پژوهشگران می‌گویند پس از شناسایی تغییراتی در پروتئین‌های خونی افرادی که دچار «کووید درازمدت»، علائم آزارنده طول کشنده پس از عفونت کروناویروس، هستند، ممکن است در مسیر شناخت علت این عارضه قرار گرفته باشند.

long covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز یک بررسی که نتایج آن این هفته در ژورنال Science منتشر شد، نشان داد در بیمارانی که علائم کووید درازمدت دارند، پروتئین‌های خونی که بخشی از دستگاه ایمنی هستند، با وجود برطرف شدن عفونت کروناویروس همچنان فعال باقی می‌مانند.

کارشناسان می‌گویند این کشف جدید می‌تواند زمینه ایجاد آزمایش‌های تشخیصی و روش‌های درمانی برای کووید درازمدت شود که مبتلایان به آن از علائمی مانند خستگی مداوم، اختلال‌های شناختی، درد قفسه سینه، مشکلات معده و گستره‌ای از سایر علائم شکایت می‌کنند

این بررسی بر روی ۱۱۳ بیمار دچار کووید و ۳۹ نفر افراد سالم به عنوان گروه شاهد یا کنترل انجام شد.

پس از شش ماه، ۴۰ نفر از بیماران علائم کووید درازمدت را بروز دادند.

بررسی نمونه‌های خون این بیماران نشان داد که خون‌هایشان حاوی مجموعه‌ای از پروتئین‌ها است که بیانگر فعال بودن «سیستم کپلمان» (دستگاه مکمل) – بخشی از دستگاه ایمنی- تا مدت‌ها پس از دچار شدنشان به ویروس کرونا همچنان در آماده‌باش کامل باقی مانده است.

سیستم کمپلمان از شمار فراوانی پروتئین‌های پلاسمایی تشکیل شده است که یکی نسبت به دیگری واکنش نشان می‌دهند تا مولکول‌هایی به نام «اپسونین»‌ آزاد شود که با اتصال به عوامل آسیب‌رسان خارجی و نشان‌دار کردن آنها سلول‌های دستگاه ایمنی مانند ماکروفاژها را به بلعیدن آنها تحریک می‌کنند.

دکتر اونور بویمن، استاد ایمنی‌شناسی در دانشگاه زوریخ و یکی از این پژوهشگران می‌گوید فعال باقی ماندن سیستم کمپلمان بدون وجود ویروس کرونا، باعث آسیب دیدن سلول‌های سالم بدن می‌شود.

هر گونه آسیب بافتی و لخته‌های ریز خون ناشی از آن می‌تواند میزان رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به اندام‌های گوناگون را کاهش دهد و منجر به علائم کووید درازمدت شود.

برای مثال اگر مغز شما، اکسیژن کافی دریافت نکند، مسلماً مشکلات زیادی از لحاظ حافظه، اختلال شناختی و خستگی ایجاد می‌شود.

به گفته کارشناسان شناخت سازوکارهای عارضه کووید درازمدت می‌تواند راهی به سوی یافتن درمان‌هایی برای آن باز می‌کند.

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی