سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹
۰ نفر

یکی از دلایل شایع بی‌خوابی در زنان، قاعدگی است اما خیلی از خانم‌ها از آن بی‌خبرند. دلیل آن هم این است که تغییرات هورمونی متعددی در طول این دوره رخ می‌دهد.

خواب روز

به گزارش همشهری‌آنلاین، بی‌خوابی در زنان، یک اختلال شایع است. مطالعات نشان می‌دهد که زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد مشکلات مربوط به خواب هستند. این اختلال در اواسط ۳۰ تا ۴۰ سالگی بسیار زیاد است و با افزایش سن نیز بیشتر می‌شود.

گاهی بد خوابیدن‌ یا کم‌خوابی یا بی‌خوابی در حد اختلال نیست و با رعایت مواردی مثل عدم مصرف قهوه در ساعت نزدیک خواب، عدم پرخوری در آخر شب و کارهایی ساده از این دست برطرف می‌شود و فرد به خواب باکیفیت خود برمی‌گردد. اما اگر فرد به مدت ۳ ماه پیاپی، حداقل ۳ شب در طول هفته کیفیت خواب پایینی دارد، احتمالا دچار اختلالات خواب شده‌ است. اگر در طول شب نمی‌توانید بخوابید، اگر بعد از بیدار شدن در طول شب نمی‌توانید دوباره بخوابید، اگر وقتی از خواب بیدار می شوید احساس خستگی می‌کنید، یا خواب‌تان کوتاه‌کوتاه و مقطع است، احتمالا دچار اختلال خواب شده‌اید.

بیشتر بخوانید؛

هر فرد بزرگسال در طول شب باید ۶ تا ۷ ساعت مداوم بخوابد یا اگر بیدار شد، فوری دوباره به خواب فروبرود، اما خیلی از زنان کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند و خواب بسیار نامنظم و بریده‌بریده‌ای دارند. بی‌خوابی یا کم‌خوابی عوارض متعددی همراه خود دارد. این اختلال باعث می شود که زن در کوتاه‌مدت احساس تحریک‌پذیری، اضطراب یا خستگی کند و با گذشت زمان نیز این منجر به مشکلات جدی‌تری خواهد شد. مشکلاتی مانند:

افزایش خطر افتادن به ویژه در سالمندان،

دیابت و فشارخون بالا،

افزایش خطر تصادف در هنگام رانندگی،

چاقی و افزایش احتمال سکته مغزی،

افزایش خطر استرس، اضطراب و افسردگی

چه عواملی باعث بی‌خوابی خانم‌ها می‌شود؟

بی‌خوابی در بین زنان شایع‌تر از مردان است و عوامل متعددی دارد که برخی از عوامل کاملا زنانه هستند. عواملی که باعث بی‌خوابی آنها می شوند عبارتند از:

قاعدگی؛

قاعدگی، یکی از دلایل شایع بی‌خوابی در زنان است اما خیلی از خانم‌ها از آن بی‌خبرند. دلیل آن هم این است که تغییرات هورمونی متعددی در طول قاعدگی رخ می‌دهد. علاوه بر این، بیشتر زنان به دلیل ناراحتی روحی در دوره قاعدگی، چرخه خواب نامنظم را در طول چرخه قاعدگی تجربه می کنند.

اضطراب و افسردگی؛

اضطراب و افسردگی از عوامل اصلی بی‌خوابی شناخته می‌شوند. اضطراب می تواند به خواب رفتن شما را سخت کند. همچنین بر کیفیت خواب و الگوی خواب شما تأثیر می‌گذارد. افسردگی نیز کیفیت خواب را کاهش می‌دهد و اگر هردوی اینها کنترل و مدیریت نشوند، ممکن است فرد دچار اختلالات و مشکلات بیشتری شود.

عوارض دارویی؛

داروهای خاصی وجود دارند که می توانند مانع از خواب راحت شما شوند که در درازمدت ممکن است شما را مستعد بی‌خوابی کنند.

برخی بیماری‌ها؛

برخی بیماری‌ها و عارضه‌ها مثل دیابت یا فشارخون بالا می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روی خواب زنان تأثیر بگذارند.

بارداری؛

بارداری یکی از عوامل بی خوابی در برخی از زنان به خصوص در سه ماهه سوم است.

پیش‌یائسگی و یائسگی؛

قبل از شروع دوران یائسگی و نیز دوره یائسگی از دیگر عوامل رایجی هستند که باعث بی خوابی در زنان می‌شوند و یکی از دلایل آن گرگرفتگی زنان در طول شب است. البته همه زنان یائسه این مشکل را ندارند یا مشکل‌ بی‌خوابی‌شان در کوتاه‌مدت برطرف می‌شود. اما اگر بی‌خوابی در فعالیت‌های روزانه فرد اختلال ایجاد می‌کند، لازم است با یک متخصص مشورت کند.

مصرف وعده غذایی سنگین قبل از خواب

مصرف غذای سنگین به معده فشار می‌آورد و همین می‌تواند دلیل بی‌خوابی‌های شما باشد. یک میان‌وعده سبک قبل از خواب خوب است، اما خوردن بیش‌ازحد ممکن است سبب شود که شما در حین دراز کشیدن از نظر فیزیکی احساس ناراحتی کنید و نتوانید بخوابید.

مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین؛

مصرف مقدار بالایی از کافئین قبل از خواب می‌تواند باعث بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شود. کافئین می‌تواند باعث افزایش تنش و اضطراب شود و در نتیجه شما بی‌خوابی را تجربه کنید. قهوه ازجمله نوشیدنی‌های کافئین‌دار است که نوشیدن بی‌موقع و بی‌وقتِ آن منجر به تپش قلب، اضطراب و بی خوابی می‌شود.

درمان بی‌خوابی در زنان

بی‌خوابی شبانه، یکی از آزاردهنده‌ترین تجربه‌ها است که هر شخصی را می‌تواند درگیر خود کند. این بی‌خوابی اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد، ممکن است حاد شود. پس از هر راه ممکن و عاقلانه‌ای باید آن را درمان کنیم.

برای درمان بی‌خوابی باید کمی مطالعه خود را نیز بیشتر کنیم. مثلا در این حد بدانیم که در ساعت نزدیک به خواب شبانه نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه مصرف نکنیم، غذاهای سنگین و چرب نخوریم، نوشابه نخوریم، الکل ننوشیم، شکلات نخوریم، ورزش سنگین نکنیم، زمانی که در تخت خود دراز کشیده‌ایم گوشی موبایل را طولانی‌مدت در دست نگیریم و غرق در خواندن اخبار مضر نشویم.

متخصصان می‌گویند اصلاح شیوه زندگی، استفاده از تکنیک‌های روانشناسی و گاهی نیز دارودرمانی می‌تواند اختلال خواب به خصوص در دوره جوانی را برطرف کند.

کد خبر 828944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha