یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رییس جمهور آمریکا که برای شرکت در نشست همکاریهای اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در هانوی پایتخت ویتنام به سر می‌برد در چند نشست در حاشیه اجلاس و با حضور هم پیمانان آسیایی آمریکا پشت درهای بسته برگزار شد به همراه این رهبران آسیایی اعلام کردند که امتیازات جدیدی برای توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی به این کشور پیشنهاد خواهند داد.

 اما شرط برخورداری از همه این امتیازات این است که کره شمالی در دور جدید مذاکرات شش جانبه هسته ای با خلع سلاح فوری خود اعلام موافقت کند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی نزدیک به این مذاکرات نوشت، بوش در دیدار با رهبران چهار کشور ژاپن،‌ کره جنوبی، چین و روسیه که از طرفهای مذاکرات شش جانبه هسته‌ای کره شمالی هستند درباره سه گامی صحبت کردند که آمریکا و آسیا از کره شمالی می‌خواهد بدون فوت وقت آنها را بردارد.

تعطیلی فوری راکتور 5 مگاواتی کره شمالی، بسته شدن تاسیسات بازفرآوری تولید کننده سوخت پلوتونیوم و بازرسی های فوری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه گامی هستند که دولت بوش و همسایگان آسیایی کره شمالی از این کشور درخواست کرده اند.

در پایان نشست بوش و هو جینتائو رییس جمهور چین که در هتلی متعلق به کره جنوبی در شهر هانوی برگزار شد، دو طرف در مقابل خبرنگاران به تشریح نتایج این نشست پرداختند. در این کنفرانس بر خلاف انتظار خبرنگاران، هو هیچ اشاره ای به موضوع کره شمالی نکرد و فقط درباره مذاکرات تجاری اش با رییس جمهور آمریکا با خبرنگاران گفتگو کرد.

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا که در این سفر همراه بوش است دیروز به خبرنگاران و در پاسخ به پرسش آنها درباره نام بردن از امتیازات و مشوقهای جدید به کره شمالی گفت، یکی از این مشوقها این است که روزی کره شمالی به این مجمع اقتصادی منطقه ای بپیوندد.

در همین حال در آستانه‌ی سفر بوش به اندونزی هزاران تن از مردم جاکارتا دیروز در اعتراض به این سفر به خیابان‌های شهر آمده و با سر دادن شعارهایی نظیر "جنایتکار جنگی" و" تو یک تروریستی" با تجمع در مساجد این شهر مخالفت خود را با سیاست‌های بوش اعلام کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سفر امروز جورج بوش به اندونزی در بحبوحه‌ی خشم فزاینده‌ی مردم از سیاست‌های دولت وی در خاورمیانه و حمله به عراق و افغانستان  انجام می‌شود.

حدود 10 هزار تظاهرکننده مسلمان با پوشیدن لباس‌های سفید رنگ و در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آنها نوشته شده بود : ‌بوش، جنایاتکار جنگی را مجازات کنید" و " بوش، زنده یا مرده به اتهام جنایت علیه بشریت تحت پیگرد است" در جاکارتا تظاهرات کردند.
تعداد دیگری از تظاهرکنندگان در مسجد الازهر، دومین مسجد بزرگ اندونزی جمع شده و به سخنرانی‌های رهبران اسلامی در محکوم کردن بوش و سیاست خارجی آمریکا گوش فرا دادند.

رییس حزب عدالت و رفاه خطاب به جمعیت حاضر گفت: چرا آمریکا از اسراییلی حمایت می‌کند که فلسطینیان و لبنانی‌ها را بمباران می‌کند. بوش یک تروریست است. او مردم افغانستان و عراق را می‌کشد.

کد خبر 8819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز