گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: کمتر از 10 روز دیگر یازدهمین دوره جشنواره تئاتر تجربه آغاز به کار می‌کند ولی هنوز منبع مالی این جشنواره دانشگاهی تامین نشده است

برای این جشنواره اصلا بودجه‌ای تعریف نشده و دبیر جشنواره و  سایر عوامل دست‌اندرکار  هنوز به‌دنبال تامین بودجه هستند. پیام فروتن، دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر تجربه ضمن اعلام این خبر می‌گوید: ما با چند نهاد و مرکز صحبت‌هایی کردیم و تفاهمنامه هم امضا کردیم اما تا امروز هیچ چیز دستمان را نگرفته است.

تنها نهادی که به ما وعده کمک مالی داده است، معاونت فرهنگی وزارت علوم است اما آنها هم هیچ کاری نکرده‌اند.

همچنین انجمن تئاتر دفاع مقدس هم قول‌هایی به جشنواره داده است اما هنوز پولی به جشنواره پرداخت نشده است. فروتن در ادامه می‌گوید: موجودی جشنواره صفر است و برای هزینه‌های جاری جشنواره ما از جیب شخصی خود خرج می‌کنیم.

اگرچه این سؤال را مسئولان دانشگاهی باید پاسخ بدهند اما فروتن در جایگاه دبیر جشنواره، نبودن منابع مالی برای یک جشنواره 11 ساله را به تاریخچه و دلیل تشکیل جشنواره مرتبط می‌داند و می‌گوید: از ابتدا قرار نبود این جشنواره به این شکل گسترده برگزار شود.

جشنواره تئاتر تجربه، جشنواره نمایش‌های کوتاه دانشجویان دانشگاه تهران بود و قرار بود که کارهای پایان ترم به‌صورت رپرتوار اجرا و داوری شود. بعد از چند سال برحسب اتفاق، یک نهاد روی این جشنواره سرمایه‌گذاری کرد و شکل رپرتوار جشنواره تجربه تغییر کرد و کارهای دانشگاه‌های دیگر هم در این جشنواره شرکت کرد. به همین دلیل این جشنواره به این شکل ماند.

در این دوره از جشنواره علاوه بر دانشگاه تهران که میزبان است دانشگاه‌های سوره، تربیت مدرس، سینما تئاتر و دانشگاه‌های آزاد واحد تهران، اراک، تنکابن، شیراز و دانشگاه نبی اکرم تبریز شرکت کرده‌اند.

اما عدم‌تامین بودجه برای این جشنواره ممکن است باعث حذف گروه‌های شهرستانی از جشنواره شود. او در ادامه می‌گوید:4 گروه شهرستانی متقاضی شرکت در جشنواره هستند اما اگر بودجه‌ای دریافت نکنیم، دانشجویان شهرستانی باید با هزینه خودشان به جشنواره بیایند در غیراین‌صورت ممکن است که آنها به‌دلیل مسائل مالی از حضور در جشنواره منصرف شوند.

همچنین کمک هزینه‌های گروه‌ها و حق الزحمه داورها حذف شده است.عدم‌تامین بودجه مانعی برای برگزاری جشنواره نخواهد بود.

اگر بودجه تامین شود برگزار‌کنندگان می‌توانند به برندگان جایزه بدهند در غیراین‌صورت کارها داوری خواهد شد اما جایزه‌ها به شکل مرسوم همه جشنواره که سکه است، نخواهد بود بلکه جایزه‌ها معنوی و فرهنگی است.

به‌نظر فروتن این جشنواره تاثیر زیادی روی کارهای دانشجویان دارد چرا که جنس و طراحی این جشنواره براساس تجربه و نوگرایی است و به همین دلیل استقبال در بین دانشجویان زیاد است.

در یازدهمین دوره جشنواره تئاتر تجربه، در بخش اصلی 25 نمایش، در بخش جنبی 8 نمایش، در بخش نمایشنامه نویسی 7نمایش و در بخش پرفورمنس و هنرهای مفهومی 5نمایش از 23 تا 28 خرداد با هم به رقابت می‌پردازند.

کد خبر 83135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز