پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

سیروس برزو: داستان بی پایان سفر انسان به فضا با سفر یوری گاگارین آغاز شد. همان طور که در 25شماره قبل خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی»، سیروس برزو، کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه ، برای شما گاهشمار سفر انسان به فضا را می نویسد.

30 اوت 1984

نخستین سفر مداری فضاپیمای «دیسکاوری» با حضور شش فضانورد به نام‌‌های «هنری‌‌هارتسفیلد»، «مایکل کاوتز»، «استیون‌‌هاولی»، «ریچارد مولین»، «جودیت رسنیک» و «چارلز واکر» آغاز شد. طی این سفر، فضانوردان سه ماهواره را در مدار زمین قرار داده و یک باتری خورشیدی به طول 31 متر را آزمایش کردند. دیسکاوری پس از سفری که 6 روز و 57 دقیقه و 4 ثانیه به طول انجامید در 5 سپتامبر در پایگاه « ادواردز» فرود آمد.

5 اکتبر 1984

«رابرت کریپن»، «جان مک براید»، «دیوید لیستما»، «کاترین سولیوان»، «سالی راید»، «پاول اسکولی پاور» از آمریکا و «مارس گارنیو» از کانادا، با فضاپیمای «چلنجر» سفری
هشت روزه را در مدار زمین آغاز کردند. در این مأموریت، «کاترین سولیوان» به عنوان نخستین زن آمریکایی که در فضا راهپیمایی کرد، نام خود را به ثبت رساند. برای نخستین بار در تاریخ فضانوردی، دو کیهان‌نورد زن در جمع سرنشینان یک سفینه حضور داشتند.

چلنجر، روز 13 اکتبر در مرکز فضایی کندی فرود آمد.

8 نوامبر 1984

فضاپیمای «دیسکاوری» با پنج سرنشین به نام‌‌های «فردریک‌‌هاوک»، «دیوید واکر»، «آنا فیشر»، «جوزف آلن» و «دیل گاردنر» راهی مدار زمین شد. طی این مأموریت جوزف آلن و دیل گاردنر با انجام دو راهپیمایی فضایی در روز‌‌های 12 نوامبر (به مدت 6 ساعت و دو دقیقه) و 14 آوریل (به مدت 5 ساعت و 42 دقیقه) دو ماهواره مخابراتی موجود در مخزن شاتل را در فضا مستقر کرده و یک ماهواره از کار افتاده را بازیابی و به زمین برگرداندند. دیسکاوری، روز 16 نوامبر، پس از هشت روز در مرکز فضایی کندی بر زمین نشست.

24 ژانویه 1985

پرتاب فضاپیمای «دیسکاوری» با چهار سرنشین از پایگاه کندی صورت گرفت. «تاماس ماتینگلی»، «لورن شرایور»، «الیسن اونیزوکا»، «جیمز بوچلی» و «گری پیتن»، طی سه روز پرواز در مدار زمین، به انجام یکی از سری‌ترین مأموریت‌‌های فضاپیماها پرداختند.

دیسکاوری پس از سفری که 3 روز و 1 ساعت و 23 دقیقه طول کشید، روز 27 ژانویه در مرکز فضایی کندی فرود آمد.

کد خبر 83676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز