فضای سیاسی کشور این روزها در شرایطی رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است که بعضی جریان‌ها و رسانه‌ها می‌کوشند با موج‌سواری روی برخی تنگناهای اقتصادی، با القای این گزاره که «رای دادن نمی‌تواند گرهی از گره‌های اقتصادی کشور بگشاید»، جامعه از حضور پای صندوق‌های رای نا امید کنند.

اشتغال

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: این در شرایطی که طی سال‌های اخیر بهبود شاخص‌های اقتصادی، یکی از مهم‌ترین نمودهای تغییر ریل سیاست‌گذاری در کشور بوده‌است. به‌گواه آمار و ارقام رسمی منتشر شده ازسوی نهادها و دستگاه‌های مسئول، هم‌گرایی ایجاد شده میان مجلس یازدهم و دولت‌سیزدهم در بخش‌های مختلف اقتصادی، دستاوردهای قابل‌توجهی به‌ویژه در حوزه کاهش نرخ بیکاری برای کشور به‌همراه داشته است؛ موضوعی که نشان می‌دهد ریل‌گذاری راهبردی ازسوی مجلس و اجرای مناسب ازسوی دولت، توانسته روزنه‌های امیدوارکننده ای به سوی رفع چالش‌های گریبانگیر کشور بگشاید.

دراین میان کاهش قابل توجه نرخ بیکاری از اتخاذ رویکردهای مناسب ازسوی مجلس و دولت دراین زمینه حکایت دارد. همین چند روز قبل بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی از رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری در کشور خبر داد. احسان خاندوزی با اعلام اینکه نرخ بیکاری در کشور به پایین‌ترین سطح خود طی ۴ دهه گذشته رسیده‌است، از ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید در پاییز سال‌جاری خبر داد.

آمارها سخن می‌گوید

به‌گواه آمار ارائه شده ازسوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، نرخ بیکاری در کشور طی پاییز امسال به ۷/۶ درصد رسیده‌است؛ آماری که ۰/۶ درصد کمتر از فصل مشابه سال‌گذشته بوده و کمترین میزان بیکاری در کشور پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. این درحالی‌است که نرخ مشارکت اقتصادی نیز در پاییز سال‌جاری روند افزایشی داشته و به ۴۱/۵ درصد رسیده‌است.

انتشار آمار امیدوارکننده از روند کاهش نرخ بیکاری در شرایطی است که همگرایی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم دراین عرصه که با برداشتن گام‌های موثر ازسوی هر دو قوه همراه بوده، سبب شد نرخ بیکاری دراین مدت به‌صورت مستمر روند کاهشی داشته باشد.

در حالی که طی بهار و تابستان ۱۴۰۰ نرخ بیکاری روند افزایشی داشت و از ۸/۸ درصد در بهار آن سال به ۹/۶ درصد در تابستان رسید، با آغاز به‌کار دولت سیزدهم روند کاهشی به خود گرفت و در تابستان ۱۴۰۱ به ۸/۹ درصد رسید و در پاییز ۱۴۰۱ به ۸/۲ درصد کاهش داشت. با اقدام‌های هماهنگ مجلس و دولت دراین حوزه، کاهش نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۲ رکورد تازه‌ای ثبت کرد و به ۷/۹ درصد رسید؛ روندی که استمرار داشت و به رکورد ۷/۶ درصد در پاییز امسال دست یافت.

راهگشایی مجلس برای کاهش بیکاری

درچنین شرایطی علاوه‌بر اینکه راهبردهای اقتصادی دولت سیزدهم، به‌ویژه در عرصه خنثی‌سازی تحریم و رونق فضای کسب‌وکار نقشی اساسی دراین رکورد شکنی داشته‌است، ریل‌گذاری اقتصادی مجلس یازدهم نیز توانسته در زمینه کاهش موثر نرخ بیکاری راهگشا باشد.

طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، که در بهار ۱۴۰۱ ازسوی شورای‌نگهبان به تایید نهایی رسید و وارد فاز اجرایی شد، ازجمله مصوبات راهگشای مجلس یازدهم در حوزه اشغال‌زایی بوده‌است که به اذعان کارشناسان نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری در کشور طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ داشته‌است.

تغییر نظام مالیاتی به نفع تولید که کاهش مالیات واحدهای تولیدی را به دنبال داشت، از دیگر اقدام‌های راهبردی مجلس یازدهم دراین عرصه به شمار می‌رود. تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و تسهیل کار صادرکنندگان خوش‌حساب از دیگر اقدام‌های راهبردی مجلس در زمینه رونق اشتغال‌زایی در کشور به‌حساب می‌آید.

کد خبر 832557
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    بزرگترین رکورد شکنی حقوقشان