ساکنان قدیم تهران با موسیقی به استقبال ماه رمضان می‌رفتند. آنها خوش‌ذوق بودند و برای استقبال از رمضان و نیز پیشواز افطار و سحر، موسیقی رمضانی داشتند.

ترنا بازی 2

همشهری‌آنلاین- ثریا روزبهانی: تهرانی ها اعتقاد داشتند مهمان با روحیه شاد و سرشار از انرژی به مهمانی می‌رود، حال اینکه میزبان این سفره گشوده‌شده، خداوند تبارک و تعالی است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اردشیر آل عوض، تهران‌پژوه، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «تهرانی‌ها با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، به وسیله موسیقی رمضانی، شور و شوق آمدن ضیافت الهی را به مردم منتقل می‌کردند. شما نمی‌توانید به مهمانی‌ای بروید که بهترین ماه خداست ولی غم‌زده و نالان و ناراحت باشید.»

استقبال از ماه رمضان با موسیقی | غمزده به مهمانی نروید

آل عوض ادامه می‌دهد: «جالب است بدانید که موسیقی رمضانی، یک موسیقی بسیار فاخر دینی است و به وسیله کسانی که الحان خوشی داشتند و کاملاً به موسیقی مسلط بودند اجرا می‌شد. آنها با این موسیقی و الحان مردم را دعوت، تشویق و ترغیب می‌کردند که برای ماه مهمانی خدا آماده شوند. در تهران قدیم، اهل کوچه و ‌بازار و نیز صاحبخانه‌ها در منازل اعیان و اشراف، متناسب با درآمدشان از کسانی دعوت می‌کردند و قاعده این بود که تا شب نوزدهم تمام اشعاری که خوانده می‌شد، در مناجات‌خوانی‌ها، در آمادگی برای سحر، استقبال از افطار، نویددهنده بود و شادی و ذوق و شوق را به همراه داشت. اما برای حدود ۱۰ شب این موسیقی تغییر می‌کرد.

از نوزدهم که شب ضربت خوردن مولای متقیان بود، این شادی جمع می‌شد و نوعی حزن و اندوه در زبان کسانی که شاعر و مداح بودند، جریان پیدا می‌کرد و مدح می‌شد. این مدح و نوحه‌ها تا روز ۲۶ ماه مبارک رمضان یا شب ۲۷ این ماه - به عبارتی شب ابن‌ ملجم‌کشان - ادامه پیدا می‌کرد و دوباره بعد از انجام رسوم این شب، اهالی با شادی و شور به استقبال عید سعید فطر می‌رفتند.»

کد خبر 838420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha