مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

نرخ بیکاری درالبرز برای نخستین بار بعد از استان شدن، در تابستان سال‌جاری تک رقمی شد و از ۷/۱۴ درصد در سال ۱۳۹۷، به ۱/۹ درصد رسید

بیکاری

همشهری آنلاین-زهرا اشرف‌زاده: به اذعان مسئولان و کارشناسان اقتصادی البرز، یکی از آسیب‌های مهاجرت بی‌رویه به این استان در سال‌های اخیر، افزایش نرخ بیکاری در استان بوده‌است، به‌طوری‌که البرز سال‌هاست به‌عنوان استانی با نرخ بیکاری بالا شناخته می‌شود و اشتغال‌زایی از دغدغه‌های اصلی مسئولان استان به‌حساب می‌آید؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد اقدام‌های انجام شده در سال‌های اخیر تاحدودی موثر افتاده و نرخ بیکاری در البرز درمسیر کاهش قرار گرفته‌است.  
برنامه‌ریزی‌های انجام شده درسال‌های اخیر که با توسعه مراکز صنعتی البرز همراه بود، سبب شده‌است نرخ بیکاری در استان با همراهی بخش‌های مختلف کاهش یابد و به کم‌تر از میانگین کشوری برسد.
اطلاعات منتشر شده ازسوی مرکز آمار ایران درباره تحولات بازارکار ایران در تابستان سال‌جاری، از کاهش نرخ بیکاری دراین فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل در البرز حکایت دارد. این‌درحالی‌است که همه‌گیری ویروس کرونا به اقتصاد استان در بخش‌های مختلف، آسیب‌های قابل‌توجهی وارد کرد و سبب شد کارگران زیادی بیکار شوند، اما به‌نظر می‌رسد این موضوع نتوانسته به‌عنوان مانعی در روند کاهشی نرخ بیکاری دراین استان مطرح شود.

آمارها سخن می‌گویند
رئیس سازمان برنامه و بودجه البرز با اشاره به آخرین وضعیت نرخ بیکاری دراین استان، به‌ خبرنگارهمشهری می‌گوید: بررسی نرخ بیکاری جمعیت بالای ۱۵ سال البرز در تابستان سال‌جاری، نشان می‌دهد ۱/۹ درصد از جمعیت فعال استان بیکار بوده‌اند.
«زهرا عربشاهی» می‌افزاید: همچنین بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری دراین بازه زمانی نشان می‌دهد این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال‌گذشته ۳/۳ درصد کاهش داشته‌است. همه اینها درحالی‌است که در ۱۰ سال اخیر برای نخستین بار، نرخ بیکاری البرز از متوسط نرخ کشوری پایین‌تر بوده‌است.
وی اظهار می‌کند: بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (به معنی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار) در تابستان سال‌جاری هم نشان می‌دهد که ۷/۳۹ درصد از جمعیت در سن کار، ازنظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.
عربشاهی ادامه می‌دهد: بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی دراستان نشان می‌دهد این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال‌گذشته ۱/۲ درصد کاهش داشته‌است که این تغییر نشان‌دهنده کاهش مشارکت افراد بالای ۱۵سال در فعالیت‌های اقتصادی در تابستان سال‌جاری است.
وی اضافه می‌کند:همچنین  بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵سال به بالا  در همین فصل نشان می‌دهد ۳۶ درصد از جمعیت در سن کار شاغل بوده‌اند.

تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز نیز با اشاره به تک رقمی شدن نرخ بیکاری دراستان به خبرنگارهمشهری می‌گوید: براساس آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری دراستان البرز در سال ۱۳۹۷، ۷/۱۴ درصد بوده، اما این آمار در تابستان سال‌جاری، برای نخستین بار بعد از استان شدن البرز، تک رقمی شد و با کاهش ۶/۵ درصدی، به ۱/۹ درصد رسیده‌است. این‌درحالی‌است که نرخ بیکاری کشور یک دهم درصد بیشتر است.
«جهانگیر شاهمرادی» می‌افزاید: با وجود اینکه درسال‌جاری با شرایط سختی ازجمله در زمینه بحران قطع برق، همه‌گیری ویروس کرونا، تحریم‌های ظالمانه و مشکلات دیگر روبه‌رو بودیم، اما بررسی همه شاخص‌ها از رونق تولید در استان البرز حکایت می‌کند. این موضوع را از بررسی وضعیت واحدهای صنعتی البرز که عمدتا از کمبود نیروی کار گلایه دارند، می‌توان فهمید.
وی ادامه می‌دهد: توسعه شهرک‌های صنعتی در البرز شرایط خوبی را برای رونق اشتغال در استان به‌وجود آورده‌است و می‌توان به این روند خوشبین بود.

همراهی بانک‌ها
شاهمرادی تصریح می‌کند: افزایش ۲۰ هزارنفری بیمه‌شدگان اجباری تأمین اجتماعی و کاهش مستمری بگیران بیمه بیکاری نیز نشان دهنده این واقعیت است که اقدام‌های انجام شده در بخش تولید و اشتغال البرز، موفقیت‌آمیز بوده و زمینه‌ساز به‌دست آمدن نتایج خوبی در حوره اشتغال‌زایی شده‌است.
وی می‌افزاید: اینها درحالی‌است که استان البرز در بخش صادرات نیز موفق عمل کرده‌است، به‌طوری‌که درنیمه‌نخست سال‌جاری صادرات استان ۱۱۸درصد نسبت به مدت‌مشابه سال‌گذشته افزایش پیدا کرده‌است و این روند همچنان ادامه دارد.
شاهمرادی با اشاره به همراهی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به طرح‌های صنعتی استان اظهار می‌کند: اگرچه برخی بانک‌ها در این زمینه همراهی لازم را ندارند، اما بیشتر بانک‌ها با مسئولان و دست‌اندرکاران اقتصادی استان همکاری کرده‌اند و دراین موفقیت سهیم هستند؛ حتی برخی مدیران بانک‌های استان بر طرح‌هایی که به آنها تسهیلات داده‌اند، نظارت مستقیم دارند.

ارائه تسهیلات به طرح‌های توجیه‌پذیر
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز همچنین با بیان اینکه ضریب «سوخت پول» در استان البرز نیز پایین‌تر از میانگین آمار کشوری است، می‌گوید: در ۳ سال اخیر همه تلاش خود را براین موضوع متمرکز کرده بودیم که اعتبارات و تسهیلات صرف طرح‌های توجیه‌پذیر شود و از اجرای طرح‌هایی که توجیه اقتصادی نداشتند، حمایت نکردیم.
شاهمرادی می‌افزاید: برای ارائه تسهیلات به متقاضی اعلام شده که حتما باید نشان دهد توانمند است و طرحش باید ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد. از مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز خواسته‌ایم طرح‌های با ۷۰ درصد پیشرفت را به بانک‌ها معرفی کنند تا بانک‌ها نیز بتوانند انتخاب کنند که قصد دارند در چه بخشی سرمایه‌گذاری کنند.
وی ادامه می‌دهد: اعتبارات درنظر گرفته شده برای استان به میزانی نیست که بتوانیم به همه بخش‌ها تسهیلات ارائه دهیم، اما همین اعتبارات اندک موجود را باید به مسیر صحیح هدایت و در بخش‌های توجیه‌پذیر سرمایه‌گذاری کنیم. خوشبختانه طرح‌های توجیه‌پذیر بسیاری هم دراستان داریم.
شاهمرادی تصریح می‌کند: به‌عنوان مثال در شهرک صنعتی «کوثر» که درحال ساخت‌وساز است، تا ۲ ماه آینده حدود ۲ هزار میلیاردتومان طرح به بهره‌برداری می‌رسد.  
این مسئول با بیان اینکه البرز در شاخص فلاکت هم وضعیت خوبی دارد، اضافه می‌کند: البرز در شاخص فلاکت نسبت به استان‌های دیگر، وضعیت بهتری دارد و جزو استان‌های سبز در شاخص فلاکت به‌حساب می‌آید.

کد خبر 632478

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha