مرکز آمار ایران، میانگین قیمت یک مترمربع آپارتمان در شهر تهران را ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان اعلام کرده؛ اما هم‌زمان میانگین قیمت در گران‌ترین منطقه شهر ۱۰۶ درصد بالاتر از این رقم است و میانگین قیمت در مناطق ارزان ۴۷.۵ درصد پایین‌تر از میانگین شهر قرار دارد.

مسكن آپارتمان تهران

به گزارش همشهری آنلاین، تازه‌ترین آمارهای رسمی از مثبت شدن تورم بازار مسکن تهران در دی‌ماه و رشد ۲.۲ درصدی شاخص قیمت مسکن حکایت دارد؛ اما به‌واسطه منفی بودن تورم این بازار در برخی از ماه‌های گذشته، همچنان میانگین قیمت شهر توفیر چندانی با ماه‌های قبل ندارد و به‌نوعی این بازار در رکود غیرتورمی به سر می‌برد.

البته در آمارهای منتشر شده، میانگین قیمت مسکن تهران در دی‌ماه نسب به آذرماه فقط ۰.۴ درصد رشد کرده اما محاسبات مرکز آمار ایران به روش هدانیک انجام می‌شود که مشخصات و کیفیت واحدهای معامله شده در هر دوره را نیز لحاظ می‌کند و به همین واسطه واقعیت‌های بازار را بهتر منعکس می‌سازد. بر اساس محاسبات هدانیک و با لحاظ کردن مشخصات و کیفیت واحدهای معامله شده، میزان افزایش قیمت مسکن در دی‌ماه نسبت به آذرماه معادل ۲.۲ درصد بوده است.

رکوردداران بازار مسکن پایتخت

بررسی اطلاعات مرکز آمار ایران به تفکیک مناطق ۲۲ گانه تهران حاکی از این است که در دی‌ماه، منطقه ۱ تهران همچنان جایگاه گران‌ترین منطقه پایتخت را حفظ کرده و میانگین قیمت آن با رشد ۵.۹ درصدی نسبت به آذرماه به ۱۶۶ میلیون و ۳۹۳ هزار تومان رسیده است.

این رشد قیمت در حالی در منطقه یک تجربه شده که میزان معاملات این منطقه ۲۹.۹ درصد کمتر از آذرماه بوده است.

بعد از منطقه یک، مناطق ۳، ۲ و ۶ به ترتیب با میانگین قیمت ۱۳۴، ۱۱۴ و ۱۰۱ میلیون تومان در رتبه‌های دوم تا چهارم گران‌ترین مناطق تهران قرار گرفته‌اند.

به‌جز ۴ منطقه گران پایتخت که میانگین قیمت آنها بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان برای هر مترمربع زیربنا ثبت شده است، میانگین قیمت مسکن در ۱۸ منطقه دیگر از تهران کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است و رکورد ارزان‌ترین منطقه نیز به منطقه ۱۸ تعلق گرفته که میانگین قیمت آن ۴۲.۳ میلیون تومان ثبت شده است.

در فهرست مناطق ارزان‌تر تهران، مناطق ۱۵، ۱۹ و ۱۶ نیز به ترتیب با میانگین قیمت ۴۳.۷، ۴۵.۲ و ۴۶ میلیون تومان در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار می‌گیرند.

درمجموع بر اساس اطلاعاتی که مرکز آمار ایران از بازار مسکن تهران منتشر کرده است، در دی‌ماه میانگین قیمت مسکن در ۱۰ منطقه نسبت به آذرماه کاهش پیدا کرده و بیشترین میزان کاهش معادل ۱۲ درصد به منطقه ۸ اختصاص داشته است. هم‌زمان تعداد معاملات این منطقه از افزایش ۱۱.۵ درصدی حکایت دارد.

در مقابل، در این ماه میانگین قیمت مسکن در ۱۲ منطقه با رشد مثبت همراه بوده و رکورد بیشترین جهش قیمت به منطقه ۲۲ تهران اختصاص داشته که ۳۵.۴ درصد رشد کرده است. هم‌زمان تعداد معاملات این منطقه نیز با جهش ۴۰.۶ درصدی مواجه شده که با توجه به رکود فعلی بازار، احتمالاً ناشی از فروش عمده مجتمع‌های نوساز بوده است.

میانگین هزینه خرید یک آپارتمان متوسط در مناطق ۲۲ گانه

بر اساس آمارهای رسمی، خریداران یک آپارتمان مسکونی یکسان در دی‌ماه امسال ۴۶.۵ درصد بیشتر از خریداران همان آپارتمان در دی‌ماه سال گذشته پول پرداخته‌اند.

به‌عبارت‌دیگر میانگین قیمت یک آپارتمان ۷۵ متری در شهر تهران در دی‌ماه پارسال ۴ میلیارد و ۱۱۹ میلیون تومان بوده که در دی‌ماه سال جاری با یک میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۴۶ میلیون تومان رسیده است.

محاسبه قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران طبق آخرین اطلاعاتی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، نشان می‌دهد: خرید یک آپارتمان ۷۵ متری در ارزان‌ترین منطقه تهران ۳ میلیارد و ۱۷۶ میلیون تومان خرج دارد و متقاضیان همین آپارتمان در گران‌ترین منطقه شهر باید ۴ برابر پول پرداخت کرده و ۱۲.۵ میلیارد تومان هزینه کنند.

روایت آمارهای رسمی از میانگین قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران

منطقه

میانگین قیمت یک متر

متوسط قیمت یک آپارتمان ۷۵ متری

۱

۱۶۶,۳۹۲,۸۰۰

۱۲,۴۷۹,۴۶۰,۰۰۰

۳

۱۳۴,۶۰۹,۹۰۰

۱۰,۰۹۵,۷۴۲,۵۰۰

۲

۱۱۴,۵۱۳,۴۰۰

۸,۵۸۸,۵۰۵,۰۰۰

۶

۱۰۰,۹۳۰,۰۰۰

۷,۵۶۹,۷۵۰,۰۰۰

۵

۹۵,۷۲۷,۳۰۰

۷,۱۷۹,۵۴۷,۵۰۰

۴

۹۴,۶۹۲,۴۰۰

۷,۱۰۱,۹۳۰,۰۰۰

۲۲

۸۳,۳۴۱,۱۰۰

۶,۲۵۰,۵۸۲,۵۰۰

میانگین شهر

۸۰,۶۱۰,۷۰۰

۶,۰۴۵,۸۰۲,۵۰۰

۸

۷۴,۹۴۵,۲۰۰

۵,۶۲۰,۸۹۰,۰۰۰

۷

۷۴,۶۴۹,۷۰۰

۵,۵۹۸,۷۲۷,۵۰۰

۱۳

۷۴,۳۳۰,۹۰۰

۵,۵۷۴,۸۱۷,۵۰۰

۱۱

۶۲,۶۶۸,۶۰۰

۴,۷۰۰,۱۴۵,۰۰۰

۱۴

۶۲,۱۲۲,۱۰۰

۴,۶۵۹,۱۵۷,۵۰۰

۲۱

۶۱,۵۷۵,۵۰۰

۴,۶۱۸,۱۶۲,۵۰۰

۹

۶۰,۷۲۷,۰۰۰

۴,۵۵۴,۵۲۵,۰۰۰

۱۰

۵۷,۹۳۷,۱۰۰

۴,۳۴۵,۲۸۲,۵۰۰

۱۲

۵۲,۹۹۰,۳۰۰

۳,۹۷۴,۲۷۲,۵۰۰

۲۰

۴۷,۵۵۷,۲۰۰

۳,۵۶۶,۷۹۰,۰۰۰

۱۷

۴۷,۱۱۱,۳۰۰

۳,۵۳۳,۳۴۷,۵۰۰

۱۶

۴۶,۰۶۸,۹۰۰

۳,۴۵۵,۱۶۷,۵۰۰

۱۹

۴۵,۲۱۵,۲۰۰

۳,۳۹۱,۱۴۰,۰۰۰

۱۵

۴۳,۷۳۸,۱۰۰

۳,۲۸۰,۳۵۷,۵۰۰

۱۸

۴۲,۳۴۹,۲۰۰

۳,۱۷۶,۱۹۰,۰۰۰

نکته قابل توجه اینکه متقاضیان خرید مسکن در هر یک از مناطق ۲۲ گانه تهران می‌توانند با استفاده از تسهیلات خرید مسکن زوجین با استفاده از اوراق تسه و بعد از کسر هزینه خرید اوراق، در گرانترین منطقه ۵.۴ درصد از ارزش معامله و در ارزان‌ترین منطقه ۲۱.۶ درصد از خالص ارزش معامله را تامین کنند.

کد خبر 832252
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • ریشه های تورم !! IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    2 0
    این عدد متوسط قیمت معاملات مسکن تهران است و به هیچ وجه متوسط قیمت مسکن تهران نیست !!! >>>>> این دو با هم خیلی تفاوت دارد !! >>>> این خودزنی بزرگ ملی !! متوقف شود !!!! ::::: این عدد متوسط معاملات مسکن تهران است نه متوسط قیمت مسکن تهران !!!! این اشتباه بزرگ باعث ایجاد تورم انتظاری میگردد . ::::: چون بسیاری از این معاملات مربوط به آپارتمانهای نوساز و گران قیمت شهر است . :::: ضمنا حجم معاملات ماهانه بسیار پایین است و نمیتوان این اعداد را به کل شهر بزرگ تهران تعمیم داد !!!!