پروستات غده‌ای به اندازه یک گردو است که در مردان در فاصله میان راست‌روده (انتهای روده بزرگ) و مثانه (کیسه محل تجمع ادرار پیش از خروج از بدن) قرار دارد.

prostate

این غده مایعی تولید می‌کند که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم منی را تشکیل می‌دهد. این مایع به تغذیه و محافظت از اسپرم‌ها کمک می‌کند و همچنین به انتقال آن‌ها از طریق پیشابراه (آخرین بخش مجرای ادراری) یاری می‌رساند.

ساختمان پروستات

پروستات دارای سه لایه تشکیل‌دهنده است:

یک-لایه بیرونی متشکل از یک کپسول بافت همبندی است که به محافظت از غده کمک می‌کند.

دو- لایه میانی از بافت عضلانی صاف تشکیل شده است که به انقباض پروستات و خروج منی یاری می‌رساند.

سه-لایه درونی تشکیل‌شده از بافت غده‌ای تشکیل شده است که مایع پروستات را تولید می‌کند.

کارکرد پروستات

غده پروستات مایعی اندکی قلیایی ترشح می‌کند که ظاهری شیری دارد و غنی از زینک یا روی است. این مایع به به خنثی کردن شرایط اسیدی مجرای واژن در زنان یاری می‌رساند و ماندگاری اسپرم‌ها را بیشتر می‌کند.

این مایع همچنین حاوی سیترات‌ها واسید سیتریک (دخیل در محافظت از اسپرم‌ها)، آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) ) ( که به روان‌سازی منی یاری می‌رساند و حرکت اسپرم‌ها را آسان‌تر می‌کند) و زینک (برای محافظت از اسپرم‌ها) و آنزیم‌ها و پروتئین‌های دیگر است.

پروستات با کمک به تولید منی سالم نقش مهمی در باروری ایفا می‌کند. همچنین با لغزنده‌سازی پیشابراه و جلوگیری از عفونت به حفظ سلامت دستگاه ادراری کمک می‌کند.

اعمال پروستات در بدن را می‌توان اینگونه فهرست کرد:

یک - تولید مایع منی: غده پروستات حدود ۳۰ درصد از مایع منی را تولید می کند که همان مایع سفید رنگی است که در هنگام ارگاسم یا اوج لذت جنسی انزال می‌شود. مایع منی حاوی مواد مغذی و آنزیم های مهمی است که به تغذیه و محافظت از اسپرم در حین حرکت از طریق مجرای ادرار و مجرای تناسلی زنانه کمک می‌کنند.

دو- تنظیم ادرار: غده پروستات مجرای ادرار را احاطه کرده است، که لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌برد. ماهیچه های غده پروستات به کنترل جریان ادرار و جلوگیری از نشت ادرار به مثانه کمک می‌کنند.

سه- عملکرد جنسی: غده پروستات نیز در عملکرد جنسی نقش دارد. در هنگام انزال، ماهیچه های غده پروستات منقبض می‌شوند و به بیرون راندن منی از پیشابراه کمک می‌کنند. غده پروستات همچنین ممکن است هورمون‌هایی تولید کند که به میل و عملکرد جنسی مردان یاری برسانند.

کد خبر 832564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha