چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس فراکسیون المستقبل لبنان اعلام کرد: من با هم پیمانان خود رایزنی خواهم داشت و تعیین خواهیم کرد که چه کسی نخست وزیر آینده شود.

به گزارش ایسنا، سعد حریری، رئیس فراکسیون المستقبل لبنان و از اعضای جریان 14 مارس که اخیرا در انتخابات پارلمانی لبنان پیروز شده است در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف نظیر بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات اعلام کرد: سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان بسیار مثبت بود و این سخنرانی باب مذاکرات جدی بدون شرط را باز کرد.

سعد حریری تصریح کرد: من به زودی با سید حسن نصرالله و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در راستای بررسی مرحله آینده که مملو از خطر‌ات متفاوت است، رایزنی خواهم کرد. وی خاطر نشان کرد: روابط با سوریه نیز باید روند مثبتی طی کند.

رئیس فراکسیون المستقبل درباره نامزدی خود برای احراز پست نخست وزیری عنوان داشت: من از چالش‌های فراروی لبنان نمی‌ترسم، من با تمام هم پیمانانم هستم و با آنها رایزنی خواهم داشت. ما تعیین خواهم کرد که چه کسی نخست وزیر دولت آینده باشد.

وی درباره ریاست پارلمان لبنان و اینکه آیا موضع‌گیری ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان را که نبیه بری را برای ریاست پارلمان مناسب دیده، تایید می‌کند یا خیر؟ گفت: من با ولید جنبلاط نیز دیدار خواهم کرد و در باره این مساله تصمیم خواهم گرفت. به اعتقاد من تنها راهی که به ما در موفقیت در انتخابات کمک کرد این بود که ما همه متحد بودیم و به طور یکپارچه تصمیم ‌گرفتیم. ما با همین موضع ‌گیری دادگاه بین‌المللی تشکیل دادیم و در انتخابات حزبی نیز شرکت کردیم. ما با همین موضع‌گیری کنفرانس پاریس و دیگر دستاورد‌ها را محقق ساختیم.

سعد حریری تاکید کرد: من روابط مثبتی با نبیه بری دارم، اما ما نیازمند این هستیم که ببینیم مصلحت سیاسی ما چیست. نبیه بری نقش بسیار مثبتی تاکنون ایفا کرده است. من در برخی مواقع مخالف او بودم، اما به هر حال رایزنی با هم پیمانانم را یک امری ضروری می‌دانم.

حریری در ارتباط با شرط حزب‌الله لبنان در خصوص دستیابی به یک سوم تضمین‌کننده در دولت گفت: سید حسن نصرالله سخنرانی مثبتی داشت، ما باید با او دیدار و گفت‌وگو کنیم. ما مشکلات اقتصادی و منطقه‌‌ای زیادی داریم. هم‌چنین باید رایزنی‌هایمان را نیز با رییس جمهور آغاز کنیم. همانطور که سید حسن نصرالله با آغوش باز نتیجه را پذیرفت ما نیز باید چنین موضع‌گیری در قبال آنها داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هنوز تلاش‌ها برای دیدار با نصرالله آغاز نشده، اما ما این تلاش‌ها را در روزهای آینده آغاز خواهیم کرد.

حریری در خصوص اینکه آیا درباره سلاح حزب‌الله لبنان صحبت خواهید کرد؟ گفت: من وارد جزییات نخواهم شد، اما باید با یکدیگر صحبت کنیم. من باید نظر آنها را بشنوم و نظرم را بگویم. درباره درخواست یک سوم تضمین کننده در دولت من نمی‌خواهم موضع‌گیری‌های قبلی‌ام را مطرح کنم. من گفتم که می‌خواهم با همه وارد مذاکره شوم، اما موضع‌گیری‌های متشنج را نمی‌پذیرم. معتقدم که نصرالله باب مذاکرات بدون شرط را آغاز کرده و ما بر این اساس با آنها مذاکره می‌کنیم. به هر حال ما می‌دانیم که مشکل سیاسی در لبنان وجود دارد و خودمان نیز باید این مشکل را حل و فصل کنیم.

رئیس فراکسیون المستقبل در خصوص توافق عربستان و سوریه گفت: توافق سوریه و عربستان توافق بر سر منافع دو کشور بود و ما نیز باید از این مساله استفاده کنیم. روابط ما با سوریه باید مثبت باشد، اما در این راستا تلاش می‌کنیم.

حریری در خصوص اینکه اگر نخست وزیر شود به سوریه سفر خواهد کرد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر رییس پارلمان و تشکیل دولت و کارهای زیادی است که باید انجام دهیم و در صورتی که هر مساله را به نفع مصلحت لبنان بدانیم، انجام خواهیم داد.

وی درباره اظهارنظر نصرالله مبنی بر اکثریت پارلمانی و اکثریت مردمی گفت: ما با این دیدگاه‌ وارد انتخابات شدیم. من می‌بینم که نتایج انتخابات مورد پذیرش او واقع شده و از این رو نمی‌دانم طرح مساله اکثریت مردمی چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

حریری در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان نیز گفت: رای‌ دهندگان لبنانی نه با حمایت غرب رای دادند و نه در راستای مخالفت با ایران و سوریه در انتخابات شرکت کردند. آنها تنها در راستای حمایت از لبنان در انتخابات شرکت کردند.

سعد حریری عنوان داشت: من مخالف امضای قرارداد صلح انفرادی با اسرائیل هستم و هم‌چنان بر موضع‌گیری سابق لبنان باقی می‌مانم. لبنان آخرین کشوری خواهد بود که با این دولت عبری توافقنامه صلح امضا خواهد کرد. وی هم‌چنین بر تعهدش نسبت به طرح صلح عربی که در سال 2002 مطرح شد، تاکید کرد.

رئیس فراکسیون المستقبل درباره ترور پدرش، رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان گفت: این اتفاق حاکمیت استقلال لبنان را محقق ساخت و من دوست دارم که لبنان به جایگاهی برسد که پدرم آرزویش را داشت. رئیس فراکسیون المستقبل اشاره کرد که در صورت توافق با هم پیمانانش پست نخست وزیری را خواهد پذیرفت.

کد خبر 83277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز