چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: حضور نمایندگان منتخب نامزدهای انتخابات در شعب اخذ رأی موجب اطمینان آنها از صیانت آرا می‌شود

علی‌اصغر شریفی‌راد تأکید کرد: این نماینده‌ها که ستادهای تبلیغاتی، آنها را انتخاب می‌کنند، می‌توانند از ابتدای رأی‌گیری و پیش از اینکه رأیی در صندوق‌ها انداخته شود و صورت جلسه اولیه تنظیم شود تا پایان شمارش آرا و بازکردن صندوق‌های رأی و تنظیم صورت جلسه نهایی حضور داشته باشند.

به گزارش واحد مرکزی خبر‌، وی افزود: قانونگذار به این موضوع از 2جنبه نگاه کرده است: جنبه اول این است که اجرای قانون به‌عهده خود مردم گذاشته شود و در مراحل مختلف فرمانداری‌ها‌، استانداری‌ها و وزارت کشور نقش راهبردی و پشتیبانی ایفا کنند، از جنبه دیگر هم قانونگذار خواسته است تا حد امکان خود مردم نظارت بر مراحل اجرایی قانون را بر عهده داشته باشند.

شریفی‌راد با بیان اینکه این امر موجب می‌شود نامزدهای انتخابات مستقیما در جریان اخبار انتخابات قرار بگیرند، تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد با این تمهیدات‌، آرایی که وزارت کشور جمع‌بندی می‌کند، به‌طور دقیق با عددهایی که نامزدهای انتخاباتی در اختیار دارند، همخوانی داشته باشد.

وی افزود: با این روند به‌نظر می‌رسد بسیاری از شائبه‌هایی که مطرح می‌شود، بی‌پایه و اساس باشد.

نحوه انتخاب هیأت‌های اجرایی

جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور درباره نحوه انتخاب اعضای هیأت‌های اجرایی نیز گفت: براساس قانون انتخابات‌، صیانت از آرا بر عهده هیأت‌های اجرایی است‌ و برای انتخاب هیأت‌های اجرایی نیز 30 نفر از معتمدان هر شهرستان انتخاب می‌شوند که آنان نیز 8 نفر را از بین خود بر‌می‌گزینند.

شریفی‌راد خاطرنشان کرد: 8 معتمد انتخاب‌شده به علاوه فرماندار، دادستان یا نماینده وی و رئیس ثبت احوال شهرستان، اعضای هیأت‌های اجرایی شهرستان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه همه مسئولیت‌های اجرایی انتخابات در هر شهرستان بر عهده این 11 نفر است، تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد هدف قانونگذار از این قانون این بوده که در نظام مردم‌سالاری دینی تا جایی که امکان داشته باشد مسئولیت‌ها به مردم سپرده شود و تا حد امکان نظارت‌ها، مردمی باشد.

شریفی‌راد گفت: هیأت‌های اجرایی، هم برگزار‌کننده انتخابات هستند و هم از آنجایی که اعضای اجرایی شعب اخذ رأی را تعیین می‌کنند، نظارت بر اجرای انتخابات در شعب را نیز بر عهده دارند.

وی افزود: هیأت‌های اجرایی با نماینده نامزدها‌، هیأت‌های نظارت و هیأت‌های بازرسی تعامل دارند.

کد خبر 83308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز