بانک حفظ باروری بیماران سرطانی به زودی در پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود تا امید زنان مبتلا به سرطان برای بارداری باقی بماند. 

بانک زنان سرطانی

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: همین چند روز پیش بود که پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی بر اساس ارزیابی مستقل وزارت بهداشت در بین تمامی مراکز پژوهشی در حوزه سرطان اعم از بالینی و زیست پزشکی در سراسر کشور موفق به کسب رتبه اول شد. اتفاقی که به بهانه‌ای برای بازدید عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از این پژوهشکده تبدیل شد.

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی با حضور در پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و در جریان بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سختی اخذ مجوز مراکز پزشکی جهاد دانشگاهی از وزارت بهداشت، اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت خیلی سخت به ما مجوز می‌دهد. جهاد دانشگاهی نباید بعد از گذشت ۴۵ سال از زمان تاسیس خود، یک سال برای اخذ مجوز دارویی خاص بدود. از شما خواهش می‌کنم در این راستا کمک کنید تا وزارت بهداشت در صدور مجوزهای مورد نیاز ما تسریع انجام دهد.

سند درمان‌های نوین را شما تدوین کنید

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در نشست خبری بازدید از پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در این پژوهشکده بهره‌گیری از چند نسل علمی یکی از عوامل موفقیت آنها را رقم زده است. اینجا دکتر قوام‌زاده (فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان و پدر پیوند مغز استخوان در کشور) که بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، حضور دارند و درکنار نسل جوان دانشمندان این مرکز مشغول خدمت هستند. از سوی دیگر جمعیت زنان پژوهشگر در این پژوهشکده هم قابل توجه است که در رشته‌های مختلف شامل علوم پایه، بالینی و مهندسی در کنار دانشمندان مرد این مرکز در حال فعالیت هستند.

ایجاد بانک امید برای زنان مبتلا به سرطان | باید سند درمان‌های نوین در کشور تدوین شود  

خسروپناه با تاکید بر این که یک شبکه دانشی از زنان و مردان اینجا تشکیل شده، بیان کرد: با وجودی که زنان طی یکی دو دهه اخیر به خوبی درخشیده‌اند اما برخی مراکز همچنان ترکیب مردانه دارند. در حالی که آنها به همراه نسل جوان دانشمندان کشور دغدغه‌مند هستند و می‌توان به خوبی از ظرفیت آنها هم استفاده کرد.

این مسئول پیشنهاداتی هم در راستای توسعه فعالیت‌های این پژوهشکده مطرح کرد و گفت:‌ مشکلاتی که در دورهمی‌ها درباره حوزه سلامت مطرح می‌شود باید در فرآیند حکمرانی حوزه سلامت قرار بگیرد. یکی از مولفه‌های مهم در بحث حکمرانی سلامت، سیاست‌گذاری است. در حال حاضر مباحثی مثل ویروس درمانی، سلول درمانی، ایمنی درمانی سلولی و... دستاوردهایی جدیدی هستند که با زحمت فراوان به دست آمده اما این تلاش‌ها باید به عنوان یک سیاست در کل کشور توسعه داده شوند.

بیشتر بخوانید

شناسایی ۱۴۰ مورد جدید مبتلا به سرطان روده در کشور

این سرطان از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است

مردان بیشتر از زنان سرطان می‌گیرند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: درمان‌های نوین به سند سیاست‌گذاری نیاز دارند و پیشنهاد می‌دهم در این پژوهشکده سند سیاست‌گذاری در این حوزه تدوین شود. اگر انجام دهید من آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برده و مصوب می‌کنم. با دانش قوی که شما در اختیار دارید می‌توانید این سند را تدوین کنید. البته در این سند فقط به بیان سیاست‌ها و راهبردها اکتفا نکنید و باید راهبری‌ها و وظایفی که دستگاه‌ها عهده‌دار شوند تا درمان نوین محقق شود نیز وجود داشته باشد.

به گفته خسروپناه در حال حاضر وزارت بهداشت، حکومتداری سلامت است اما ضعف‌هایی در حکمرانی سلامت وجود دارد که رکن اول سیاست‌گذاری، رکن دوم تنظیم‌گری و رکن سوم تصدی‌گری است. این‌ها عناصری در بحث حکمرانی هستند. بُعد راهبری نیز مهم است و باید تکالیف دستگاه‌های مختلف و نهادهای متفاوت برای حمایت از این سند مشخص شود. ممکن است؛ اما به این نتیجه برسید که بنیانی برای درمان‌های نوین شکل گیرد که آن بنیان این سند را عملیاتی و اجرایی کند.

این مسئول همچنین به پژوهشگران پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، بر لزوم استفاده از هوش مصنوعی در مباحث پژوهشی و پزشکی تاکید کرد و گفت: هوش مصنوعی دو نوع الگوریتم، منطق غیرکوانتومی و منطق کوانتومی دارد و دنیا به سمت سنسورهای کوانتومی در حال پیشرفت است. از این رو به شما پژوهشگران پیشنهاد می‌دهم با مرکز فناوری کوانتومی دانشگاه شریف دیداری داشته و مباحثه‌ای در باب تعامل کار خود با حوزه فناوری کوانتومی برقرار کنید. این امر رویکرد جدید به شما می‌دهد. در این حوزه دانشگاه شهید بهشتی سلول اتمی ساخته شده که قبلا با مبلغ 150 میلیون دلار وارد می‌شد.

بانک امید برای زنان مبتلا به سرطان

در حاشیه این نشست خبری، دکتر رامین صرامی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی هم در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به یکی از مهم‌ترین اقدامات در دست انجام این پژوهشکده برای راه‌اندازی «بانک حفظ باروری بیماران سرطانی» اشاره کرد و گفت: با توجه به این که بیماران تحت پروتکل‌های درمانی برای سرطان قرار می‌گیرند، عملا باروری آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به همین دلیل به صورت فوری و اضطراری و خارج از نوبت این بیمار نیاز دارد که گامت‌های جنسی‌اش ذخیره شود.

البته به گفته این پزشک، همین حالا مراکز رویان و ابن‌سینا این اقدام را به صورت حرفه‌ای و روتین برای تمامی بیماران مختلف انجام می‌دهند اما قرار است در پژوهشکده معتمد، این بانک به صورت خاص و اختصاصی تنها برای زنان مبتلا به سرطان ایجاد شود که قرار است تحت درمان و شیمی درمانی قرار بگیرند.

ایجاد بانک امید برای زنان مبتلا به سرطان | باید سند درمان‌های نوین در کشور تدوین شود  

او درباره ظرفیت این بانک هم توضیح داد: برنامه‌ریزی ما این اساس است که برای کل بیماران این سرویس را ارائه کنیم. مهم این است که این خدمت به صورت فوری برای بیماران نیازمند درمان ارائه شود و این دسته از زنانی که قرار است تحت شیمی درمانی قرار بگیرند، نمی‌توانند در لیست انتظار بمانند.

صرامی درباره هزینه‌هایی که قرار است بیماران در ازای دریافت خدمات از این بانک پرداخت کنند هم عنوان کرد: بسیاری از خدمات بارداری در حال حاضر تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. امیدواریم که این بانک هم تحت پوشش قرار بگیرد.

کد خبر 836778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha