مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

اگر چه تشخیص سرطان پروستات همواره سریع و همراه با ابزار متفاوتی انجام می‌شود، اما دشواری آگاهی دقیق از مسیر تکامل سلولی تومور پروستات می‌تواند باعث اقدام دیر هنگام درمانی پیشگیرانه شود و نیاز به نمونه‌برداری‌ها و عمل جراحی را افزایش دهد.

سرطان پروستات

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: از همین رو محققان همواره به دنبال راهکاری برای پیشگیری از جراحی غیر ضروری بوده‌‍‌اند. در پی انجام جدیدترین تحقیقات در ارتباط با شناسایی مسیرهای تکاملی تومور پروستات؛ محققان گزارش کرده‌اند که برنامه‌ای با کمک هوش مصنوعی (AI) به آن‌ها کمک کرده تا دو زیرنوع متمایز سرطان پروستات را شناسایی کنند یافته‌ای که به گفته آن‌ها می‌تواند تشخیص و درمان این بیماری از جمله جلوگیری از جراحی غیرضروری را بهبود بخشد. نتایج این مطالعه در مجله (Cell Genomics) «سل ژنومیکس» منتشر شده است.

درمان این سرطان دیگر به جراحی نیاز ندارد

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در این تحقیق، محققان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه منچستر در انگلستان، ایووتایپ پروستات (ایووتایپ: مسیرهای تکاملی تومورهای پروستات) را با به کار گیری هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های DNA شناسایی کردند.

محققان تغییرات در نمونه‌های بافتی سرطان پروستات ۱۵۹ نفر را با استفاده از توالی ژنومی برای شناسایی جفت انواع تکاملی سلول‌های سرطانی مورد مطالعه قرار دادند. محققان می‌گویند این یافته‌ها می تواند به ایجاد یک آزمایش ژنتیکی کمک کند که وقتی با مرحله بندی و درجه بندی مرسوم ترکیب شود، می‌تواند پیش آگهی و درمان دقیقی را برای بیماران فراهم کند.

دکتر روپال میستری، مدیر ارشد مشارکت علمی در تحقیقات سرطان انگلستان، که به تامین مالی این مطالعه کمک کرد، گفت: این تحقیق پایه‌های درمان‌های شخصی‌سازی شده برای افراد مبتلا به سرطان پروستات را پایه‌گذاری کرد و به افراد بیشتری اجازه می‌دهد بر بیماری خود غلبه کنند.

درمان این سرطان دیگر به جراحی نیاز ندارد

دکتر دان وودکاک، محقق اصلی این مطالعه از دانشکده علوم جراحی نافیلد در دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: تحقیق ما نشان می‌دهد که تومورهای پروستات در طول مسیرهای متعدد تکامل می‌یابند که منجر به دو نوع بیماری متمایز می‌شود. این درک بسیار مهم است زیرا به ما امکان می‌دهد تومورها را بر اساس نحوه تکامل سرطان طبقه بندی کنیم و نه صرفا بر اساس جهش‌های ژنی.

دکتر مایکل موریس، رئیس بخش سرطان پروستات در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ در نیویورک که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت که مسیرهای تکاملی شناسایی شده تومورهای پروستات در این مطالعه می‌تواند به پزشکان و بیماران بگوید در کدام مسیر هستند و بر همین اساس چه اقدامات پیشگیرانه و درمانی باید انجام شود.

این متخصص گفت: پزشکان در حال حاضر تعدادی ابزار تشخیصی برای سرطان پروستات در اختیار دارند. همچنین شیوه‌های سنجش‌ دیگری وجود دارد که می‌توانند طبقه‌بندی ژنومی بیماری پروستات را ارائه دهند.

موریس گفت: با این حال، این آزمایش‌ها تنها تصویری از محل بیماری در زمان ارزیابی ارائه می‌دهند، در حالی که نمونه‌سازی پیش‌بینی‌شده در آخرین مطالعه یک حالت پویاتر است. وی افزود: هوش مصنوعی در راه‌های دیگری مانند ارزیابی اسلایدهای آسیب شناسی و تصویربرداری نیز استفاده می شود.او گفت: این فناوری در چندین جبهه نحوه ارزیابی سرطان پروستات را تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 836220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha