محمدحسین فرهنگی: در برنامه‌های اقتصادی که نامزدهای ریاست‌جمهوری ارائه می‌دهند، باید نقش دولت در اقتصاد کشور مشخص باشد

برخی نامزدها اساساً فاقد برنامه هستند و به جای آنکه عامل و یا کنشی باشند جنبه‌های غیرعامل یا واکنشی آنها بسیار پررنگ‌تر است.

متأسفانه در حال حاضر برخی نامزدها به جای ارائه ایده‌ها و برنامه‌های اثباتی به نفی دیگران مشغول هستند. گاهی برخی از این افراد به‌صورت متناقض صحبت می‌نمایند یعنی گاهی برنامه‌های یکدیگر را تایید و گاهی همان‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند و به همین دلیل، مبنایی برای ارزیابی برنامه‌های آنها وجود ندارد.

نامزدها اولویت‌های برنامه‌های اقتصادی خود را به‌طور بسیار کلی اعلام کرده‌اند که البته  در بسیاری از موارد مشترک است. از جمله این اولویت‌ها مبارزه با تورم و بیکاری است بدون آنکه مشخص شود چه شیوه‌هایی برای مبارزه با این معضلات در نظر دارند.

نامزدهای ریاست‌جمهوری باید اگر شیوه‌هایی را مدنظر دارند، ارائه دهند. با توجه به اهمیت سیاست‌های اصل‌44، باید مشخص شود که برای برنامه‌های مدنظر نامزدها، نقش دولت در اقتصاد چگونه خواهد بود؟ آیا دولت نقش تاثیرگذاری به‌صورت رقیب (بخش‌خصوصی) را خواهد داشت یا تاثیرگذاری در نهادهای تولیدی را برعهده خواهد گرفت؟

باید راهکارهای اجرایی نامزدها مشخص شود تا کارشناسان درخصوص قابلیت اجرایی آن نظر دهند. با شیوه‌های عوام‌گرایانه و پوپولیستی و شعار نمی‌توان برنامه‌ای ارائه داد.

برخی از نامزدهای ریاست‌جمهوری برنامه‌ای ندارند و ایده‌های مطرح شده آنها بسیار کلی است و موضوعات آنها به‌گونه‌ای کلی مطرح شده که غیراز طرح صورت مسئله، آورده دیگری ارائه نشده است.

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود اظهار داشتند که برخی نامزدها مسائل اقتصادی کشور را به‌گونه‌ای وخیم نشان می‌دهند که منطبق با واقعیت نیست.

به‌عنوان مثال در سال‌جاری کاهش قیمت نفت و بحران اقتصادی جهان، وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورها را به هم ریخته است و در اقتصاد کشورهای همسایه ایران نیز بسیار تاثیرگذار بوده است به‌طوری که تا حدودی با رکود شدید اقتصادی در حد ورشکستگی ملی پیش رفته‌اند حال آنکه در کشور ما این مسئله بسیار ضعیف و حتی ناملموس بوده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

کد خبر 83212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز