گیاهان و مکمل‌های محرک جنسی یا به اصطلات «شهوت‌افزا» (aphrodisiac) از راه‌هایی مانند افزایش جریان خون، متعادل کردن هورمون‌های جنسی و تقویت دیواره‌های رگ‌های خونی عمل می‌کنند.

aFROS

اما موضوع این است که گرچه برخی از افراد ممکن است پس از مصرف نوع خاصی از این مواد به اصطلاح شهوت‌افزا افزایش برانگیختگی یا میل جنسی را تجربه کنند، تاثیربخشی آن‌ها براساس نظرات شخصی افراد برآورد می‌شود و عواملی مانند اثر دارونما، افکار ذهنی و رفتارهای متفاوت و تنوع در واکنش بدنی افراد در این تأثیربخشی دخیل هستند

آیا مواد «شهوت‌افزا» واقعاً مؤثر هستند؟

بله اما این اثر که واقعی هم هست، ممکن است به علت اثر دارونما (اثر پلاسبو) باشد.

میل جنسی در انسان بسیار پیجیده است و عوامل متعددی فراتر از انتخاب‌های غذایی یا مکمل‌های گیاهی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

سایر عوامل مانند میزان استرس، بیماری‌های زمینه‌ای، میزان‌های هورمون‌ها، ترجیحات شخصی و میزان صمیمیت با همسر می‌توانند بیش از هر ماده شهوت‌افزای بالقوه‌ای بر میل جنسی اثر بگذارند.

البته می‌توان از لحاظ بهداشتی به طور کلی مصرف مواد غذایی را حاوی میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاوونوئیدها، نیتریک اکساید، زینک یا چربی‌های سالم را در رژیم‌های غذایی برای افزایش سلامت جنسی توصیه کرد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی و مکمل‌ها می‌توانند میزان هورمون تستوسترون را افزایش دهد. تستوسترون هورمونی است که برای میل جنسی و تولید اسپرم در مردان حیاتی است و جالب اینکه نقش مهمی در تحت تأثیر قرار دادن خلق‌وخو و میل جنسی در زنان هم دارد.

در مثابل رژیم‌های غذایی که میزان چربی آن‌ها بسیار پایین است ممکن است میزان هورمون تستوسترون در مردان را کاهش دهند.

فلاونوئیدها و اکسید نیتریک که یک ناقل عصبی شمرده می‌شود، به شل شدن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در آلت تناسلی کمک می‌کنند و احتمال برانگیختگی شما را افزایش می‌دهند.

کارشناسان می‌گویند برای اینکه این مکمل‌های شهوت‌افزا مؤثر واقع شوند، لازم است به طور مرتب در رژیم غذایی شما گنجانده شوند- نه فقط برای مدتی محدود یا زمانی معین. البته مصرف گاهگاهی آن‌ها در زمان‌های خاص و مهم برای زوجین اشکالی ندارد.

شکلات که با فروش فراوانش بهترین ماده غذایی از لحاظ بهبود به نظر می‌رسد، مملو از مواد مغذی ازجمله آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و یک ماده محرک به نام فنیل‌اتیلامین است. فنیل‌اتیلامین ماده شیمیایی که میزان ناقل‌های عصبی سروتونین و اندورفین را در مغز افزایش می‌دهد. نقش سروتونین برای افزایش لذت جنسی نیز شناخته شده است.

البته تحقیقات درباره اینکه در مورد اینکه آیا شکلات واقعاً از برانگیختگی جنسی پشتیبانی می‌کند، محدود است. جالب‌توجه است که یک مطالعه نشان داد که زنانی که شکلات بیشتری می‌خورند، علاقه کمتری به رابطه جنسی داشتند، احتمالاً به این دلیل که شکلات نیاز آن‌ها را به خودی خود برآورده می‌کرد. بااین‌حال، اگر می‌خواهید شکلات مصرف کنید، شکلات تلخ را با حداقل ۷۰ درصد کاکائو بهترین گزینه است.

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی یک ماده غذایی بالقوه محرک جنسی دیگر است که مقادیر بالای ویتامین C موجود در آن به افزایش جریان خون برای سلامت قلب و تحریک جنسی کمک می‌کند. توت‌فرنگی همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و منیزیم است.

انجیر

انجیر نه‌تنها مملو از فلاونوئید که خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان دارد، مملو از منیزیم و اسیدهای آمینه ضروری است که هر دوی آن‌ها برای تولید هورمون‌های جنسی و بهبود گردش خون مهم هستند. منیزیم به عنوان یک خاصیت اضافی اضطراب را هم کاهش می‌دهد، به بهبود خواب کمک می‌کند و احساس استراحت و آرامش بیشتری به شما می‌دهد.

توجه به این نکته مهم است که بیشتر مطالعات بر روی داروهای تقویت‌کننده مقوی جنسی و انسان‌ها کوچک و فاقد شواهد با کیفیت هستند. مطمئناً مصرف بیشتر این غذاها فوایدی برای سلامتی دارد، اما تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر آن‌ها به عنوان یک محرک جنسی مورد نیاز است.

عسل

عسل که از دیرباز به عنوان یک ماده محرک جنسی مورد توجه بوده است، به عنوان یک داروی طبیعی هم مصرف می‌شده است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که عسل ممکن است میزان تستوسترون را افزایش دهد و «استرس اکسیداتیو» (رادیکال‌هایتولیدشده ناشی از اکسیداسیون) را که می‌توانند به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب برساند، در مردان کاهش دهد.

فلفل قرمز

با اینکه خوردن فلفل قرمز دمای بدن شما را بالا می‌برد، شواهد زیادی درباره تأثیر «کپسایسین»، ماده مؤثر موجود در فلفل از جهت کمک به زندگی جنسی افراد وجود ندارد. کپسایسین ممکن است به افزایش میل جنسی کمک کند زیرا گردش خون را در کل بدن بهبود می‌بخشد، اما تحقیقات کافی برای حمایت از این ادعا که نعوظ و ارگاسم (اوج لذت جنسی) را بهبود می‌بخشد وجود ندارد.

سیب

مانند بسیاری از رایج‌ترین گیاهان شهوت‌افزا، سیب نیز حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها است که جریان خون را افزایش می‌دهند. یک مطالعه بر روی بیش از ۷۰۰ زن ایتالیایی ۱۸ تا ۴۳ ساله نشان داد که کسانی که روزانه یک سیب می‌خوردند، نسبت به کسانی که به طور منظم سیب نمی‌خوردند، عملکرد جنسی و روان‌کنندگی بالاتری داشتند.

انار

انار میوه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها از گذشته‌ها با بهبودبخشی کارکرد جنسی مربوط بوده است. یک مطالعه کوچک نشان داده است که نوشیدن آب انار خالص باعث افزایش سطح تستوسترون و کاهش سطح کورتیزول، یعنی استرس، در مردان و زنان می‌شود و به افزایش میل جنسی کمک می‌کند.

آیا باید مکمل‌های تقویت‌کننده جنسی را امتحان کنید؟

توجه به این نکته مهم است که بیشتر مطالعات بر روی مکمل‌های تقویت‌کننده جنسی یا شهوت‌افزاها کوچک و فاقد شواهد با کیفیت هستند. مطمئناً مصرف بیشتر این غذاها فوایدی برای سلامتی دارد، اما تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر آن‌ها به عنوان یک محرک جنسی مورد نیاز است.

به یاد داشته باشید که اگر مصرف این گزینه‌ها را در نظر می‌گیرید، با مقدار کمی از آن‌ها شروع کنید و بر اساس میزان تحمل و پاسخ بدن خودتان این مقدار را تنظیم کنید. همچنین در صورت مصرف داروهایی که ممکن است این مقوی جنسی طبیعی با آن‌ها تداخل داشته باشد، حتماً به پزشکتان در این باره اطلاع دهید.

کد خبر 833042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha