانند که نباید قرارداد ببندند چون درغیر این‌صورت نه تنها به میزان محرومیت خود اضافه کرده‌اند بلکه می‌بایست خسارت باشگاه را نیز بپردازند.» اما مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در اظهار نظری رسمی تاکید کرده: «در صورت لزوم، نام محرومان را نیز فاش می‌کنیم.»

وی در موضع‌گیری که اظهارات رئیس سازمان لیگ را رد می‌کند تاکید کرده است: «4 مربی و دو بازیکن محروم هستند و نام این افراد نیز باید فاش شود. ما به باشگاه‌ها نیز این مسئله را اعلام کرده‌ایم و به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم.» نکته جالب تر اینکه پیش از این علی کفاشیان در مقام تکذیب گفته‌های تاج، عزیز‌محمدی و شریفی‌ برآمده بود. این سه مقام مسئول پیش از این اعلام کرده بودند امکان دارد در صورت اثبات جرم، مربی متخلف را مادام العمر محروم کنیم اما رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای رسمی تاکید کرده بود: «من این مسئله که می‌‌گویند مربی متخلف را مادام‌العمر محروم می‌کنیم
را تکذیب می‌کنم.»

رئیس اسبق کمیته انضباطی : فدراسیون فوتبال فقط شعار داد

رئیس پیشین کمیته انضباطی در گفت و گو با همشهری تاکید کرد: «6 ماه است که فدراسیون فوتبال شعار مبارزه با ناهنجاری‌ها و فساد و تبانی را سر داده اما عملا هیچ گام مثبتی برنداشته است.» وی ادامه داد: «از این گذشته سکوت فدراسیون فوتبال در خصوص نام‌های مخففی که رسانه‌ها هر روز مطرح می‌کنند به هرج و مرج منجر شده است.

تا جایی که این سکوت باعث شده با نام  و آبروی برخی مربیان بازی شود.» شاه‌حسینی با اشاره به ارکان قضایی فدراسیون فوتبال گفت: «سازمان لیگ اساسا نمی‌تواند در خصوص رسیدگی به جرایم و تخلفات وارد عمل شود چون کمیته انضباطی و شورای استیناف تنها ارکان قضایی فدراسیون فوتبال هستند و اگر غیر از این صورت بگیرد، این خود مسئولان فدراسیون هستند که قانون را زیر پا گذاشته‌اند.»

وی در واکنش به اعلام نشدن نام مربیان متخلف به‌طور رسمی  تاکید کرد: «شاید اختراع جدیدی است که من از آن بی‌خبر هستم. در همه جای دنیا نام محرومان و متخلفان اعلام می‌شود تا همه تکلیف خود را بدانند. مگر در ایتالیا این  افشاگری صورت نگرفت؟ در همه جای دنیا ‌به  همین شکل  است اما در فوتبال ما تنها دو دلیل می‌تواند مانع از اعلام عمومی شود یا اینکه اساسا کاری از پیش نرفته و حرف‌ها در حد شعار باقی مانده یا اینکه مصلحت‌اندیشی‌هایی صورت می‌گیرد.»

شاه‌حسینی با اشاره به نقش مبهم سازمان لیگ در رسیدگی به جرایم مربیان گفت: «طبق اساس‌نامه، سازمان لیگ حق دخالت در این بخش را ندارد. درست است که سازمان لیگ هیات منصفه دارد اما عده‌ای معتقدند طبق اساس‌نامه جدیدی که فدراسیون هم آن را پذیرفته است حتی هیات‌منصفه نیز نمی‌تواند به عنوان رکن قضایی ایفای نقش کند.»

شریفی: تناقضی در کار نیست برداشت‌ها متفاوت است

مجتبی شریفی در واکنش به انتقادها نسبت به برخورد دوگانه مسئولان فدراسیون فوتبال متذکر شد: «ببینید، تناقضی در کار نیست. استنباط‌ها و برداشت‌ها از واژه محرومیت متفاوت است. یک مقام مسئول از لحاظ حقوقی به قضیه محرومیت‌ها نگاه می‌کند و با توجه به بحث‌های حقوقی تعداد محرومان را ذکر می‌کند و شاید یک مقام مسئول دیگر به نتیجه کار نگاه می‌کند.

در واقع به این مسئله اهمیت می‌دهد که باشگاه‌ها با آن بازیکن یا مربی قراردادی نبسته‌اند و با توجه به همین موضوع  آمار خود را اعلام می‌کند.»‌ وی ادامه داد: «من قصد توجیه ندارم اما به طور حتم هر یک از دوستان بخشی از اطلاعات را در اختیار دارند و با توجه به این مسئله اظهار نظر خودشان را مطرح کرده‌‌اند.»

رئیس کمیته انضباطی در پاسخ به این سئوال که آیا فکر نمی‌کنید در صورت اعلام نشدن اسامی‌محرومان، شاید عده‌ای بی‌گناه در رسانه‌ها مورد سوء‌ظن قرار بگیرند، تاکید کرد: «مسئله همین‌جا است. رسانه‌ها نباید به اطلاعات یا حدسیات ذهنی خود اکتفا کنند. گاهی اوقات گمانه‌های خودمان را در قضاوت‌های خودمان دخالت می‌دهیم و در نهایت به نتیجه‌ای هم نمی‌رسیم.»

مجتبی شریفی در واکنش به انتقادها پیرامون دخالت سازمان لیگ در موارد قضایی اذعان داشت: «سازمان لیگ هیچ گاه در خصوص صدور حکم دخالت نداشته است. اما این امکان را در اختیار داشته که صلاحیت بازیکنان و مربیان را در هر دوره از رقابت‌های لیگ تایید یا رد کند. به کار نگرفتن بازیکن یا مربی را نمی‌توان حکم محرومیت به حساب آورد.

در حالی که سازمان لیگ همواره به‌صورت مثبت در تعامل با باشگاه‌ها به آنها پاسخگو بوده است. آنها سئوال کرده‌اند. باشگاه‌ها استعلام کرده‌اند. سازمان لیگ هم پاسخگو بوده است. حالا سئوال من این است که طبق کدام قانون این عمل سازمان لیگ غیر‌قانونی است؟ من هم قبول دارم که سازمان لیگ در صلاحیت صدور یا لغو حکم نیست اما به باشگاه‌ها می‌تواند پاسخگو باشد و اتفاقا این یک حرکت حرفه‌ای است.»

رئیس کمیته انضباطی در واکنش به انتقادها پیرامون متوقف شدن حرکت کمیته انضباطی درباره برخورد با فساد و تبانی گفت: «این پرونده همچنان در فدراسیون فوتبال باز است. ما فراخوان دادیم. عده‌ای حرف‌های خود را مطرح کردند. اما ما بدون مستندات نمی‌توانیم از فردی نام ببریم. اما از سویی دیگر این فضا تا حد زیادی شکسته شد. حداقل اینکه شاهدان ترسی از آینده حرفه‌ای خود ندارند.»

کد خبر 84390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز