شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، با اشاره به افزایش فضاهای فراغت در شهر تهران گفت:

توسعه زیرساخت‌ها، نخستین اقدام شهرداری تهران برای افزایش سطح دسترسی شهروندان بوده است.

احمد نوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ظهر دیروز در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره اوقات فراغت پایتخت که در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: مدیریت زمان و استفاده درست از فضاهای موجود شهر در زمانی که افراد فارغ از تحصیل و کار هستند و اینکه بتوانند آن را انتخاب کنند و از طریق این فرصت دانش خود را توسعه دهند بسیار حائز اهمیت و دغدغه مشترک شهرداری و شهروندان است.

نوریان با اشاره به اینکه اوقات فراغت ظرافت‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد تا به اهدافی چون شادی و سرور برسد، افزود: در طول سال و در تابستان، مدیریت شهری فعالیت‌هایی را در دست دارد تا براساس آن بتواند نقش خود را در غنی‌سازی‌ اوقات فراغت شهروندان ایفا کند و در این میان عدالت در توزیع فضاها را برای بهره‌مندی همه شهروندان از مواهب شهر مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در نظرسنجی‌هایی که وزارت ارشاد و سازمان جوانان در سال‌های گذشته انجام داده است، یکی از مشکلات جوانان، کمبود فضاهای فراغتی و امکانات تفریحی است و در این راستا تا‌کنون 600 هزار متر مربع فضای چمن مصنوعی به شهر اضافه شده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در ادامه بیان کرد: مجموعه‌های فرهنگی ورزشی در همه مناطق تهران احداث شده که ازآن جمله استادیوم 15 هزار نفری امام رضا(ع) در منطقه 18 است که به‌زودی افتتاح می‌شود. وی افزود: پردیس‌های سینمایی تماشا، رازی، آزادی، ملت، زندگی از جمله اقداماتی است که همه آنها با محوریت خانواده به شهر تهران اضافه شده است.

نوریان با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها، نخستین اقدام شهرداری تهران برای افزایش سطح دسترسی شهروندان است، خاطر نشان کرد: برنامه‌های امسال مکمل فعالیت‌های سال گذشته است و سعی شده تا این برنامه‌ها ارزشی و همراه با شادابی باشد که در این راستا از سال 84 برگزاری جشن‌ها ابتدا در مناطق 22 گانه و پس از آن در سال گذشته به بیش از 120 جشن محلی، منطقه‌ای و شهری افزایش یافت.

به گفته معاون شهردار تهران، فضای دومین جشنواره اوقات فراغت امسال نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است و همچنین مناطق 22 گانه نیز که سال گذشته همه فعالیت‌های خود را ارائه می‌کردند امسال بر یک فعالیت ویژه متمرکز هستند و سایر فعالیت‌های منطقه خود را به شهروندان اطلاع رسانی می‌کنند.

معاون شهردار تهران از برگزاری طرح «شهر در دست بچه‌ها» خبر داد و افزود: در این طرح روزانه 20 هزار نفر از بچه‌های رده سنی 5 تا 15 سال به بازدید از فعالیت‌های شهرداری تهران می‌پردازند.

همچنین در این مراسم، عبادالله رمضانی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران و دبیر این جشنواره، با بیان اینکه فراغت در کشورهایی که جمعیت جوان دارند، بحثی اساسی و گنج بزرگی است که باید به آن توجه جدی شود، گفت: اگر از این فرصت به درستی استفاده نشود، می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید باشد و این گنج بزرگی است که در اختیار ماست.

وی تاکید کرد: فراغت زمانی است که دلمشغولی‌های مربوط به کار و تحصیل در آن نیست و فرصتی است که فرد دوست دارد به هر شکلی از آن استفاده کند.مدیرکل فرهنگی‌شهرداری افزود: قرار بود این جشنواره 24 خرداد افتتاح شود، اما از آنجا که احتمال می‌رفت انتخابات به دور دوم برسد، این جشنواره به تعویق افتاد.

رمضانی ادامه داد: جشنواره امسال از نظر کمی دو برابر شده و از جهت کیفی نیز تلاش شده تا بهترین‌های اوقات فراغت در این جشنواره حضور یابند. وی ادامه داد: برنامه برای خانواده‌ها، کودکان، دختران، پسران، جنگ‌های شاد و شبانه، همایش‌های تخصصی از جمله بخش‌های جنبی این نمایشگاه است. به گفته رمضانی، بالغ بر 50 درصد فضای برنامه‌ای این جشنواره مربوط به بخش خصوصی است.

برنامه‌های جشنواره

دومین جشنواره اوقات فراغت پایتخت در محل پارک گفتوگو تا 6 تیر ماه به کار خود ادامه می‌دهد. این جشنواره با حضور مؤسسات علمی آموزشی و کمک درسی آموزشگاه‌های مهارت آموزی و فنی حرفه‌ای، تولید‌کنندگان نرم افراز آموزشی و پژوهشی، تشکل‌های غیردولتی، آموزشگاه‌های هنرهای هفت ‌گانه و تولید‌کنندگان آثار صوتی و تصویری، باشگاه‌ها و تولید‌کنندگان لوازم ورزشی، مجتمع‌های رفاهی و تفریحی، گردشگری در قالب نمایشگاه به‌مدت 8 روز برگزار می‌شود.

در این جشنواره، شهروندان، شاهد اجرای همایش‌ها و نشست‌های مختلف و متنوع در قالب فرهنگی، اجتماعی، هنری، آموزشی و علمی در کنار اجرای مسابقات، سرگرمی‌ها، برنامه‌های گردشگری و دیدار با مفاخر خواهند بود.

این جشنواره دومین و بزرگ‌ترین جشنواره متمرکز الگوی اوقات فراغت شهروندان تهرانی است که به‌منظور ترویج فرهنگ شادزیستی و سلامت روحی روانی شهروندان با معرفی تمامی ظرفیت‌های اوقات فراغت پایتخت جهت تحقق اهداف فرهنگی و اجتماعی کلانشهر تهران اجرا می‌شود.

به گفته مسئولان اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در این برنامه کلیه معاونت‌های امور اجتماعی و فرهنگی مناطق 22 گانه و فرهنگسراها با مشارکت فعال اجتماعی به ارائه خدمات و برنامه‌های تابستانه اوقات فراغت خواهند پرداخت.

مخاطبان این جشنواره نیز تمامی گروه‌های سنی جامعه شامل کودکان، نوجوانان، جوانان و سالمندان و بخش ویژه بانوان و خانواده هستند که برای هرکدام از این گروه‌ها، غرفه‌ها و بخش‌های ویژه در نظر گرفته شده است.

جنگ کودک و ایستگاه‌های شادی، مسابقات ورزشی، خیابان هنر، نمایش خیابانی، موسیقی اقوام و حرکات آیینی و نورافشانی آسمان ازجمله بخش‌های این جشنواره هستند.

کد خبر 83903

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز