بیمارستان گاندی تهران به دلیل بی‌توجهی مدیرانش به اخطارهای عدم ایمنی، امروز دچار آتش‌سوزی شد. وضعیتی که درباره چند بیمارستان دیگر در تهران هم وجود دارد و می‌تواند جان بیماران را به خطر بیندازد.

بیمارستان گاندی

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: کمتر از سه سال پیش بود که کلینیک سینااطهر در خیابان شریعتی دچار حریق شد و ۱۹ نفر جان باختند. آن حادثه به قدری دردناک بود که با انتشار خبر آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، برخی نگران تکرار همان فاجعه در این بیمارستان بودند. بیمارستانی که آتش‌سوزی رخ داده در آن به دلیل ناایمن بودن نمای بیرونی آن رخ داده و با وجودی که مسئولان اعلام می‌کنند که هیچ تلفات جانی در این مرکز درمانی رخ نداده اما می‌توانست به اتفاقاتی تلخ‌تر هم منجر شود.

موضوع بیمارستان‌های ناایمن و فرسوده طی سال‌های اخیر بارها اعلام شده اما هنوز اقدام خاصی درباره آنها صورت نگرفته است. البته چندی پیش کامران عبدولی،‌ معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره گفته بود «برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها نمی‌توانیم آن‌ها را تعطیل کنیم. مردم به خدمات درمانی احتیاج دارند و ایمن‌سازی مراکز درمانی به زمان احتیاج دارد. مراکز درمانی باید به فعالیت خود ادامه دهند و هم‌زمان موضوع ایمن‌سازی را انجام دهند.»

این در حالی است که خرداد امسال اسامی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران اعلام شد که در میان آنها نام چند بیمارستان هم وجود داشت. از جمله بیمارستان حضرت رسول اکرم، بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان لولاگر، بیمارستان طرفه، بیمارستان سینا، بیمارستان بوعلی، بیمارستان فجر، بیمارستان شهدای یافت‌آباد و بیمارستان فیاض‌بخش که عمده آنها به دلیل ارائه خدمات دولتی، روزانه به صدها بیمار ارائه خدمت می‌کنند و برخی از آنها از نظر حریق در وضعیت بحرانی قرار دارند.

در این فهرست نام بیمارستان مشهور سینای تهران که گفته شده قدمتی بیش از ۱۵۶ سال دارد هم وجود دارد. بیمارستانی که ریزش و مرگ و میر ناشی از آن را نیز تجربه کرده است. در مرداد ۱۳۵۷ در حادثه‌ای دلخراش بخشی از ساختمان بیمارستان سینا در تهران فرو ریخت و ۱۱ نفر جان باختند.

۹ «گاندی» بعدی را بهتر بشناسید!

چندی پیش هم عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره دو بیمارستان قدیمی و فرسوده که تحت پوشش این دانشگاه قرار داشته و اخطار ایمنی و تخلیه دریافت کرده‌اند،‌گفته بود «بیمارستان‌های لولاگر و شهدای یافت‌آباد به‌طور کامل به عنوان مکان‌های ناایمن شناخته‌اند. برای بیمارستان شهدای یافت‌آباد، پروژه احداث یک بیمارستان جدید به‌عنوان جایگزین آن در حال اجراست.»

بیمارستان‌های فجر و بوعلی هم شهریور امسال به عنوان ۲ ساختمان بحرانی در منطقه ۱۳ معرفی شدند و شهریور امسال مهدی بابایی‌، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفته بود «بیمارستان فجر از نظر ناایمنی حریق به زودی از حالت ناایمن خارج می‌شود اما برای بیمارستان بوعلی برغم مکاتبات و اخطارها اقدام خاصی انجام نشده است.»

بابایی با اشاره به اینکه بسیاری از بیمارستان‌ها از وضعیت ایمنی مناسبی برخوردار نیستند به حادثه کلینیک سینا اطهر هم اشاره کرده و از وزارت بهداشت خواسته بود که نسبت به ایمن‌سازی بیمارستان ها اقدامات لازم و عملی را برنامه ریزی و اجرا کند.

اواخر دی ماه امسال هم رئیس شورای شهر تهران از اخطار به چند بیمارستان خبر داد که به آنها تاکید شده تا نسبت به ایمن‌سازی یا حتی تغییر ساختمان‌شان اقدام کنند. (اینجا بخوانید)

حالا با وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی باید دید چه میزان ایمن‌سازی بیمارستان‌های پایتخت جدی‌تر از گذشته پیگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید

بیمارستان گاندی در حالی آتش گرفت که دو بیمار در اتاق عمل بودند

بستری بیماران بیمارستان گاندی در ۵ بیمارستان تهران

کد خبر 827607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    کل تاسیسات در کشور فرسوده شده و هیچ کس به فکر نیست