سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

محمدرضا منصوریان:‌ تیم‌های مردان و زنان تکواندو ایران برای شرکت در پیکارهای جام‌جهانی این رشته در سال 2009 میلادی به جمهوری آذربایجان رفته‌اند تا از روز پنجشنبه هفته جاری مبارزه با حریفان خود را آغاز کنند.

 این سفر در واقع اولین گام جدی برای نسل جدید تکواندو ایران است که در کنار تنی چند از ملی‌پوشان سابق این رشته به دنبال حفظ موقعیت تکواندوی ایران در جهان هستند. روند تحولات یکی، دو سال گذشته و پایان دوران قهرمانی عده ای از نام آوران تکواندو ایران که درمیان آنها هادی ساعی، تنها طلایی ایران در المپیک 2008 چهره شاخص اش بود شرایطی را به‌وجود آورد تا فضای رقابتی جدیدی در میان ملی‌پوشان تکواندو ایجاد شود که نتایج آن در پی اولین حضور جدی آنها در یک صحنه جهانی مشخص خواهد شد.

البته از جمع طلایی‌های گذشته، یوسف کرمی و بهزاد خداداد بازگشتی به‌موقع داشته‌اند و حضور آنها پتانسیل و تجربه تیم ملی  ایران را در آذربایجان افزایش خواهد داد. شرکت تیم‌های ملی زنان و مردان ایران در مسابقات جام‌جهانی باکو، آغاز برنامه‌های تازه فدراسیون تکواندوی کشورمان در راستای آماده‌سازی قهرمانان این رشته برای حضور در بازی‌های آسیایی 2010 چین و المپیک 2012 لندن است.

به همین دلیل در هر دو بخش مردان و زنان تیم‌های کاملی به این رقابت‌ها اعزام شدند و قطعا نتایج و موفقیت‌های حاصله در گزینش قهرمانان ملی برای مسابقات حساس آتی بسیار تعیین کننده و تاثیرگذار خواهد بود.

رضا نادریان (یکی از دو نماینده تکواندوی ایران در المپیک پکن)، حسین تاجیک، علیرضا نصر‌ آزادانی، یوسف کرمی، بهزاد خداداد (قهرمان سابق جهان)، علیرضا شکوری، کورش رجلی، میثم باقری، هادی افشار و محمد باقری معتمد 10 تکواندو کاری هستند که در اوزان مختلف برای شرکت در جام‌جهانی انتخاب شده‌اند. محمدرضا مهماندوست به عنوان سرمربی، این تیم را همراهی می‌کند و بیژن مقانلو و مجید افلاکی هم مربیان تیم خواهند بود.

در این میان شاید مهم‌ترین نکته‌ای که مربیان تیم ملی در آذربایجان به دنبال آن هستند اطلاع دقیق از وضعیت فنی و آمادگی جسمانی دو قهرمان بزرگ این رشته، یوسف کرمی و بهزاد خداداد است. هر دو قهرمان با پشت‌سر گذاشتن یک دوره طولانی آسیب‌دیدگی دوباره پیراهن تیم ملی را پوشیده‌اند.

خداداد دراین‌باره می‌گوید: «از دو هفته قبل تمرینات فنی‌ام را آغاز کرده‌ام. اگر بگویم صددرصد آماده‌ام حرف درستی نزده‌ام. ولی با این وضعیتی که دارم می‌توانم برای تیم ملی مفید باشم.» این قهرمان که پیش از این در جام‌های جهانی تکواندو در سال‌های 1988، 2000، 2001، 2002 و 2003 عضو تیم ملی تکواندو ایران بوده و در تمامی این سال‌ها فقط مدال نقره گرفته است در ارتباط با ششمین حضور خود چنین اظهارنظر می‌کند:‌ «این بار هدفم شاد کردن دل مردم است.

کادر فنی در تمام این مدت سنگ تمام گذاشته‌ است. من هم شبانه روز در اردو کار کرده‌ام. به‌رغم ‌آنکه نایب قهرمانی هم ارزش خاص خود را دارد، اما می‌دانم که مردم از آن خسته شده‌اند و این بار مدال خوشرنگ‌تری می‌خواهند. من حالا می‌خواهم در آذربایجان این مدال نقره را به طلا تبدیل کنم.» مسابقات تکواندو در جام‌جهانی به‌صورت تیم به تیم برگزار می‌شود و همه چیز به نوع ارنج تیمی بستگی دارد و از آنجایی که در هر وزن تیم ایران دو شرکت‌کننده در ترکیب خود دارد شاید این موضوع آرزویی دست نیافتنی برای بهزاد خداداد باشد.

در این میان غلامحسین ذوالقدر مدیرفنی تیم‌های ملی تکواندو که به همراه ملی‌پوشان راهی باکو شده است با امیدواری زیادی از موفقیت تکواندوکاران ایرانی در جام‌جهانی سخن می‌گوید. او معتقد است که همه آنها در آمادگی کامل هستند چرا‌که نتایج مرکز سنجش آکادمی ملی المپیک از تکواندوکاران حاکی از آمادگی بالای آنها بوده است. آنها با اصول علمی – کاربردی  مهارت‌های خود را بهبود بخشیده‌ و آن را افزایش داده‌اند.

اولین تجربه با ترکیب کامل

برای اولین بار در تاریخ این رشته در کشورمان، تیم بانوان با ترکیب کاملی عازم مسابقات جام‌جهانی شده است. برای نخستین‌بار تیم تکواندو زنان ایران با ترکیب کامل به یک مسابقه برون‌مرزی رفته و توفیق آنها در این زمینه می‌تواند اتفاق بزرگی برای حضور جدی‌تر آنها در مسابقات آینده باشد.

تیم تکواندو بانوان ایران که در المپیک هم برای اولین بار حضور خود را به ثبت رسانده با آمادگی بالا و انگیزه زیادی به آذربایجان رفته و مربیان این تیم نیز با قاطعیت بیشتری از مدال و کسب افتخار سخن می‌گویند. مهین اسماعیل‌نژاد، مهروز ساعی، مهسا تقوی، فاطمه نعمتی، سارا خوش‌جمال فکری،  زینت حیدری، سمانه رضایی، سوسن حاجی‌پور، پریسا فرشیدی و سهیلا سیاحی نفرات تیم ملی تکواندو بانوان ایران در جام‌جهانی باکو هستند.

کد خبر 83146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز