این تصور که مدت کوتاهی پس از ترک سیگار بدن به تدریج به طور کامل سلامت خود را باز می‌یابد، دیگر تصور درستی نیست. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که سیگار کشیدن آنقدر برای بدن مضر است که سیستم ایمنی افراد را تضعیف کرده و حتی سال‌ها پس از ترک سیگار، آن‌ها را در برابر عفونت‌های بیشتری آسیب‌پذیر می‌کند.

عکس های سیگار

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: برای دهه‌ها، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به سیگاری‌ها گفته‌اند که عادت سیگار کشیدن می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند سرطان ریه، حمله قلبی یا سکته شود، اما مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله (Nature)«نیچر» منتشر شد، دلیل دیگری برای ترک سیگار ارائه می‌دهد.

به گزارش سی ان ان، این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه سیگار توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت در طول زمان کاهش می‌دهد و همچنین ممکن است فرد را در معرض خطر بیماری‌های مزمن شامل التهاب مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس قرار دهد.

آسیب جبران ناپذیر سیگار به سیستم ایمنی بدن | پس از ترک سیگار هرگز سلامت کامل به دست نمی‌آید | سیگار توانایی بدن را در برابر عفونت کاهش می‌دهد

دکترویولن سن آندره، متخصص زیست شناسی محاسباتی در انستیتو پاستور در پاریس و از نویسندگان اصلی این تحقیق، هشدار داد: در اسرع وقت سیگار را ترک کنید. پیام کلیدی مطالعه ما، به ویژه برای جوانان، این است که اگر علاقه به حفظ امینی بدن خود در طولانی مدت دارید هرگز سیگار نکشید.

محققان در طول زمان نمونه‌های خون یک گروه ۱۰۰۰ نفری از افراد سالم ۲۰ تا ۶۹ ساله را بررسی کردند. زنان و مردان به تعداد مساوی در این گروه حضور داشتند.

محققان می‌خواستند بدانند که چگونه متغیرهایی از جمله سبک زندگی، مسائل اجتماعی-اقتصادی و عادات غذایی علاوه بر سن جنسیت و ژنتیک بر پاسخ ایمنی بدن تأثیر می گذارند. آن‌ها نمونه‌های خون افراد مشاترکت کننده در این تحقیق را در معرض میکروب‌های معمولی مانند باکتری «ای کولای» و ویروس آنفولانزا قرار دادند و پاسخ ایمنی بدن را اندازه‌گیری کردند.

آسیب جبران ناپذیر سیگار به سیستم ایمنی بدن | پس از ترک سیگار هرگز سلامت کامل به دست نمی‌آید | سیگار توانایی بدن را در برابر عفونت کاهش می‌دهد

در نتیجه این تحقیق مشخص شد که سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی و عفونت نهفته ناشی از ویروس تبخال بیشترین تأثیر مخرب را بر سیستم ایمنی بدن داشتند و سیگار بیشترین تغییر را در این سیستم ایجاد کرد. تاثیر سیگار تقریبا معادل عوامل مهمی نظیر سن یا جنس را بر پاسخ ایمنی بدن بود.

به گفته دکتر داراگ دافی، یکی از نویسندگان این مطالعه، وقتی سیگاری‌های شرکت کننده در مطالعه سیگار را ترک کردند، پاسخ ایمنی آن‌ها در یک دوره بهتر شد، اما پس از گذشت سال‌ها به طور کامل بهبود نیافت.

او گفت: خبر خوب این است که سیستم ایمنی بدن پس از ترک سیگار شروع به تنظیم مجدد می‌کند. اگر چه شروع به سیگار کیشدن هرگز اقدام خوبی نیست، اما اگر سیگاری هستید، بهترین زمان برای ترک سیگار همین الان است (به این معنی که هر چه زودتر باید سیگار خود را کنار بگذارید). نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که هر چه فردی بیشتر سیگار بکشد، واکنش ایمنی بدن او بیشتر تغییر می‌کند.

دکتر داراگ دافی در این باره گفت: کاهش هر مقدار سیگار در روز می‌تواند باعث کاهش تأثیر مخرب بر سیستم ایمنی بدن شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 833297
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    باید یک فکری به حال سیگاری ها ی معتاد بشود که اینقدر ته سیگار و قوطی سیگار در معابر اصفهان پرتاب ننمایند و باید جریمه ی سنگینی برای انها در نظر گرفته بشود تا شاید فرهنگ سازی قرانی پیاده شده در اصفهان ) و مانند کشور های پیشرفته بشویم.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    اموزش همراه داشتن زیر سیگاری بغلی به معتادان پیشنهاد می شود. تا ایران را چرک و کثیف ننمایند.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    بهبودی در پیاده نمودن فرهنگ سازی قرانی است. تا بیشتر مشکلات کشور حل بشود. تلوبزیون باید کمک بنماید.