جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

رویترز: انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم ایران به رقابت نامزدها درباره مسائل اقتصادی تبدیل شده است و رقبای محمود احمدی‌نژاد، عملکرد او را در مدیریت اقتصاد کشور، زیر سؤال برده‌اند.

نامزدهای ریاست‌جمهوری ایران، باوجود انتقاد از شرایط فعلی اقتصاد این کشور، تاکنون جزئیات ناچیزی از برنامه‌های خود برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور ارائه داده‌اند.

مشکلات اقتصادی، در حالی است که ایران دومین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد. منتقدان می‌گویند که دولت زمانی که قیمت نفت بسیار بالا بود و حتی سال گذشته به رکورد 147دلار نیز رسید، به فکر آینده نبود و اکثر درآمد نفتی را خرج کرد و رقم ناچیزی را پس‌انداز کرد.

طی 6ماه اخیر که قیمت نفت بین 40 تا 60دلار رسیده، دولت دیگر منابع کافی برای ادامه سیاست‌های هزینه‌ای خود ندارد. به گفته منتقدان، دولت درآمد نفتی بیش از حدی را به اقتصاد ایران تزریق کرده است.

بسیاری از ایرانیان از نرخ بالای تورم که سال گذشته به حدود 30درصد نیز افزایش یافت، گلایه‌مندند. البته نرخ تورم اکنون تاحدودی کاهش پیدا کرده ولی مشکل افزایش بیکاری همچنان ادامه دارد و مورد انتقاد مردم است. البته احمدی‌نژاد گفته که تورم جهانی، عامل اصلی افزایش تورم در ایران بوده است.

در این شرایط، مهدی کروبی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، طرح توزیع سهام نفت به ایرانیان بالای 18سال را ارائه کرده و دیگر برنامه وی، حمایت از گسترش خصوصی‌سازی است.

میرحسین موسوی، دیگر نامزد انتخابات، از آزادسازی بیشتر اقتصاد حمایت می‌کند. او همچنین وعده تک‌رقمی کردن نرخ تورم را در برنامه اقتصادی خود داده است.

احمدی‌نژاد وعده داده بود که فقر را کاهش می‌دهد و وابستگی به درآمدهای نفتی را که80درصد درآمد ارزی ایران را تشکیل می‌دهد، کمتر می‌کند. پایه قدرت وی، بیشتر اقشار کم‌درآمد جامعه 70میلیونی ایران بوده‌اند.

 

کد خبر 82427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز