مدیر کل فرهنگی سازمان ملی جوانان می‌گوید،‌ تنها 11 درصد خانوارهای کشور بحث غنی‌سازی اوقات فراغت فرزندانشان را از مولفه‌های مهم رشد شخصیتی آن‌ها می‌دانند

مجید امیدی در گفت‌وگو با ایسنا ، از راه‌اندازی پایگاه اطلاعاتی اوقات فراغت کشور در سازمان ملی جوانان خبر داد و گفت: این سامانه هوشمند دارای دو سطح برنامه‌ریزی و گزارش‌گیری برای دستگاه‌های متولی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و سطح اطلاع‌رسانی برای خانواده‌ها و گروه‌های هدف است.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی در این سامانه به نشانی www.faraghat.org با توجه به سطوح مدیریتی خود دارای سیستم مدیریتی، برنامه‌ریزی، گزارش‌دهی و گزارش‌گیری هستند که با جمع‌آوری و بروز کردن اطلاعات مکانی، زمانی و پتانسیل‌های حوزه اوقات فراغت تبدیل به یک بانک اطلاعاتی قوی برای دستگاه‌ها در این حوزه شده است[بانک ‌اطلاعات اوقات فراغت].

مدیر کل فرهنگی سازمان ملی جوانان با اشاره به برخی ویژگی‌های این سامانه، اظهار کرد: نظارت لحظه‌ای بر مدیریت و برنامه‌ریزی، ایجاد رویه واحد در ارایه گزارش، مدیریت بهینه و تحلیل داده‌ها، تجمیع داده‌ها و اطلاعات امکانات فراغتی و جمع‌آوری اطلاعات فضاها و امکانات بلااستفاده در حوزه اوقات فراغت، کمک بسیار زیادی در مدیریت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان خواهد کرد.

وی افزود: این سامانه حاصل تلاش دو ساله سازمان ملی جوانان در حوزه اوقات فراغت است و گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی این حوزه در سال جاری بر اساس گزارش‌های این سامانه گردآوری و بررسی خواهد شد.

امیدی با بیان این که در حال حاضر تنها 11 درصد از خانوارهای کشور، غنی‌سازی اوقات فراغت فرزندان را از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار شخصیتی و رشد آن‌ها می‌دانند، گفت: اگر تمامی دستگاه‌های متولی حوزه اوقات فراغت، مسوولیت خود را به طور صد در صد و کامل انجام دهند باز هم نمی‌توان ادعا کرد که تمام زمان‌ها و مکان‌های فراغتی جوانان پوشش داده شده است، چرا که بیشتر زمان فراغت جوانان و نوجوانان در درون خانواده‌ها سپری می‌شود.

وی افزود: در حالی که خانواده‌ها باید مهارت مدیریت اوقات فراغت فرزندان خود را کسب کنند متاسفانه دیده می‌شود که اغلب آن‌ها دوست دارند که اوقات فراغت جوانان و نوجوانانشان در خارج از خانه و توسط نهادهای رسمی و غیررسمی پر شود، بنابراین سپری شدن بخش عمده‌ای از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در خانواده‌های فاقد مهارت و برنامه‌ لازم، تبدیل به یک چالش بزرگ در این حوزه شده است.

امیدی درباره وضعیت عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه اوقات فراغت در سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته با برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های سازمان ملی جوانان و اجرای طرح‌هایی همچون برگزاری نمایشگاه‌ها و توزیع دفترچه‌های اوقات فراغت در کل کشور، رشد نسبی در استقبال گروه‌های هدف از برنامه‌های فراغتی را داشتیم، به طوری که جذب مخاطبان به فضاهای فراغتی فعال از 21 تا 24 درصد سال 86، به 32 درصد در سال 87 رسید که البته این میزان بسیار کم و ناکافی است.

وی افزود: متاسفانه این آمار نشان می‌دهد که نزدیک به 70 درصد از کسانی که باید از فضاها و برنامه‌های اوقات فراغت بهره‌مند می‌شوند، از آن جا مانده و یا به شکل دیگری اوقات فراغت خود را سپری کرده‌اند.

مدیر کل فرهنگی سازمان ملی جوانان در ادامه گفت‌وگو با ایسنا نسبت به افزایش درصد گذران غیرفعال اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هشدار داد و گفت: احتمال می‌رود نزدیک به 60 درصد اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به صورت غیرفعال، صرف تماشای تلویزیون، فیلم و انجام بازی‌های رایانه‌ای گروهی یا انفرادی شده باشد. [نظرسنجی تلفنی از مردم تهران درباره اوقات فراغت جوانان]

وی افزود: به علت فقدان مهارت خانواده‌ها در مدیریت اوقات فراغت، متاسفانه شکل گذراندن آن در حال تغییر است و سپری کردن اوقات فراغت از حالت گروهی و خانوادگی به فردی، از اخلاقی به غیراخلاقی، از فعال به غیرفعال و بی‌تحرک و از محیط‌های باز و طبیعی به محیط‌های بسته و حتی از نهادهای رسمی به نهادهای غیررسمی و غیرقانونی در حال تغییر شکل دادن است که جای بررسی و اصلاح دارد.

امیدی در پایان با اشاره به برنامه‌های سازمان ملی جوانان در حوزه اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در تابستان امسال، آن‌ها را در محور ورزشی، مهارت آموزی در ابعاد فنی حرفه‌ای و هنری، مطالعه، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی، اردوهای جهادی، آموزش قرآن، فضای مجازی، حلقه گفت‌وگوی جوانان و اختراعات و ابتکارات ذکر کرد.

کد خبر 83858

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز