سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

شرایطی که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه پیش آمده و بسیاری از برنامه‌های روزمره و عادی به‌ویژه در مراکز فرهنگی و هنری را برهم زده، بر اغلب فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تأثیر گذاشته و در مواردی باعث اختلال در برخی از برنامه‌های فرهنگی و آموزشی شده است.

علی‌الله سلیمی

همشهری آنلاین_ علی‌الله سلیمی: شرایطی که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه پیش آمده و بسیاری از برنامه‌های روزمره و عادی به‌ویژه در مراکز فرهنگی و هنری را برهم زده، بر اغلب فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تأثیر گذاشته و در مواردی باعث اختلال در برخی از برنامه‌های فرهنگی و آموزشی شده است.از جمله در بخش اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان که این روزها اثرات آن را می‌شود در گوشه و کنار محله‌ها دید. به بیان دیگر، این روزها و در شرایط دشوار متأثر از شیوع ویروس کرونا، علاوه بر گرمای روزهای داغ تابستان، نداشتن برنامه مشخص برای گذراندن اوقات‌فراغت فرزندان، بیش از پیش بعضی از خانواده‌ها را کلافه و نگران کرده است. اگر به این مسئله مشکلات شغلی سرپرست و نان‌آور خانواده را هم اضافه کنیم آن موقع وضعیت به مراتب پیچیده‌تر می‌شود، چراکه معمولاً برنامه‌ریزی برای گذران اوقات فراغت فرزندان خانواده با موقعیت اقتصادی آن خانواده ارتباط مستقیم دارد. به‌ویژه در بخش‌هایی مانند محدوده مناطق شرق پایتخت که برخی از ساکنان آن را قشرهای متوسط وگاه کم‌درآمد تشکیل می‌دهند. کارشناسان امور اجتماعی هم که توجه به بعد اقتصادی در برنامه‌ریزی اوقات فراغت جوانان را بسیار مهم می‌دانند، به امکانات محدود تفریحی، ورزشی و فرهنگی و همچنین بالا بودن هزینه‌های استفاده از همین امکانات که گاهی برای جوانانی از قشر متوسط و ضعیف جامعه غیرممکن است، اشاره دارند. در واقع برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت تحت تأثیر اشتغال است و با توجه به شرایط دشوار اقتصادی که این روزها گریبانگیر بسیاری از خانواده‌هاست، برخی خانواده‌ها توان مالی برای ساماندهی و نظم‌بخشیدن به اوقات فراغت دانش‌آموزان را ندارند و نمی‌توانند برای برخی برنامه‌های تفریحی و آموزشی برنامه‌ریزی اقتصادی داشته باشند.  
در چنین شرایطی معمولاً فرزندان به‌ویژه نوجوانان جذب گروه همسالان می‌شوند و اوقات فراغتشان را بیرون از فضای خانواده و با دوستان سپری می‌کنند و به جرئت می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در بروز انواع آسیب‌های اجتماعی مربوط به نداشتن مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح برای بهینه‌سازی اوقات فراغت فرزندان است. بنابر این، به لحاظ اینکه اوقات فراغت مطلوب نقش مؤثری در پیشگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌های نوجوانان و جوانان دارد، برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت این افراد ضروری است، چراکه تحقیقات کارشناسان نشان داده افرادی که اوقات فراغت مفید و مطلوبی دارند از لحاظ اقتصادی بازده مطلوب‌تری دارند. چگونگی گذراندن اوقات فراغت بر ابعاد اجتماعی، فرهنگی فرد تأثیرگذار است. به نحوی که گذراندن اوقات فراغت مطلوب منجر به افزایش سطح شعور، آگاهی و تبادل افکار می‌شود. علاوه بر آن چنانچه افراد اوقات فراغت مفید و مطلوبی داشته باشند، نگاه و بینش اجتماعی آنان هم تقویت می‌شود.  

کد خبر 530334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha