پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

فرهاد حسن‌زاده: تصور کنید ورزشکار خوب و قابلی هستید، از قضای روزگار می‌زند یکی از پاهایتان می‌شکند و مجبور می‌شوید پای پر جنب‌و جوش و قشنگتان را توی گچ کنید

آن وقت چه می‌کنید؟ اولش همه حالتان را می‌پرسند و قربان صدقه‌تان می‌روند و برایتان هدیه‌هایی می‌آورند که حوصله‌تان سر نرود؛ اما بعد هر کس می‌رود پی‌کارش و تو می‌مانی و پایی گنده و بی‌خاصیت و حال و هوای بازی و شور و جنبش.

بالاخره وضع این‌طور نمی‌ماند، باید بروی مدرسه، آن هم با پای گچ گرفته. آنجا هم از برنامه‌های همیشگی خبری نیست، هر کس سرش به کار خودش گرم است و برنامه خودش را دارد. تو حتی نمی‌توانی یک کوچولو بازی یا ورزش کنی. اینجاست که متوجه بعضی‌ها می‌شوی. کسی که همیشه همکلاس تو بوده، اما هرگز او را ندیده‌ای. تازه متوجه می‌شوی او نقص عضو دارد و رفتارش با بچه‌های دیگر فرق دارد. ناخودآگاه به طرف او کشیده می‌شوی؛ چون درد مشترک دارید. حتماً باید به این فکر کنی که چرا تا پیش از این، دوستت را ندیده‌ای و او را نفهمیده‌ای؟

حالا نوبت توست که به او نزدیک بشوی و رابطه برقرار کنی؛ چون آدم‌ها موجودهایی اجتماعی‌اند و نمی‌توانند تنها زندگی کنند. اما این دوست کمی غیرعادی است، وحشت می‌کنی  وقتی می‌بینی این دوست محو می‌شود. محو می‌شود!؟ بله، او هنگامی که کتابی می‌خواند، آن‌قدر جذب داستان می‌شود که کم‌کم از مقابل چشم‌ها محو و نامریی می‌شود.

این کشف توست. در حقیقت این کشف موقعیت توست. چرا تا به حال متوجه این موضوع نشده بودی؟ چون بدنت در سلامت کامل بود و آن‌قدر ورجه ورجه می‌کردی که از یک جا نشستن و فکر کردن باز می‌ماندی؛ حتی برای یک دقیقه. آدم‌ها برای شناختن خودشان و دنیای اطرافشان هم احتیاج به حرکت دارند، هم ایستادن؛ ایستادن و نگاه کردن.

حالا نوبت توست که دنیای دوست تازه‌ات را تجربه کنی. کتاب‌بخوانی و دلت بخواهد موقع خواندن کتاب، نامریی شویی. آیا می‌توانی آدمی مثل «کلونک» شوی؟ کلونک، فقط نام شخصیت کتاب نیست؛ کلونک نام کتاب هم هست، کتابی که «فرانسوا گراول» آن را نوشته است. این کتاب دو مترجم دارد؛ «فرناز جورابچیان» و «سپیده وهداد». یک تصویرگر خوش‌ذوق هم برای صحنه‌های کتاب نقاشی کشیده که اسمش توی شناسنامه نیامده و سرش بی‌کلاه مانده است. فرانسوا گراول دنیای نوجوانی را خوب شناخته و تعریف می‌کند، دنیایی که معمولاً ما یادمان می‌رود چه ویژگی‌هایی دارد.

داستان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یکی از آن حرف‌ها، بی‌توجهی آدم‌های این دوره و زمانه به کتاب و کتابخوانی است و بی‌آنکه نویسنده بخواهد حرف قلنبه‌ای تحویل‌مان بدهد، خودمان پی به این حقیقت تلخ می‌بریم.

کتاب‌های کیمیا وابسته به نشر هرمس این کتاب را با قیمت 900 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 83656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز