شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

در حالی که شهروندان به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی تشویق می‌شوند، گاهی نحوه خدمات‌رسانی سیستم حمل و نقل عمومی به گونه‌ای است که عملا شهروندان را به استفاده نکردن از این سیستم تشویق می‌کند

به عنوان مثال با توجه به گرم‌تر شدن هوا، فضای داخلی اتوبوس‌ها بسیار گرم می‌شود و واضح است که این گرما در کنار تعداد زیاد مسافرانی که سوار اتوبوس می‌شوند، محیط آن را برای مسافران غیرقابل تحمل می‌کند.

هرچند اتوبوس‌های خصوصی به سیستم تهویه و کولر مجهز هستند اما در مورد اتوبوس‌های بلیتی کمتر اتفاق می‌‌افتد که مسافران از خدماتی مانند تهویه و کولر بهره‌مند شوند.

به گفته شهروندان از آنجایی که در برخی مسیر‌ها تنها اتوبوس‌های بلیتی وجود دارند یا اینکه شهروندان ناگزیر به استفاده از این اتوبوس‌ها هستند، بهتر است در مورد در نظر گرفتن امکاناتی اینچنینی در اتوبوس‌های بلیتی اقدام شود.

در نبود نرخ‌های مصوب

گویا برخی راننده‌های مسافربر آنقدر که از نرخ‌های سلیقه‌ای استقبال می‌کنند، علاقه‌ای به نرخ‌های مصوب ندارند و به هیچ‌وجه برای دریافت برچسب‌ قیمت‌ مصوب مسیر  عجله‌ نمی‌کنند.

آنها همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در نبود برچسب‌های جدید، برچسب‌های قدیمی را هم که حدود قیمت را مشخص می‌کرد خط‌خطی می‌کنند تا نرخ‌های سلیقه‌ای ( البته به نفع راننده‌) وجاهت نصفه‌نیمه‌ای به خود بگیرد.

تمام این تخلف‌ها در حالی صورت می‌گیرد که هیچ‌یک از مسافران علاقه‌ای به جر و بحث‌های رایج بین مسافر و راننده‌ ندارند و حاضرند هر قیمتی روی برچسب نرخ مسیر باشد بپردازند.

بنابراین در نبود آن قیمت‌های بالای برخی رانند‌ه‌ها را توهینی به حقوق شهروندی خود دانسته و حاضر به پرداخت آن نمی‌شوند. نتیجه هم آنچنان دور از ذهن نیست و آن‌را هر روز می‌توان در سطح شهر مشاهده کرد.

زنگ تفریح رانندگان متخلف

تا همین چند سال پیش، جاده‌های کشور جولانگاه رانندگان متخلفی بود که با سبقت‌های غیر مجاز، سرعت سرسام‌آور و انحراف به چپ، جان سرنشینان سایر خودروها رابه خطر می‌انداختند اما هنگامی که ناوگان پلیس به خودروهای مدرن و تجهیزات هوشمند مانند دوربین‌های کنترل سرعت مجهز شد تعداد سوانح منجر به فوت یا جرح به میزان
قابل توجهی کاهش یافت.

همچنین حضور پر تعداد ماموران در جاده‌های کشور در مناسبت‌های ویژه مانند تعطیلات عید نوروز باعث شده بود که کمتر راننده‌ای به فکر ارتکاب تخلف بیفتد. در همین راستا طی چند روز اخیر تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر اعلام کرده‌اند که حضور گسترده ماموران بیشتر در روزهای تعطیل و ساعات خاص در جاده‌ها مشهود است.

به گفته این شهروندان، همین موضوع باعث شده تا رانندگان متخلف در روزهای غیر تعطیل حاشیه امنیت پیدا کنند و در ساعات نخستین روز یا در تاریکی شب، به نقض قوانین راهنمایی و رانندگی بپردازند.

به هر حال خواست این شهروندان، حضور مستمر و پرتعداد پلیس راه در نقاط حادثه خیز جاده‌ها در تمام طول شبانه‌روز است، حتی در روزهای کم ترافیک هفته.

سودمندی پارکینگ‌های مکانیزه

اخیرا در برخی نقاط شهر، شاهد استفاده از سیستم مکانیزه در کمک به حل معضل کمبود جای پارک هستیم. این پارکینگ‌ها همانند خانه‌های پیش ساخته امکان نصب در هر منطقه‌ای را دارند و از آنجا که مساحت کمی را اشغال می‌کنند، در بسیاری از مناطق شهر که دچار مشکل کمبود جای پارک هستند، می‌توان آنها را نصب کرد.

این پارکینگ‌ها به صورت طبقاتی بوده و در هر طبقه آن معمولا یک خودرو پارک می‌شود. با توجه به سودمندی این طرح شهرداری، گسترش آن تا حدودی کمبود پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر را جبران و از سوی دیگر از توقف‌های دوبله و خلاف قانون در حاشیه خیابان‌ها جلوگیری می‌کند.

کد خبر 82957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز