بسیاری از افراد می‌گویند که در کنار تلویزیون خوابشان می‌برد. در واقع، برخی افراد اصلا بدون تلویزیون اصلا نمی‌توانند بخوابند.

sleep

به گزارش همشهری آنلاین، اگر شما هم جزء این دسته افراد هستید، ممکن است کنجکاو باشید که بدانید که آیا عادت شبانه‌ خوابیدن همراه با تلویزیون برای شما خوب است یا نه. از طرف دیگر به احتمال زیاد شنیده‌اید که خیره شدن به صفحه‌نمایش در شب می‌تواند چرخه طبیعی خواب ما را مختل کند و ما را بیش از آنچه می‌خواهیم بیدار نگه دارد.

شاید بپرسید که بالاخره چه باید کرد، باید تلویزیون دید یا تلویزیون ندید... پاسخ کمی پیچیده است.

چرا برخی از افراد با تلویزیون روشن می‌خوابند؟

تلویزیون صدای بلندی دارد و معمولاً افراد برای خواب نیاز به آرامش دارند. پس چرا بعضی از مردم با شنیدن صدای خنده بلند پخش‌شده بر روی دیالوگ‌ها در سریال‌های کمدی تلویزیونی آرام‌تر می شوند؟

کارشناسان می‌گویند دقیقاً مشخص نیست چرا برخی افراد با تلویزیون روشن به خواب می‌روند، در حالی که برخی دیگر نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند. اما مغز ما می‌تواند پردازش حسی‌اش را محدود کند و به این ترتیب به ما امکان می‌دهد حتی در صورت وجود سروصدا در پس‌زمینه بخوابیم. البته برخی افراد به محرک‌ها حساس‌تر هستند و برخی از محرک‌ها تاثیر بیشتری بر روی برخی از افراد می‌گذارند.

دلیل آرامش بیشتر مردم هنگام تماشای تلویزیون این است که تلویزیون صدای پس‌زمینه‌ای ایجاد می‌کند که به افراد اجازه می‌دهد ذهنشان را بوسیله آن آرام کنند یا حواس‌شان از موضوعات نگرانی‌آور پرت کنند.

در شرایط معمول در بدن ما برای خواب و بیداری سیستمی وجود دارد که شبیه به گرسنه شدن و اشتها یافتن برای غذا خوردن است. هر چه بیشتر بیدار باشیم، به اصطلاح اشتهای ما برای خواب بیشتر می شود. اما اگر در حالت اضطراب باشم، سیستم «ستیز یا گریز» در بدن فعال می‌شود که می‌تواند بر انگیزه بدن ما برای خواب غلبه کند.

اگر ذهن کسی بیش از حد فعال باشد، این فعالیت بیش از حد می‌تواند بر میل خواب او غلبه کند. تلویزیون می تواند به افراد اجازه دهد تا روی چیز دیگری تمرکز کنند، بنابراین می توانند از افکاری که ممکن است آنها را بیدار نگه دارد، اجتناب کنند. آنها در این وضعیت احساس آرامش‌ بیشتری می‌کنند، بنابراین به راحتی به خواب می‌روند.

برخی از افراد هنگام به خواب رفتن دچار "اضطراب عملکرد" (performance anxiety) کنند. در چنین وضعیتی، تلویزیون می‌تواند حواس فرد را از افکار نگران‌کننده‌ای که ممکن است در مورد به خواب رفتن داشته باشد، منحرف کند.

آیا خوابیدن با تلویزیون روشن بد است؟

تلویزیون می‌تواند مسئول اختلال خواب یک فرد باشد.تماشای تلویزیون می‌تواند رفتن به رختخواب را به تأخیر بیندازد، به خصوص اگر فرد برنامه‌ای را تماشا کند که ذهن او را درگیر می‌کند.

با اینکه بدن ما سیستمی را برای فیلتر کردن صداها در هنگام خواب دارد، اما نمی‌تواند تمام صداها را حذف کند. تغییرات شدید صدا یا نور، مانند صدا و نور انفجار در یک برنامه تلویزیونی، می تواند ما را از خواب بیدار کند و خواب ما را مختل کند.

همچنین آنچه قبل از خواب تماشا می‌کنید ممکن است بر میزان خواب شما نیز تأثیر بگذارد. تماشای محتواهایی که به‌ویژه احساسی است می‌تواند که احساس بیداری و درگیری بیشتری در شما ایجاد کند و مانع از آرامش کافی شما برای به خواب رفتن شود. بنابراین بهتر است از نمایش‌ها، فیلم‌ها یا محتواهایی مانند برنامه‌های خبری که احساس ترس، اضطراب، تنش یا خشم را نزدیک به زمان خواب افزایش می‌دهند، پرهیز کنید.

باید عوامل ممانعت از خواب را پیدا کنید

با این حال در اکثریت موارد خوابیدن با تلویزیون روشن هر شب می تواند نشان دهنده این باشد که ممکن است چیزی مانع از خواب طبیعی شما شود. اگر مشکلاتی دارید و احساس می‌کنید تلویزیون تنها گزینه‌ای است که امکان خوابیدن را برای شما فراهم می‌کند، بهتر است باید یک متخصص خواب صحبت کنید تا روش‌هایی برای کنترل اضطراب یا آرام کردن ذهنتان به شما بیاموزد، چرا که درمان‌ها و روش‌های مؤثر زیادی برای این منظور وجود دارد.

آیا راه بهتری برای تماشای تلویزیون در تختخواب وجود دارد؟

مهم است که تأثیر نور بر خواب خود را در نظر بگیرید، زیرا نور شدید آبی یا سفید می تواند ترشح هورمون ملاتونین را در بدن ما مهار می‌کند. ملاتونین به خاموش کردن بخش هشیار مغز و ایجاد خواب آلودگی کمک می کند. اگر در حال تماشای برنامه‌های تلویزیونی روی صفحه نمایش رایانه یا تبلت باشید، این نور به صورت شما نزدیکتر خواهد بود به همین دلیل اگر مجبورید چیزی را قبل از خواب تماشا کنید، بهتر است آن را در تلویزیونی که از شما دورتر است تماشا کنید.

تنظیم تایمر در تلویزیون نیز می تواند مفید باشد. تنظیم تایمر این اطمینان را ایجاد می‌کند که وقتی در نهایت به خواب می‌روید، تلویزیون خاموش می‌شود و مختل‌شدن‌های بعدی خواب را کاهش می‌دهد.

توصیه کلی این است که زمان تماشای تلویزیون در تختخواب را محدود کنید. انجام چنین کاری باعث می‌شود افراد بسترشان را به جای خواب با بیداری مرتبط کنند و این وضعیت می تواند بر خواب شب های آینده تأثیر بگذارد. ایجاد روتینی که تمرکز آن به جای تلویزیون بر استراحت و آرامش است، ممکن است به شما کمک کند که آسانتر به خواب روید.

کد خبر 835605
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha