سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا دیشب واشنگتن را برای سفری یک‌هفته‌ای به مقصد جنوب شرق آسیا ترک کرد تا در چند نشست منطقه‌ای و کنفرانس اقتصادی شرکت کند.

این سفر یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که شکست جمهوریخواهان و پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا طوفانی در واشنگتن ایجاد کرده و جهان را در انتظار تحولات بعدی در سیاست خارجی آمریکا فرو برده است.

سفر بوش به جنوب شرق آسیا از یک نظر دیگر اهمیت دارد و آن موضوع کره شمالی است که محور این سفر است.

همانقدر که عراق در خاورمیانه خواب را از چشمان دولت بوش برده و به بحران سیاست خارجی این کشور تبدیل شده در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه هم کره‌شمالی و تحولات اخیر هسته‌ای این کشور به معضلی برای واشنگتن تبدیل شده است.

بوش در این سفر در سنگاپور، ویتنام و اندونزی توقف می‌کند. محور مذاکرات در این کشورها مسائل تجاری و بهداشت جهانی و از همه مهمتر کره‌شمالی و برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی این کشور است.

اما نکته‌ای که در این سفر اهمیت زیادی دارد و از نزدیک در مانیتورینگ رسانه‌های جهان قرار می‌گیرد، نحوه استقبال سران منطقه از رئیس‌جمهوری است که تا دیروز به خاطر بحران عراق و رسوایی‌های ابوغریب و گوانتانامو در جهان محبوبیت خود را از دست داده بود و امروز با شکست سنگین انتخاباتی در داخل کشور هم با رای منفی رو به رو شده و دو سال قبل از پایان ریاست جمهوری‌اش همه کار او را پایان یافته می‌دانند.

تحلیلگران داخل آمریکا هم با آگاهی از این موضوع به بوش توصیه کرده‌اند در جریان این دیدار مراقب کلام و  زبان و  رفتارش  باشد؛ چون همه اینها اکنون برای جهان معنی دارد.

اولین مقصد او در این سفر سنگاپور است و در این سفر او درباره اهمیت همکاری‌های آمریکا و آسیا برای مبارزه با فقر و بیماری و تروریسم سخنرانی می‌کند. روز جمعه او به عنوان دومین رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان جنگ از ویتنام دیدن کرده به هانوی می‌رود.

در این کشور بوش در چند نشست با رهبران منطقه در حاشیه کنفرانس مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه دیدار می‌کند.

روز دوشنبه هفته آینده بوش به اندونزی می‌رود تا در پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان در کنفرانس خبری با رییس‌جمهور این کشور رابطه میان آمریکا با یک هم‌پیمان سنتی اما مسلمان را به رخ بکشد.

اما سفر او به اندونزی از یک هفته پیش در این کشور بحران ایجاد کرده و جاکارتا پایتخت را به ناآرامی کشانده و رئیس‌جمهور را تا مرز دریافت رأی عدم اعتماد پیش برده است.

کد خبر 8340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز