ایلان ماسک، کارآفرین صاحب شرکت «نورالینک» ادعا کرده است که نخستین بیمار انسانی ایمپلنت مغزی ساخت این شرکت را دریافت کرده است.

Neuralink

به گزارش همشهری آنلاین این شرکت فناوری عصبی (نوروتکنولوژی) سال گذشته مجوز «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) را برای آغاز کارآزمایی‌های بالینی این ایمپلنت یا وسیله کاشتنی مغزی دریافت کرده بود.

ماسک روز دوشنبه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که بیمار به خوبی در حال بهبود یافتن است و افزایش امیدوارکننده فعالیت سلول‌های عصبی در او شناسایی شده است.

این نخستین وسیله کاشتنی مغزی کاشته شده «تله‌پلی» (Teleplay) نامیده می‌شود و ماسک در یک پست بعدی نوشت که این دستگاه «امکان کنترل تلفن یا کامپیوترتان و از طریق آنها کنترل هر چیزی را فقط با فکر کردن می‌دهد. کاربران اولیه این وسیله کاشتنی افرادی خواهند بود که توانایی استفاده از اندام‌هایشان را از دست داده‌اند.»

ماسک نوشت: «استیون هاوکینگ را تصور کنید که بتواند سریع‌تر از یک تایپیست پرسرعت یا متصدی حراج ارتباط برقرار کند. هدف این است.»

ماسک قبلا گفته بود که نورالینک فعالیت مغز را ثبت و تحریک خواهد کرد و در نهایت می‌تواند بیماری‌هایی مانند «اوتیسم و اسکیزوفرنی» را رفع کند.

اما کارشناسان می‌گویند نورالینک احتمالا نمی‌تواند اختلال‌های سلامت روانی را «رفع کند» یا ساختار رشدی مغز را هنگامی تحت تاثیر بیماری‌هایی مانند آلزایمر قرار می‌گیرد، تغییر دهد. با این حال، این فناوری ممکن است امکان تحریک کردن مغز با الکترودهای کاشته‌شده در آن را فراهم کند، در نتیجه توانایی حرکت کردن بهتر را به بیماران فلج‌شده بدهد و وبه بیماران نابینا کمک کند تا دوباره ببینند.

ایلان ماسک می‌گوید نخستین بیمار ایمپلنت مغزی «نورالینک» را دریافت کرده است

فناوری که سال‌ها در حال ساخته شدن است

ایلان ماسک میلیاردر صاحب شرکت‌ خودروسازی تسلا و شرکت فضایی اسپیس‌ایکس از سال ۲۰۱۹ به بعد قول آزمایش نورالینک را در انسان‌ها داده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا در ابتدا تقاضای نورالینک را برای تایید استفاده از این تراشه مغزی را در ماه مارس (فروردین) گذشته رد کرد و این نگرانی را ابراز کرد که این تراشه کاشته‌شده در مغز ممکن است بیش از حد گرم شود یا از جای خود حرکت کند. اما در نهایت ماه مه ۲۰۲۳ (اردیبهشت) مجوز آزمایش آن در انسان را صادر کرد.

این تایید باعث شد هزاران نفر از بیماران مربوط به عنوان داوطلب آزمایش این ایمپلنت شوند که در طی آن بخشی از جمجمه فرد برداشته می‌شود و ایمپلنت درون آن کاشته می‌شود.

شرکت نورالینک در ماه سپتامبر (شهریور) هنگامی که جذب داوطلبان برای نخستین کارآزمایی انسانی را آغاز کرد، در یک پست وبلاگش نوشت که به دنبال بیماران دچار آسیب‌های نخاعی است که هر چهار اندامشان (دو دست و دوپا) فلج شده است یا دچار بیماری «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک» یا «بیماری لوگریگ» تشخیص داده شده‌اند.

البته این شرکت قصد دارد در نهایت ایمپلنت یا وسیله کاشتنی را بسازد که به افراد امکان فرستادن پیام یا انجام دادن بازی‌های کامپیوتری را فقط با فکر کردن بدهد.

تردیدها و نگرانی‌ها

ماسک که در سال ۲۰۲۲ ادعا کرده بود که قصد دارد روزی یکی از چنین تراشه‌هایی را در مغز خودش بکارد، گفته است که هدفش این است که از نورالینک چنان میانجی قدرتمندی بسازد که به انسان‌ها توانایی پردازش سریع‌تر اطلاعات و سرعت بخشیدن به توانایی‌های شناختی بدهد و «امکان نوعی همزیستی انسان با هوش مصنوعی را ایجاد کند.»

اما برخی از کارشناسان در مورد امکان تحقق چنین هدفی تردید دارند و می‌گویند کارکرد پایه‌ای مغز امکان ایجاد چنین توانایی فکری فوق‌ تشدید شده‌ای را نمی‌دهد.

آنها می‌گویند نورون‌های یا سلول‌های عصبی مغز در سرعت معینی کار می‌کنند و این حد سرعت در نهایت محدودکننده خواهد بود.

جنبه دیگر مورد توجه نگرانی‌ها درباره اخلاقیات این فناوری و توسعه آن و وعده‌های ماسک درباره توانایی‌های آینده آن است.

متخصصان اخلاق زیستی می‌گویند گرچه امیدوارند این ایمپلنت نهایتا آنچنانکه تبلیغ می‌شود، عوارض جانبی بالقوه معدودی داشته باشد، اما هر شرکت انتفاعی وسایل پزشکی منافع گسترده‌ای در ایجاد یک پایگاه مشتریان دارد و به همین دلیل گاهی در ادعاهایش اغراق می‌کند

کد خبر 828986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha