دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: مرحله یک‌هشتم نهایی ویمبلدون از امروز آغاز می‌شود و حالا می‌توان درباره مدعیان قهرمانی یا کسانی که می‌توانند سد راه فدرر شوند، دقیق‌تر قضاوت کرد.

با پایان هفته اول این گرنداسلم، انتظار برای دیدار سقف جدید و متحرک زمین اصلی همچنان ادامه دارد. در سال‌های گذشته معمولا بارندگی‌های شدید لندن بارها موجب قطع جریان بازی می‌شد و به همین دلیل این سقف جدید با هزینه بالایی ساخته شد ولی در هفته اول خبری از باران نبود و بازی‌ها زیر آفتاب و بدون وقفه برگزار شد.

امسال در ویمبلدون خبری از پدیده‌های گمنام و جوان نیست، ولی برخی تنیسورهای قدیمی بازگشتی فراتر از حد انتظار داشته‌اند که شاخص‌ترین آنها لیتون هیوئیت است. تنیسور 28 ساله استرالیایی که در سال 2002 قهرمان ویمبلدون شده، سال گذشته به دلیل جراحی در مسابقات غایب بود، ولی حالا بازگشتی رویایی را تجربه می‌کند.

تنیسور شماره یک سابق جهان که حالا به رده پنجاه و ششم سقوط کرده، در دور دوم کار بزرگی انجام داد و خوان مارتین دل‌پوتروی آرژانتینی سید پنجم مسابقات را در 3 ست شکست داد. او در دور سوم مقابل فیلیپ پتشنر آلمانی هم کار سختی نداشت و در 3 ست به پیروزی رسید. لیتون هیوئیت در مرحله یک‌هشتم نهایی با رادک استپانک اهل چک روبه‌رو می‌شود که در دور قبل توانست داوید فرر اسپانیایی را در 5 ست شکست دهد.

هیوئیت در هر دو رویارویی‌اش مقابل استپانک که آخرین آن به 6 سال قبل برمی‌گردد، پیروز شده ولی سید بیست و سوم تورنمنت را دست‌کم نمی‌گیرد: «او از انتهای زمین ضربات برق‌آسایی می‌زند، کمی شبیه حریف قبلی‌ام. او به خوبی در همه جای زمین حرکت می‌کند و روی زمین چمن خیلی راحت است.»

با این وجود هیوئیت بخت زیادی برای پیروزی دارد و همه منتظر رویارویی احتمالی او در یک‌چهارم نهایی با اندی رادیک هستند. رادیک، سید ششم مسابقات در دور سوم توانست به لطف سرویس‌های سنگینش یورگن ملتزر اتریشی را شکست دهد و در یک‌هشتم نهایی با توماس بردیچ دیگر تنیسور چک روبه‌رو می‌شود.

تهدیدی به نام کارلوویچ

ایووکارلوویچ 30 ساله هم چهره جدیدی نیست ولی نمایشی که او در دور سوم مقابل سونگا، سید نهم داشت موجب شد تا همه حساب تازه‌ای روی او باز کنند. غول 195 سانتیمتری کروات که بلندقامت‌ترین تنیسور تورنمنت هم محسوب می‌شود با سرویس‌های وحشتناک اش به آرزوهای بزرگ تنیسور فرانسوی مسابقات پایان داد. او در این بازی 46 ایس (سرویس بدون بازگشت) زد و سونگا نتوانست هیچ راهی برای دفاع سرویس‌های سنگین حریفش پیدا کند. تماشاگرانی هم که به دیدن این بازی آمده بودند، ردوبدل شدن توپ‌های زیادی را ندیدند.

سونگا پس از این شکست گفت: «گاهی می‌خواستم در انتهای زمین بنشینم تا او
 سرویس اش را بزند و گیم تمام شود.» تنها امید فرناندو ورداسکوی اسپانیایی، حریف بعدی کارلوویچ این است که سرویس‌های او کیفیت و دقت بازی قبلی را نداشته باشد.

 البته این احتمال بعید نیست چرا که کارلوویچ به دلیل همین نوسانات در چهار دوره قبلی ویمبلدون در همان دور نخست حذف شده. سبک بازی «سرو اند والی» کارلوویچ، یادآور بازی‌های دهه 90 و هموطنش گوران ایوانسیویچ است که در سال 2001 به قهرمانی ویمبلدون رسید و موفقیت او از این نظر هم می‌تواند یک شگفتی باشد. البته دلیل اصلی منسوخ شدن این روش تغییر چمن ویمبلدون است که موجب شده سرعت توپ گاهی کمتر از زمین خاک رس شود و ارتفاع ریباند آن هم بلندتر از قبل باشد.

کارلوویچ و فدرر در صورت پیروزی، در یک‌چهارم نهایی به هم می‌رسند و مقابله سرویس‌های غول کروات با تکنیک پرافتخارترین تنیسور جهان می‌تواند بسیار جذاب باشد. فدرر که بازی کارلوویچ با سونگا را دیده بود، می‌گوید: «نمی‌خواهم به کارلوویچ بی‌احترامی کنم، ولی این یک مسابقه تنیس نبود.» کارلوویچ اما در پاسخ برخی انتقادات که او را تنها یک سرویس‌زن ماهر می‌دانند، می‌گوید: «از این خوشم می‌آید. اگر بتوانید بازی را با تنها یک ضربه ببرید، نابغه‌اید.»

پیشروی آرام اندی ماری

در میان رقیبان قابل پیش‌بینی فدرر هم، اندی ماری همچنان جدی‌ترین تهدید است. تنیسور اسکاتلندی که از حمایت هواداران هم برخوردار است، در دور سوم به راحتی ویکتور تروییکی صرب را شکست داد و در یک‌هشتم نهایی با استانیسلاو واورینکای سوئیسی روبه‌رو می‌شود. با این وجود ماری پس از این پیروزی گفت که بازی‌اش هنوز باید بهتر شود: «امروز خیلی خوب بود. در شروع کمی متزلزل بودم. کمی باران می‌بارید و باد شدید بود.

ولی پس از ست اول راحت‌تر بازی کردم. از عملکردم در هفته اول راضی‌ام و بازی به بازی بهتر می‌شوم.» اگر همه چیز خوب پیش برود او در فینال با فدرر روبه‌رو می‌شود ولی او هنوز
به آن بازی فکر نمی‌کند: «هنوز چند بازیکن بزرگ در جدول باقی مانده‌اند و هنوز بازی‌های سختی دارم.» فدرر هم امروز در یک‌هشتم نهایی با رابین سودرلینگ روبه‌رو می‌شود که تکرار فینال آزاد فرانسه است. فدرر در همه ده بازی قبلی‌اش مقابل این تنیسور سوئدی پیروز شده. سودرلینگ که سرویس‌های سنگینی دارد، معتقد است که بازی روی چمن هم نمی‌تواند تاثیر زیادی روی شانس پیروزی او داشته باشد.

کد خبر 84477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز