یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: آیا در دنیای ورزش، چالشی سخت‌تر از مبارزه با رافائل نادال در یک زمین رسی وجود دارد؟

در مسابقات آزاد فرانسه که از امروز شروع می‌شود، تنیسور 22 ساله اسپانیایی به دنبال پنجمین قهرمانی متوالی در این گرنداسلم است تا رکورد بی‌سابقه‌ای به جا بگذارد. او در چهار سال اخیر در زمین‌های رسی جنوب غربی پاریس به 28 پیروزی متوالی رسیده و قهرمانی سال 2008 را بدون واگذار کردن حتی یک ست به دست آورد. پرافتخارترین تنیسور در مسابقات آزاد فرانسه بیورن بورگ سوئدی با 6 قهرمانی است ولی او هم نتوانسته بیش از چهار سال متوالی (81-1978) این عنوان را تکرار کند.

راجر فدرر هفته گذشته با پیروزی در فینال مسترز مادرید به 33 مسابقه بدون شکست نادال پایان داد تا سایر رقیبان هم کمی به شکست او امیدوار شوند. فدرر اما دقایقی پس از این قهرمانی اعتراف کرد: «فکر نمی‌کنم این شکست آسیبی به او بزند. مطمئنم او در پاریس باز هم مستحکم خواهد بود.» اندی رادیک هم که در مادرید به فدرر باخت، می‌گوید: «رافا هنوز بهترین بازیکن جهان روی خاک رس است. به شما تضمین می‌دهم که راجر (فدرر) هم به شما همین را خواهد گفت. رافا برای آزاد فرانسه بخت اول است.»

از سال 2005 که نادال به اولین قهرمانی‌اش در رولان گاروس رسید، در 15 مسابقه در زمین‌های رسی پیروز شده و تنها پنج شکست داشته است. پیش از فدرر، خوان کارلوس فرروی اسپانیایی آخرین کسی است که توانست در مسترز رم نادال را روی خاک رس شکست دهد. قهرمان سال 2003 مسابقات آزاد فرانسه دراین‌باره می‌گوید: «انگشت شست رافا مصدوم بود و عضلات شکم من هم کمی مشکل داشت. توانستم در کل مسابقه تهاجمی بازی کنم و فکر می‌کنم کارم را به خوبی انجام دادم. این ترکیبی از بازی تهاجمی و کم‌اشتباه بود.»

ظاهرا بازی تهاجمی تنها راه مقابله با نادال در زمین‌های رسی است و جوکوویچ در بازی‌های اخیر با همین روش توانسته مرد شماره یک جهان را به زحمت بیندازد، هرچند نتوانسته پیروز شود. آلبرت کاستا، قهرمان سال 2002 آزاد فرانسه و کاپیتان تیم جام دیویس اسپانیا، درباره راه شکست نادال می‌گوید: «اگر من جای رقیب نادال باشم، ترجیح می‌دهم که با«  بک هندش»  بازی کنم و منتظر یک توپ کوتاه باشم، ولی این هم کار آسانی نیست چون او «  بک هندش»  را خیلی بهتر کرده.» او درباره ویژگی‌های بازی نادال اضافه می‌کند: «ضربات او به قدری محکم است که شما را به سه متر عقب‌تر از خط انتهای زمین می‌برد.

اگر او از شروع بازی در همین سطح بازی کند، حریف به سختی می‌تواند دو ساعت با همین وضعیت ادامه دهد.» فدرر به همین ترتیب بارها مغلوب نادال شده و رکورد رویارویی‌های مستقیم آنها 13 بر 7 و در خاک رس 9 بر 2 به نفع تنیسور اسپانیایی است. او در چهار دوره قبلی رولان گاروس و سه فینال متوالی توانسته فدرر را شکست دهد. در این میان پیروزی 3 بر صفر در فینال دوره قبلی (1-6، 3-6 و 0-6) قاطعانه‌ترین پیروزی نادال بوده  است.

فررو معتقد است که فدرر ناخواسته زمینه‌ساز برتری نادال در آزاد فرانسه شده: «فکر می‌کنم گرفتن رتبه اول از راجر، انگیزه مضاعفی به نادال داد تا به قهرمانی‌های متوالی در رولان‌گاروس برسد. راجر برای مدت‌ها شماره یک بود و رافا برای گرفتن این عنوان مجبور بود که پیشرفت کند.» فررو اما شکست دادن او در این دوره را غیرممکن نمی‌داند: «شکست دادن او کار سختی است، اما غیرممکن نیست.

این ماموریت بسیار سختی است ولی اگر او صد درصد آماده نباشد، می‌توان او را شکست داد.»کاستا هم در پاسخ به اینکه چه کسانی می‌توانند نادال را شکست دهند، می‌گوید: «فدرر، جوکوویچ، فرناندو و‌رداسکو و شاید داوید فرر. اندی ماری هم انگیزه زیادی برای بازی روی خاک رس دارد و هرچند فکر می‌کنم رافا هنوز کمی بهتر است، او هم امسال بسیار خطرناک خواهد بود.» جوکوویچ که هفته گذشته در نیمه‌نهایی مسترز مادرید با وجود داشتن سه مچ پوینت (امتیازی که می‌تواند به پیروزی منجر شود)، مغلوب نادال شد، به شوخی می‌گوید: «دفعه بعد احتمالا برای مچ پوینت دو راکت به زمین می‌برم. دیگر نمی‌دانم چه کار کنم.»

روحیه خوب فدرر

فدرر اما با وجود برتری یک جانبه نادال در چهار سال گذشته با روحیه خوبی به پاریس آمده. فدرر که در مرحله اول با آلبرتو مارتین اسپانیایی روبه‌رو می‌شود، امیدوار است که از برتری روحی اخیرش پس از قهرمانی در مادرید استفاده کند: «احساس خوبی دارم و روحیه‌ام خوب است.

احساس می‌کنم که این هفته خوب بازی کرده‌ام. درحال حاضر مهم‌ترین چیز این است که به شرایط پاریس عادت کنم. یک سال است که به پاریس نیامده‌ام و باید با بازی در زمین‌های شاتریه، سوزان لانگلن، ریباند توپ و سرخوردن‌ها عادت کنم.»تنیسور 27 ساله سوئیسی درباره بخت قهرمانی‌اش اضافه می‌کند:‌ «در این سال‌ها، من مدعی بزرگ این گرنداسلم بوده‌ام. این بار هم شانس من کمتر یا بیشتر نیست. اگر در فینال به رافائل برسم، شاید پیروز شوم. ولی هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. باید ببینیم اوضاع چطور پیش می‌رود.»

فدرر که سیزده قهرمانی در گرنداسلم دارد، در صورت قهرمانی در پاریس می‌تواند با رکورد پیت سمپراس برابری کند و حتی پرافتخارترین تنیسور تاریخ شود، چرا‌که سمپراس نتوانسته بود در مسابقات آزاد فرانسه به قهرمانی برسد. نادال در مسیر فینال ممکن است با چند متخصص زمین‌های رسی روبه رو شود.

داوید فرر اسپانیایی (سید14) در یک هشتم، ورداسکو (سید 4) در یک چهارم و اندی ماری بریتانیایی (سید 3)، فرناندو گونزالس شیلیایی (سید 12) یا ژیل سیمون فرانسوی (سید 7) در نیمه‌نهایی، ممکن است حریفان احتمالی نادال باشند. در سوی دیگر جدول فدرر در یک چهارم نهایی ممکن است با برنده جوکوویچ (سید 4) و دل پوترو روبه‌رو شود. پیش از این فدرر احتمالا باید با پل آنری متیو فرانسوی و جیمز بلیک و اندی رادیک آمریکایی بازی کند.

کد خبر 82026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز