سال گذشته و درحالی‌که تنها چندماه از مدیریت علیرضا زاکانی در شهرداری تهران گذشته بود، شهرداری با راه‌اندازی پویشی تحت عنوان «پویش امید و افتخار» تلاش کرد یک قرار هفتگی با مردم تهران داشته باشد تا در ابتدای هر هفته پروژه‌هایی را که نیاز شهروندان است، افتتاح یا ساخت آن را آغاز کنند.

تهران

همشهری- زینب زینال زاده: شهردار تهران درآستانه یک‌سالگی تکیه‌زدنش به صندلی بهشت، در مراسم افتتاحیه پایانه اکباتان از طرح جدید برای پیشبرد برنامه‌ها خبر داد و با اعلام پویش «امید و افتخار» از قرار جدید شهرداری با شهروندان گفت و اعلام کرد: «از امروز(۲۹مرداد) فاز جدید برنامه‌های شهری در آستانه یک‌سالگی مدیریت شهری رقم می‌خورد و به‌غیر از روز اربعین «پویش افتخار و امید» را خواهیم داشت به‌گونه‌ای که در هر شنبه تا دهه فجر، افتتاح‌هایی در مقیاس بزرگ شهری داریم.» شهردار تهران با بیان اینکه افتتاح‌هایی را خواهیم داشت که آرزوی مدیریت شهری بود گفت: «از دهه فجر تا عید نوروز نیز هر روز افتتاح پروژه خواهیم داشت.» و با این سخنان رسما تحقق آرزوهای مدیریت شهری در روزهای شنبه آغاز شد.

افتتاح پروژه های ریز و درشت شهری در یک پویش

در نگاه اول شاید برخی از شهروندان تصور می‌کردند که این پویش هم مانند وعده‌های مسئولان دیگر است اما گذشت زمان نشان داد که مدیران فعلی شهرداری مرد عمل و نه حرف هستند. در این مدت بیش از یک‌سالی که از اجرای این پویش می‌گذرد انواع و اقسام پروژه‌ها افتتاح شد؛ پروژه‌های خرد و درشتی که در راستای بهبود کیفیت زندگی مردم افتتاح یا ساخته شدند؛ از ساخت و تکمیل مسیرهای بزرگراهی گرفته تا ساخت و توسعه میادین میوه و تره‌بار و ورود اتوبوس‌های جدید. این در حالی است که ‌پویش‌های امید و افتخار علاوه بر اینکه سرعت خدمت‌رسانی به شهروندان را افزایش می‌دهد موجب تلاش بیشتر شهرداران مناطق و معاونان نیز می‌شود؛ چراکه شهردار تهران با وعده هر هفته یک پروژه بزرگ شهری که در قالب پویش‌های امید و افتخار اجرایی می‌شود، دستگاه متبوعش را برای افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان در کوتاه‌مدت فرا می‌خواند.‌ به‌عبارت دیگر، بر زمین‌ماندن پروژه‌های نیمه‌تمام از دوره‌های قبل همچون تحلیل و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل در سنوات و پروژه‌های عمرانی مانده و همچنین نیاز شهر و شهروندان به پروژه‌های جدید و به‌روز، شهردار پایتخت را بر آن داشته تا با مطالبه اقدامات عاجل و جهادی در کوتاه‌مدت از مدیران ارشد شهرداری، علاوه بر بهبود خدمات به شهروندان، ارزیابی مستمر از مجموعه‌های تحت مدیریتش داشته باشد.

فاصله جنوب و شمال کم شد

در پویش امید و افتخار سعی شد که فاصله شمال و جنوب شهر کاهش یابد و توزیع عادلانه‌ای در سرانه‌های خدماتی ایجاد شود و برهمین اساس در انتخاب پروژه‌های امید و افتخار سعی شد مشکلات و دغدغه‌های شهروندان را حل و فصل شود، به‌گونه‌ای که توسعه حمل ونقل عمومی در راستای کنترل ترافیک و آلودگی هوا، پسماند شهری، توسعه زیرساخت‌های شهری، ارتقای سطح رفاه و شادابی شهروندان را از اولویت‌های اصلی انتخاب پروژه‌های امید و افتخار قرار دادند. نحوه انتخاب پروژه‌ها در این پویش اینگونه بود که در ابتدا فهرست کاملی از پروژه‌های شهری به همراه اطلاعات مرتبط تهیه و با قوانین بالادست انطباق داده می‌شود و بعد از آن فهرست تهیه شده در اختیار مدیران مربوطه گذاشته می‌شود تا پروژه‌ها را با معیارهای کلان مدیریت شهری یعنی همان افزایش دسترسی مردم به خدمات، تامین سرانه‌ها، کاهش فاصله شمال و جنوب و... بسنجند و آنها را اولویت‌بندی کنند و بعد از آن نیز پروژه‌های انتخابی از نظر فنی و مشکلات احتمالی بررسی شده و براساس سختی یا همواری مسیر ساخت و افتتاح، برنامه زمان‌بندی‌شده‌ای از سوی تیم اجرایی برای افتتاح تعیین می‌شود.

پایان پروژه های نیمه تمام

انتخاب زمان افتتاح پایان کار نیست بلکه ابتدای کار بازدیدهای دوره‌ای و گزارش‌گیری‌های روند احداث پروژه است و در این مسیر به حل مشکلات ساخت نیز نظارت می‌شود وکمک‌های لازم صورت می‌گیرد تا طرح‌ هر چه سریع‌تر ساخته شود و به‌بهره‌برداری برسد البته ممکن است در مسیر یک پروژه، فاکتورهای لازم برای افتتاح را نداشته باشد که این پروژه از دستور اولویت افتتاح خارج و طرح‌ دیگر جایگزین می‌شود. با وجود تنگنای مالی عزم و همت جهادی و عملی مدیران شهری نشان داد که ‌طرح‌هایی که چندین سال نیمه‌کاره رها شده بودند را می‌توان به سرعت به سرانجام و بهره‌برداری رساند؛ پویشی که حالا در آستانه سه‌رقمی‌شدن هستند و ۱۰۰تایی‌شدن قرار هفتگی شهروندان و شهرداری موجب شد تا مروری به مهم‌ترین افتتاح‌ها بیندازیم.

نگاه ویژه به حمل و نقل عمومی

انواع و اقسام پروژه‌های شهری در سبد پویش‌های امید و افتخار دیده می‌شود؛ از افتتاح مراکز یاورشهر بگیر تا افتتاح مراکز میوه و تره‌وبار و اقدامات زیرساختی همچون ساخت و بهره‌برداری از تقاطع‌های غیرهمسطح، اما در این میان پروژه‌های حمل‌ونقلی برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌دلیل این توجه باید توضیح داد که در حال حاضر خطوط متروی هفت‌گانه تهران با حدود ۲۵۷کیلومتر مسیر و ۱۴۹ایستگاه در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند که تکمیل خطوط فعلی به طول ۷۷کیلومتر و ۴۴ایستگاه در برنامه‌های شهرداری تهران به‌منظور اجرا تا پایان سال ۱۴۰۴قرار دارد. تکمیل خطوط فعلی مترو در کنار ساخت خطوط جدید ۱۰، ۸، ۹و ۱۱از دیگر اقدامات مهم شهرداری تهران در این دوره است به‌گونه‌ای که براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای احداث خط ۱۰تفاهمنامه با قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شده و همچنین پیگیری عقد قرارداد برای احداث خطوط۸، ۹و ۱۱ادامه دارد و آنگونه که شهردار تهران در سفر اخیرش اعلام کرده اینکه بعید نیست پای چینی‌ها به‌زودی به صنعت متروسازی‌ ایران باز شود.

در این میان بهره‌برداری از ۲.۵کیلومتر مسیر شمالی به همراه ایستگاه‌های هفده شهریور و شهید دادمان در خط ۷ بهره‌برداری از ۹.۵کیلومتر مسیر میانی به همراه ایستگاه‌های ولیعصر، هفتم تیر، لاله و کارگر در خط ۶، اورهال ۱۵۴دستگاه واگن یک طبقه و ۴دستگاه واگن دو طبقه، بهره‌برداری از ۹کیلومتر مسیر به همراه ایستگاه علامه جعفری در توسعه غربی خط ۴، ایستگاه میدان کتاب در خط ۷و ایستگاه‌های شهر زیبا، شهران و کوهسار در خط ۶، بهره‌برداری از ۱۹کیلومتر مسیر حدفاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر پرند به همراه ایستگاه پرند، آغاز عملیات حفاری مکانیزه تونل خط ۱۰متروی تهران، اورهال ۱۰۵دستگاه واگن یک طبقه و ۲دستگاه واگن دو طبقه و فعال‌سازی قرارداد ۷۹۱(۶۳۰+۱۶۱) دستگاه واگن، پیگیری سیر ساخت قطار ملی و.... ازجمله اقداماتی بود که عمدتا در پویش‌های امید و افتخار رونمایی و افتتاح شد.

بارها شهردار تهران در سخنرانی‌های خود اعلام کرده روزی که تهران را به‌عنوان شهردار تحویل گرفته تنها حدود ۸۰۰اتوبوس فعال در ناوگان وجود داشته و در کنار این کمبود شدید، فرسودگی اتوبوس‌ها را نیز درنظر بگیرید. در سال ۱۴۰۲بازسازی ۹۶۰دستگاه اتوبوس فرسوده به‌گونه‌ای که ۵۰۰دستگاه در نیمه‌اول سال با اولویت اتوبوس‌های دوکابین و ۴۶۰دستگاه دیگر تا پایان سال در دستور کار قرار گرفته است تا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به‌عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت در پیش گرفته شود تا اتوبوس‌های نو از راه برسند که حالا شهردار تهران پس از سفر چین اعلام کرده است که به‌زودی ۲۵۰۰اتوبوس برقی ۱۲متری وارد ناوگان خواهد شد.

جان تازه به زیر ساخت های شهر

تکمیل و ارتقای زیرساخت‌های شهر یکی از اهداف پویش‌های امید و افتخار بود که در همین راستا تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح در راستای کاهش مسیر شهروندان و تکمیل مسیرهای تبادلی در دستورکار قرار گرفت و احداث ۹۸تقاطع غیرهمسطح در دستور کار شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری قرار گرفته است که در سال ۱۴۰۱تعداد ۱۱ عدد آن افتتاح شد و در سال‌جاری ۲۳تقاطع در دست اجراست و تا پایان سال ۱۸تقاطع تکمیل خواهد شد. از این ۱۸تقاطع تاکنون بخش اعظمی تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

استقبال تهرانی‌ها از مراکز عرضه میوه و تره بار بسیار زیاد است؛ چرا که براساس اظهارات مدیران این حوزه، تهرانی‌ها می‌توانند میوه‌ها را حدود ۴۰درصد ارزان‌تر از مغازه‌دارهای سطح شهر خریداری کنند. قیمت‌های نازل در مراکز عرضه میوه و تره‌بار سبب شده تا درخواست شهروندان برای احداث این نوع میادین در محلات مختلف افزایش یابد و برهمین اساس توسعه این مهم در دستور کار قرار گرفت به‌گونه‌ای که در پایان سال ۱۴۰۰تعداد کل مراکز عرضه میوه و تره بار ۲۶۱مرکز بوده است که طی سال‌های ۱۴۰۱و ۱۴۰۲، تا دهه فجر سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۵مرکز عرضه میوه و تره بار جدید توسط سازمان مدیریت میادین احداث و تعداد ۴مرکز عرضه نیز تخریب و نوسازی شده و یک مرکز نیز توسعه یافته است که با احداث این مراکز میانگین سالانه کل محصولات عرضه شده از ۲۴۰۵تن در روز به ۲۶۰۰تن در روز افزایش خواهد یافت.

افتتاح پروژه های سخت افزاری در کنار نرم افزاری

در کنار پروژه‌های سخت‌افزاری، توجه به پروژه‌های متفاوت همچون پروژه من شهردارم نشان می‌دهد که مدیران شهری به‌نظرات و ایده‌های مردمی نیز اهمیت می‌دهند و بر همین اساس در یکی از پویش‌های امید و افتخار از دستاوردهای پروژه من شهردارم رونمایی شده و می‌شود؛ چراکه در راستای تحقق تحول نرم‌افزاری شهر از الگوی تحولی مدیریت شهری و به‌منظور دستیابی به هدف «شهروند الگو»، جلب مشارکت مردم در اداره شهر مبنای کار پویش «من شهردارم» در دستور کار مدیران شهری قرار گرفته. البته این امر پشتوانه قانونی نیز دارد؛ چراکه در حکم ۱۳۴برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران مبنی بر دخیل کردن مطالبات، ترجیحات و خواسته‌های مردم در تصمیمات شهری نیز لحاظ شده است.

شهرداری تهران در قالب رویداد امید و افتخار، پروژه‌های توسعه محلی، منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و حتی کلان پایتخت را بهره‌برداری یا عملیات عمرانی آنها را آغاز کرد. در این میان پروژه‌هایی هستند که اجرای آنها قطعا گره‌ای از مشکلات شهر و شهروندان باز می‌کند؛ مانند اجرای طرح‌های بزرگراهی و افزایش کمربند سبز و بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی که امروز در پایتخت، مطالبه شهروندان است و مدیریت شهری هم در دوره ششم گام‌های مؤثر و بلندی در تحقق این مطالبات برداشته است. گرچه آمار پروژه‌های مهم شهرداری تهران زیاد است، در ادامه به طرح‌های منتخب که زمستان 1402 بهره‌برداری، عملیاتی و پیگیری شده‌اند، اشاره می‌کنیم.

بزرگراه شهید بروجردی

احداث پروژه بزرگراه شهید محمد بروجردی از سال ۱۳۸۸ توسط شهرداری منطقه ۱۸ آغاز شد و به دلیل وجود معارضین ملکی و تأسیساتی، سال ۹۳ که تنها ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت به معاونت فنی عمرانی شهرداری تحویل داده شد. طی حدود هفت سال فعالیت اجرایی که افت و خیزهای بسیاری داشت در سال ۱۴۰۰ این پروژه به پیشرفت ۶۹ درصدی رسید و در نهایت با اهتمام مدیریت شهری دوره ششم آخرین معارضین ملکی و تأسیساتی رفع و پروژه سرعت گرفت و در کمتر از دو سال فاز اول آن بهره برداری شد. این بزرگراه به طول ۴.۷ کیلومتر در امتداد آزادراه تهران – ساوه حد فاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار بهار است و هدف اصلی احداث این بزرگراه اتصال آزادراه تهران – ساوه به بزرگراه فتح و در امتداد آن به بزرگراه یادگار امام است.

کمربند سبز شهر تهران

طرح کمربند سبز شهر تهران به عنوان یکی از راهبردهای اصلی برنامه‌های زیست محیطی شهرداری تهران اجرا می شود به نحوی که افزایش سرانه فضای سبز، تلطیف و کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از توسعه بی رویه شهر و ساخت و ساز غیر مجاز از اهداف عالیه این طرح تعریف میشوند. وسعت جنگل‌کاری تا پایان سال گذشته ۴۶.۲۵۰ هکتار بوده و امسال جنگل کاری ۲۰۰۰ هکتار در دستور کار قرار دارد و سال آینده هم می بایست ۲۰۰۰ هکتار جنگل کاری انجام شود که قطعا طرح ۵۰ هزار هکتار جنگل کاری کمربند سبز پیرامونی شهر تهران تکمیل می شود. طرح جنوبی البرز یا کمربند سبز پایتخت نیز در ۱۳۰ هزار هکتار از وردیج آغاز و تا لواسان گسترش می‌یابد. سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران هم امسال در مجموع هزار هکتار جنگل کاری در اراضی خجیر جنوبی، تلو، خاوری، رود دره ورداورد و کن و حاشیه بزرگراه خلیج فارس انجام داده است.

توسعه ایستگاه ها، ناوگان و خطوط مترو

در حال حاضر خطوط متروی هفتگانه تهران با حدود ۲۵۷ کیلومتر مسیر و ۱۴۹ ایستگاه در حال خدمات‌رسانی به شهروندان می‌باشد و تکمیل خطوط مترو به طول ۷۷ کیلومتر و ۴۴ ایستگاه در برنامه‌های شهرداری تهران تا پایان سال ۱۴۰۴ است. آغاز عملیات احداث خط ۱۰ و پیرو عقد تفاهم‌نامه با قرارگاه خاتم الانبیاء، عقد قرار داد برای آغاز احداث خط ۸ در سال ۱۴۰۳، عقد تفاهم نامه برای عملیاتی شدن خطوط ۹ و ۱۱ در سال آینده، دیگر اقدامات مدیریت شهری در ناوگان ریلی است. فعال شدن قرار داد ۶۳۰ دستگاه و افزایش ۲۵ درصدی تعهدات در این قرار داد و افزایش تعداد واگن ها به ۷۹۰ دستگاه هم در این دوره مدیریت شهری انجام شد.بهره‌برداری از ۳۹ کیلومتر و ۱۵ ایستگاه که افزایش طول شبکه مترو تهران به ۳۱۰ کیلومتر با ۱۵۶ ایستگاه (با احتساب ۲۶ کیلومتر مسیر هشتگرد به همراه ۲ ایستگاه) را به همراه داشت.

بهبود وضعیت اتوبوسرانی

ناوگان اتوبوسرانی تهران با عمر متوسط بیش از ۱۲ سال در وضعیت بحرانی قرار دارد و بازسازی اتوبوس به عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت در برون رفت از وضعیت فعلی از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد. بازسازی ۹۶۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در سال ۱۴۰۲ (۵۰۰ دستگاه در نیمه اول سال با اولویت اتوبوس‌های دوکابین و ۴۶۰ دستگاه دیگر تا پایان سال) تحویل گیری ۴۰ دستگاه اتوبوس تک کابین دیزلی از محل قرارداد منعقده با شرکت عقاب افشان (در سال ۱۴۰۱)، انعقاد قرارداد ۳۰۴۰ دستگاه اتوبوس و ... اهم اقدامات هستند.

ارتقای ناوگان تاکسیرانی

در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران هم اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است که می توان به برنامه ریزی برای نوسازی حداقل ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی سواری فرسوده، پیش بینی حدود ۲۰,۰۰۰ ون مسافری و حداقل ۲,۰۰۰ دستگاه ون باری

انعقاد قرارداد ۵۰۰۰ دستگاه ون با شرکت ایران خودرو دیزل و ... اشاره کرد.

توسعه خودروهای برقی

با توجه به لزوم توجه جدی به کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران، برقی‌سازی ناوگان به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی به طور ویژه در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. انعقاد قرارداد بابت ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با خودروسازان داخلی، ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از طریق بخش خصوصی جهت خط جمهوری – بهارستان، عقد قرارداد تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی که که ۳۰۲ دستگاه آن‌ها امسال تحویل داده می شود و ... توسط شهرداری تهران پیگیری شده است.

توسعه اماکن و فضاهای ورزشی

سیاست گذاری هوشمندانه و تدوین اولویت های راهبردی، جز برنامه های اصلی شهرداری تهران در جهت همگانی شدن ورزش در جامعه شهری است. این مهم، نیازمند برنامه های مدیریتی همه جانبه برای ایجاد هماهنگی و انسجام میان رشته های مختلف ورزشی و لحاظ نمودن نیازهای متنوع شهروندان، چگونگی توسعه زیر ساخت ها و فضاهای استاندارد ورزشی و ... است. احداث و بهسازی بیش از ۳۵ مجموعه ورزشی شامل ۱۳ زمین چمن مصنوعی بیش از ۳ سوله ورزشی و همچنین یکی از بزرگترین مرکز ورزشی کشور اهم اقدامات شهرداری تهران بوده که در مناطق ۳-۴-۷-۸-۱۲-۱۴-۱۵-۱۶-۱۷-۱۸-۱۹-۲۲ بهره برداری شده اند.

تقاطع های غیرهمسطح

در راستای کاهش مسیر شهروندان و تکمیل مسیرهای تبادلی در تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگراهی شهر تهران، احداث ۹۸ تقاطع غیرهمسطح در دستور کار شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری قرار گرفته است که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۱ عدد آن افتتاح شد و در سال جاری ۲۳ تقاطع در دست اجراست که تا پایان سال ۱۸ تقاطع تکمیل خواهند شد. از این ۱۸ تقاطع تاکنون ۱۰ تقاطع تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

مراکز عرضه میوه و تره بار

در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد کل مراکز عرضه میوه و تره بار ۲۶۱ مرکز بوده، که طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ، تا دهه فجر سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۵ مرکز عرضه میوه و تره بار جدید توسط سازمان مدیریت میادین احداث و تعداد ۴ مرکز عرضه نیز تخریب و نوسازی و یک مرکز نیز توسعه یافته است. با احداث این مراکز میانگین سالانه کل محصولات عرضه شده از ۲۴۰۵ تن در روز به ۲۶۰۰ تن در روز افزایش خواهد یافت.

مناسب سازی معابر

مطابق اطلاعات و داده های ثبت شده در سامانه مدیریت و کنترل پروژه در ردیف‌های مربوط به مناسب‌سازی برای معلولین در نه ماهه اول سال ۱۴۰۲ معادل ۱۴۰ میلیارد تومان صورت وضعیت تایید شده است. مناسب سازی ۴۷۲ کیلومتر معبر،،مناسب سازی و بهسازی ۱۳۶ بوستان و فضای سبز شهر، بهسازی و مناسب سازی ۴۸ دستگاه ساختمان و... اهم اقدامات مدیریت شهری در این حوزه است.

ایجاد واحدهای پردازش مکانیزه پسماند MRF

ایستگاه MRF پهنه کوهک واقع در منطقه ۲۲ محله چیتگر، پذیرنده پسماند مخلوط شهری مناطق۵، ۲۱ و ۲۲ به میزان حدود متوسط ۷۳۰ تن در روز است. تعداد خطوط تفکیک پسماند مخلوط شهری در این سایت ۳ خط تفکیک با ظرفیت هر خط ۲۵۰ تن در هر شیفت کاری است. مواد و محصولات خروجی از سالن پردازش این ایستگاه شامل پسماندهای تر (زیرسرندی)، پسماندهای ریجکت (روسرندی) و پسماندهای خشک ارزشمند میباشد. اقلام قابل بازیافت به صنایع تبدیلی منتقل شده و پسماند روسرندی و زیرسرندی جهت پردازش و دفع نهایی به مجتمع آرادکوه منتقل می‌گردد.

افتتاح و بهره برداری از کارخانه MRF سرخه حصار ) پهنه شرق( با ظرفیت ۷۵۰ تن پسماند در روز، اتمام عملیات عمرانی کارخانه MRF حکیمیه ) پهنه شمال شرق( با ظرفیت ۸۳۰ تن پسماند در روز، افتتاح و بهره برداری از کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی آبعلی و ... برخی از اقدامات مهم در حوزه پسماند است.

کد خبر 830858
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha