بیماران داخلی، قلبی، جراحی شده، مادر باردار، سه نوزاد و... از جمله بیمارانی بودند که به دلیل آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی توسط اورژانس به دیگر بیمارستان‌های تهران منتقل شدند.

اورژانس در گاندی

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی با اطفای حریق و انتقال ۹۳ بیمار بستری در این مرکز درمانی به خیر گذشت. بیمارانی که برخی‌شان مشکلات قلبی داشتند یا تازه جراحی شده یا در بخش‌های آی‌سی‌یو بستری بودند. برخی هم تازه چشم به این دنیا گشوده، اما به محض تولد اولین حادثه عمرشان را تجربه می‌کردند.

انتقال بیماران هم از همان دقایق اولیه حضور نیروهای امدادی اورژانس و با هماهنگی سه دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد. البته که به گفته اسماعیل فراهانی، معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران انتقال بین بیمارستانی تنها برای ۴۴ بیمار صورت گرفت و سایر بیماران به سایر بخش‌های بیمارستان گاندی که دچار آسیب ناشی از حریق نشده بودند منتقل شده بودند. برخی بیماران هم که وضعیت مناسب‌تری داشتند احتمالا با خودروهای شخصی منتقل شدند.

اورژانس در آماده‌باش کامل

فراهانی درباره روند امدادرسانی به بیمارستان گاندی می‌گوید: ساعت ۱۸:۲۵ اولین تماس و خبر آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی به اورژانس اعلام شد و ساعت ۱۸:۳۶ اولین موتورآمبولانس اورژانس به محل بیمارستان رسید. بلافاصله ۲ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس هم به محل حادثه اعزام شدند، این عدد به تدریج به ۴۳ دستگاه اتوبوس آمبولانس، آمبولانس و موتورلانس افزایش یافت.

او درباره تعداد نیروهای امدادی در این ماموریت هم بیان می‌کند:‌ در طی ماموریت هم ۱۰۰ نیروی اورژانس در محل حادثه حضور داشتند. دیسپچ اورژانس و پایگاه‌های اطراف بیمارستان هم در وضعیت آماده‌باش قرار داشتند تا در صورت نیاز به توان بیشتر به سرعت نیروها اضافه شوند.

انتقال دو بیمار بدحال با اورژانس‌ مجهز

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با بیان این که ۴۴ بیمار توسط نیروهای اورژانس به ۱۵ بیمارستان شهر تهران منتقل شدند (اینجا بخوانید) به همشهری می‌گوید: این حادثه مصدومی که به دلیل حریق رخ داده باشد، نداشت. همان اول هم تصمیم گرفته شد که بیماران بستری به مراکز درمانی اطراف منتقل شوند تا حریق ایجاد شده برای آنها مشکل جدی ایجاد نکند.

به گفته او با توجه به این که آمبولانس‌ها مجهز به تجهیزات پیشرفته از جمله دستگاه ونتیلاتور و دستگاه‌های شوک هستند، انتقال ۲ بیمار بستری در آی‌سی‌یو هم که وضعیت مناسبی نداشتند، هیچ مشکلی ایجاد نکرد.

کدام بیماران در حادثه آتش‌ سوزی گاندی منتقل شدند؟ | اولین تماس ۱۶:۲۵، اولین امدادرسانی ۱۸:۳۶

فراهانی با بیان این که حادثه به این بزرگی می‌توانست تبعات تلخی داشته باشد، ادامه می‌دهد: تمام دستگاه‌های امدادی از جمله اورژانس در این حادثه به موقع حضور یافتند. درست‌ترین کار این بود که برای وارد نشدن آسیب به بیماران به دلیل خطرات انفجار احتمال، قطعی برق و مشکلات برای تجهیزات بیمارستان انتقال آنها به سرعت انجام شود. بر این اساس تمام هماهنگی‌ها با ۳دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران انجام شد که بیمارستان‌ها در وضعیت آماده‌باش قرار بگیرند و پذیرای بیماران شوند.

او درباره این که چه بیمارانی در این مرکز درمانی بستری و منتقل شدند، عنوان می‌کند: بیماران داخلی، بیماران قلبی، بیماران جراحی شده، مادر باردار، سه نوزاد و... در این بیمارستان بستری بودند که منتقل شدند.

فراهانی با بیان این که در انتقال بیماران، یکی از تدابیر، این بود که ادامه روند درمانی آنها دچار اختلال نشود، اظهار می‌کند: بیمارستان‌ها با هماهنگی معاون درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی انتخاب شدند و به عنوان مثال بیمار نیازمند خدمات درمانی برای قلب به بیمارستان شریعتی منتقل شد.

بیماران چه زمانی به گاندی برمی‌گردند؟

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با تاکید بر این که چندین مرتبه عیادت از این بیماران انجام شده و وضعیت رضایت بخش دارند، اظهار کرد: درمان این بیماران در حال انجام است. بخشی که خدمات می‌گیرند و بهبود پیدا کنند، ترخیص خواهند شد، اما سایر بیماران تا بهبودی کامل در بخش‌های مورد نیاز بستری خواهند بود.

فراهانی در پاسخ به این سؤال که بیماران چه زمانی می‌توانند دوباره از بیمارستان گاندی خدمات درمانی بگیرند، بیان می‌کند: شرایط ارائه خدمت این بیمارستان باید توسط دستگاه‌ها تایید شود، از جمله ایمنی که باید سازمان آتش‌نشانی آن را تایید کند. با رفع موارد و مشکلات به چرخه ارائه خدمت برمی‌گردد. اما این زمان را سازمان‌های متولی با صدور تاییدیه‌های لازم تعیین می‌کنند.

کدام بیماران در حادثه آتش‌ سوزی گاندی منتقل شدند؟ | اولین تماس ۱۶:۲۵، اولین امدادرسانی ۱۸:۳۶

بیشتر بخوانید

درخواست اورژانس تهران: لطفا تلفن‌های اورژانس را مشغول نکنید، حال بیماران مساعد است

رییس بیمارستان گاندی: به زودی بیماران برمی‌گردند

۹ «گاندی» بعدی را بهتر بشناسید!

بیمارستان گاندی در حالی آتش گرفت که دو بیمار در اتاق عمل بودند

کد خبر 827757
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha