سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

گروه ورزشی: باور آن برای همه سخت بود. حتی سودرلینگ که نمی‌دانست شادی‌اش را چگونه نشان دهد.

با این وجود، تنیسور 24 ساله سوئدی موفق به انجام یک ماموریت غیرممکن شده بود؛ شکست نادال در رولان گاروس. اعجوبه اسپانیایی که در چهار دوره متوالی به قهرمانی آزاد فرانسه رسیده بود و در این گرنداسلم 31 بازی بدون شکست داشت، یکشنبه بعدازظهر در دور سوم در چهار ست مغلوب شد تا همه معادلات به هم بخورد. حالا همه مدعیانی که همه تلاش‌شان رسیدن به فینال و رویارویی با نادال بود، مقابل مسیری هموار برای یک قهرمانی غیرمنتظره قرار گرفته‌اند.

بزرگترین موفقیت سودرلینگ در 21 گرنداسلم قبلی‌اش رسیدن به جمع 32 نفر نهایی بود.او ماه گذشته در رم هم در دو ست (0-6، 1-6) مغلوب نادال شده بود. ولی شروع خوب و ضربات و سرویس‌های محکمش موجب شد تا در ست اول با نتیجه 6 بر2 به پیروزی برسد.

حتی همین برتری هم موفقیت بزرگی به شمار می‌رفت، چراکه نادال در سال گذشته و در دور اول و دوم سال جاری در رولان گاروس، هیچ ستی را واگذار نکرده بود اما این پایان کار سودرلینگ نبود چراکه او توانست با بازی بی‌نقصش، ست‌های سوم و چهارم را هم از آن خود کند و تنیسوری باشد که به افسانه نادال در پاریس پایان می‌دهد. او درباره لحظات حساس بازی می‌گوید: «در همه لحظات، تلاش می‌کردم به خودم تلقین کنم که این بازی تمرینی است.

تنها وقتی در تای‌برک 4 – یک (ست چهارم) جلو افتادم، باور کردم که می‌توانم پیروز شوم. وقتی امتیاز آخر را گرفتم، نمی‌توانستم باور کنم. احساس غرور می‌کنم. این بزرگترین پیروزی عمر حرفه‌ای من، مقابل بزرگترین بازیکن زمین‌های خاکی در تمام تاریخ است.»

نادال: این یک تراژدی نیست

هضم این شکست اما برای نادال دشوار بود. او در پایان بازی حاضر نشد به سئوالات خبرنگاری که در کنار زمین بود، پاسخ دهد. ولی کمی بعد، در کنفرانس مطبوعاتی درباره شکست غیرمنتظره‌اش این گونه گفت: «این یک تراژدی نیست. باید روزی این اتفاق می‌افتاد. این اولین و آخرین شکست و قطعا بدترین شکست من نیست. تنیس، ورزشی پر از پیروزی‌ها و شکست‌هاست.»

 نادال اضافه کرد: «او مرا شگفت‌زده نکرد، چون می‌دانستم او چگونه بازی می‌کند و چقدر می‌تواند خطرناک باشد. وقتی امروز صبح تمرین می‌کردم، خیلی شاداب بودم، ولی در جریان بازی اینگونه نبود. من بهترین بازی‌ام را انجام ندادم. ضربات من خیلی کوتاه بود و نمی‌توانستم حمله کنم.

من کار او را برای بازی در این سطح آسان‌تر کردم. در هنگام ضربات هم آرامش نداشتم، بنابراین مجبور بودم بجنگم ولی گاهی جنگیدن کافی نیست. باید در سطح بالایی بازی کنید. مردم فکر می‌کنند که پیروزی‌های من به خاطر آمادگی بدنی است، ولی نه. وقتی می‌برم، به خاطر این است که خوب بازی می‌کنم و امروز این طور نبود.»

روز باخت اسپانیایی‌ها

فرناندو و ورداسکو هم که پیش‌بینی می‌شد در دور بعد رقیب رافائل نادال باشد، دیگر اسپانیایی ناکام یکشنبه بود. سید هشتم مسابقات، در سه ست متوالی مغلوب نیکولای داویدنکو، سید دهم مسابقات شد.

بدین ترتیب تنیسور روس در مرحله بعد با رابین سودرلینگ شگفتی‌ساز روبه‌رو می‌شود اما او ظاهرا اهمیتی به حریف بعدی‌اش نمی‌دهد: «درست است که عادت کرده بودیم او همیشه اینجا برنده باشد ولی همه ما بازیکن هستیم. برای من اهمیت زیادی ندارد که حریف بعدی‌ام چه کسی باشد، سودرلینگ یا نادال. همه منتظر قهرمانی او بودند و حالا که او باخته چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید فدرر با خودش می‌گوید که این فرصت را دارم برای اولین بار قهرمان رولان گاروس شوم.» با این وجود او از مزیت بازی با سودرلینگ به جای نادال می‌گوید: «حداقل اینکه می‌توانم تا آخر کیفیت بازی‌ام را حفظ کنم، نه مثل بازی مقابل نادال که بعد از 20 دقیقه کاملا خسته می‌شوم. مقابل سودرلینگ، رالی‌های طولانی ردوبدل نمی‌شود. بنابراین ترجیح می‌دهم که با سودرلینگ بازی کنم.»

اندی ماری بریتانیایی هم ماریان چیلیچ کروات را در سه ست شکست داد تا برای اولین بار به یک‌چهارم نهایی آزاد فرانسه صعود کند. او در دور بعد باید با فرناندو گونزالس شیلیایی بازی کند که ویکتور هانسکوی رومانیایی را در سه ست شکست داد.

شکست ایوانوویچ

همزمان با شکست نادال، ایوانوویچ مدافع عنوان قهرمانی زنان در دو ست مغلوب ویکتوریا آزارنکای بلاروس شد. حریف دور بعد آزارنکا، دینارا سافینای روس تنیسور شماره یک جهان است که با اقتدار توانست در دو ست (6-یک، 6- صفر) ارغوان رضایی را شکست دهد.

این اولین بار بود که تنیسور ایرانی‌الاصل فرانسوی به یک‌هشتم نهایی رولان گاروس می‌رسید، ولی مقابل سافینای آماده که از ابتدای مسابقات تنها پنج گیم باخته، نتوان ست کاری کند. ماریا شاراپووا، دیگر تنیسور روس که پس از مصدومیت طولانی به میادین بازگشته، توانست لی نای چینی را در سه ست شکست دهد.

کد خبر 82684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز