میانگین قیمت مسکن همچنان بالای ۸۰ میلیون تومان است و تغییرات ماهانه آن‌هم به محدوده مثبت برگشته است؛ اما در این میان، کاهش ۱۱ واحد درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه، از تمایل قوی این بازار به ثبات قیمت حکایت دارد که البته شرط تحقق آن، استمرار ثبات در بازار ارز و نرخ تورم است.

دورنمای تهران از پارک پرواز

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نشان می‌دهد: تورم سالانه مسکن پایتخت به ۸۲.۸ درصد رسیده که حدود دو برابر تورم سالانه مصرف‌کننده است؛ اما به‌واسطه تجربه تورم دو رقمی در ماه‌های پایانی سال گذشته، این امید وجود دارد که در ماه‌های آتی شاخص‌های تورم مسکن به‌تدریج تعدیل شود و به محدوده معقول‌تری برسد.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دی‌ماه به بیش از ۸۰.۶ میلیون تومان رسیده که این رقم ۲.۲ درصد بالاتر از آذرماه و ۴۶.۵ درصد بیش از قیمت‌های دی‌ماه سال قبل است. البته به‌واسطه تجربه تورم دو رقمی در زمستان سال گذشته و ابتدای بهار امسال، تورم سالانه این بازار همچنان روی اعداد بزرگی مانده و باوجود رسیدن تورم سالانه مصرف‌کننده در دی‌ماه به ۴۳.۶ درصد، تورم سالانه مسکن تهران به ۸۲.۸ درصد معادل ۱.۹۲ برابر تورم مصرف‌کننده رسیده است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، خریداران یک آپارتمان مسکونی یکسان در دی‌ماه امسال ۴۶.۵ درصد بیشتر از خریداران ‌همان آپارتمان در دی‌ماه سال گذشته پول پرداخته‌اند. بر اساس آخرین آمارها، میانگین قیمت یک آپارتمان ۷۵ متری در شهر تهران در دی‌ماه پارسال ۴ میلیارد و ۱۱۹ میلیون تومان بوده که در دی‌ماه سال جاری با یک میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۴۶ میلیون تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید:

بیشترین و کمترین رشد قیمت مسکن در این مناطق تهران است | نرخ تورم مسکن تهران به چند درصد رسید؟

ازآنجاکه بخش بزرگی از تورم سالانه ۸۲.۸ درصد مسکن تهران نتیجه جهش شدید قیمت مسکن در دی، بهمن و اسفند ۱۴۰۱ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ بوده است، می‌توان به تعدیل این شاخص در ماه‌های آتی امیدوار بود مشروط به اینکه تورم ماهانه مسکن در سایه ثبات و آرامش نرخ ارز و سایر متغیرهای اقتصادی در ماه‌های پیش رو پایین بماند.

عقب‌گرد هزینه ساخت‌وساز مسکونی

اگر با عینک خوش‌بینی به آتیه بازار مسکن نگاه کنیم، فروکش کردن تورم در بازار نهاده‌های ساختمانی یکی از سیگنال‌های امیدوارکننده برای آرام ماندن بازار مسکن است که اگر برای مدت طولانی استمرار داشته باشد، اثرات مثبت آن بر شاخص دسترسی و دوره انتظار مسکن نمایان خواهد شد.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در پاییز امسال، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به پاییز سال قبل ۴۱.۲ درصد افزایش پیدا کرده که کمتر از تورم مصرف‌کننده است و نسبت به همین اطلاع در تابستان امسال نیز ۶.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

دیگر نکته امیدوارکننده در این آمارها، تورم منفی گروه آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل بوده است که میانگین قیمت آنها در پاییز امسال ۴.۸ درصد نسبت به تابستان ارزان‌تر شده است. در این فصل، گروه موزاییک، کاشی و سرامیک با ثبت رکورد ۳.۹ درصدی، بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است.

تورم مسکن در زمستان داغ شد | میانگین قیمت مسکن در مناطق تهران را ببینید

کد خبر 832009
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    پیشنهاد عالی برای تهران و دیگر کلان شهرها :::: شرکتهای مزاحم زیادی در تهران و کلان شهرها هستند که سالهاست ملزم به خروج و بازگشت به محیط عملیاتی هستند . ::::: باید قاطعانه این کار انجام و برجها و ساختمانهای متعدد آنها پس از فروش از سوی دولت یا بخش خصوصی ، به مجتمع مسکونی یا هتل تبدیل شوند . ::::: شرکتهای نفتی :::: حفاری :::: پتروشیمی :::: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران :::: شرکتهای فولادی :::: شرکتهای معدنی :::: تورم و مشکلات مسکن مردم نیز کاهش خواهد یافت
    • شاه کلید IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      1 0
      کارخانه ذوب آهن در زرین شهر اصفهان است . +++++ چند ساختمان بزرگ در اصفهان ، مشهد ، انزلی ، مازندران ، تهران و مشهد و ... برای چه میخواهد ؟ +++++ پاسخ : برای خوش نشینی برخی مدیران + اتلاف منابع کشور +++++ علت حضور شرکتها در تهران !! :::: دفاتر شرکتها در تهران عموما با اهداف زیر ایجاد میشوند :‌ >>>>> - فرار مالیاتی به علت آسانگیری و فساد در امور مالیاتی تهران >>>>> - ایجاد اشتغال برای آشنایان >>>> - خوشگذرانی مدیران >>>>>
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    پیشنهاد عالی برای تهران و دیگر کلان شهرها :::: شرکتهای مزاحم زیادی در تهران و کلان شهرها هستند که سالهاست ملزم به خروج و بازگشت به محیط عملیاتی هستند . ::::: باید قاطعانه این کار انجام و برجها و ساختمانهای متعدد آنها پس از فروش از سوی دولت یا بخش خصوصی ، به مجتمع مسکونی یا هتل تبدیل شوند . ::::: شرکتهای نفتی :::: حفاری :::: پتروشیمی :::: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران :::: شرکتهای فولادی :::: شرکتهای معدنی :::: تورم و مشکلات مسکن مردم نیز کاهش خواهد یافت . ::::::::::
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    تشکیلات فولاد مبارکه در شهرستان مبارکه است. *** چندین برج و ساختمان بزرگ در مشهد ، گیلان ، مازندران ، اصفهان ، تهران و دیگر شهرها برای چه میخواهد ؟
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    پیشنهاد عالی برای تهران و دیگر کلان شهرها :::: شرکتهای مزاحم زیادی در تهران و کلان شهرها هستند که سالهاست ملزم به خروج و بازگشت به محیط عملیاتی هستند .
  • سبک سازی تهران IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    یک کمیته سبک سازی تهران در شهرداری با اختیارات تام ایجاد گردد . حلال بسیاری از مشکلات است : مسکن آلودگی تورم و ...
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    حکایت تورم سازی شرکتهای ثروتمند رانت خوار ، موضوعی است که همه مردم ، رسانه ها و تصمیم سازان باید آن را درک کرده و با آن مقابله کنند .
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      1 0
      هر گونه تببین ریشه های تورم ، در جهت مصلحت کشور و فرمان رهبری است . لذا تقطیع چنین موضوع مهمی اقدام منطقی و شرعی نمیباشد
    • منصف باشید !! IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      2 0
      هر گونه تببین ریشه های تورم ، در جهت مصلحت کشور و فرمان رهبری است . لذا تقطیع چنین موضوع مهمی اقدام منطقی و شرعی نمیباشد
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    حکایت تورم سازی شرکتهای ثروتمند رانت خوار ، موضوعی است که همه مردم ، رسانه ها و تصمیم سازان باید آن را درک کرده و با آن مقابله کنند .
  • منصف باشید !! IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    هر گونه تببین ریشه های تورم ، در جهت مصلحت کشور و فرمان رهبری است . لذا تقطیع چنین موضوع مهمی اقدام منطقی و شرعی نمیباشد . :::: همه ما باید در جهت شناخت علل تورم و کاهش آن حرکت کنیم . ::: اقدام شما در جایی میتواند صحیح باشد که مطلبی مغایر منافع ملی یا غیر مودبانه مطرح گردد . :::: نه موضوع مهمی که نفع همه مردم را به دنبال دارد . :::: موفق و منصف باشید !!
  • خودزنی ملی !! IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    این عدد متوسط معاملات مسکن تهران است و به هیچ وجه متوسط قیمت مسکن تهران نیست !!! >>>>> این دو با هم خیلی تفاوت دارد !! >>>> این خودزنی بزرگ ملی !! متوقف شود !!!! ::::: این عدد متوسط معاملات مسکن تهران است نه متوسط قیمت مسکن تهران !!!!