چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم بسکتبال ایران که خود را آماده‌ شرکت در مسابقات قهرمانی جوانان جهان می‌کند، امروز تهران را به مقصد آلمان ترک کرد.

تیم جوانان ایران وارد ایالت «نورس راین وست فالن» ‌شده و در شهر پادرن‌بورن مستقر می‌شود. تیم بسکتبال جوانان در مدت هفت روز حضورش در این منطقه، صبح‌ها تمرین می‌کند و بعدازظهرها در سالن 1500 نفره‌ای که سه ماه پیش افتتاح شده است، بازی تدارکاتی برگزار خواهد کرد. گرچه بسکتبال آلمان، مکان هفتم رنکینگ فدراسیون جهانی را در اختیار دارد اما حریفان تیم جوانان ایران در این اردو تیم‌های سطح پایین هستند.

مسابقات تیم‌های بزرگسال بسکتبال آلمان در قالب 8 لیگ برگزار می‌شود اما تیم‌های حاضر در رده‌های پایه، صاحب چهار لیگ هستند. تاکنون انجام پنج بازی برای تیم جوانان قطعی شده است. تیم ایران امروز  به مصاف تیم پادرن‌بورن می‌رود. این تیم در مرحله‌ پلی‌آف لیگ جوانان آلمان با قبول شکست 3 بر 2 از مجموع پنج بازی مقابل برلین، نایب قهرمان شده است.

تیم‌های لمگو، تیم دوم پادرن بورن، بورشن و بیله‌فلد به ترتیب حریفان روزهای چهارشنبه تا شنبه ایران هستند. این تیم‌ها همگی در مسابقات لیگ سه آلمان به میدان می‌روند. این دیدارها توسط سه داور قضاوت می‌شوند. در شهر بورشن اقدامات دیگری نیز در استقبال از تیم جوانان ایران صورت گرفته است. تیم بسکتبال جوانان ایران طی روزهای
 11 تا 21 تیرماه در مسابقات جهانی جوانان شرکت می‌کند. این رقابت‌ها در شهر اوکلند نیوزلند برگزار می‌شود.

رئیس فدراسیون بسکتبال با اشاره به اعزام تیم بسکتبال جوانان به مسابقات قهرمانی جهان، تصریح کرد: «اهل پیش‌بینی در مورد چگونگی نتیجه‎گیری تیم‎ها در میادین مختلف نیستم اما بسکتبالیست‌های جوان در عادی‎ترین شرایط هم کار سختی در نیوزلند خواهند داشت.» وی در مورد هزینه‎های در نظر گرفته شده برای آماده‌سازی همزمان تیم ملی و تیم جوانان تاکید کرد: «هنوز مبلغ قابل‌توجهی برای این دو تیم هزینه نشده است.

اولین اردوی برون‌مرزی جوانان در آلمان آغاز می‎شود. ملی‌پوشان بزرگسال هم هنوز به اردوی خارجی اعزام نشده‎اند، اما آنها برپایی اردو در آلمان، چین تایپه و قطر را در دستور کار دارند.» رئیس فدراسیون بسکتبال تصریح کرد: «اردوهای داخلی که تا به امروز جوانان و ملی‎پوشان درگیر آن بوده‌اند، هزینه زیادی ندارد. اما در اردوهای برون‌مرزی هر چه قدر که نیاز باشد، هزینه می‎کنیم تا بازیکنان بتوانند در بهترین شرایط به آمادگی ایده‎آل دست یابند. موفقیت در رقابت‎های نیوزلند و چین، هدف اصلی ماست.»

مشحون به قدری به توانایی بازیکنان ایرانی و به خصوص ملی‌پوشان ایمان دارد که با اطمینان از موفقیت تیم ملی مقابل چین حتی در حضور «یائومینگ» صحبت می‌کند.همه بسکتبالی‌ها می‌دانند که «یائومینگ» وزنه‌ای سنگین و مطمئن برای تیم ملی چین است. نبود این بازیکن 227 سانتیمتری که یکی از ستاره‌های NBA  به حساب می‌آید، این امید را به هر حریفی می‌دهد که بتواند امتیاز بیشتری را برای پیروزی خود مقابل چین قائل باشد.

اما رئیس فدراسیون بسکتبال کشورمان اعتقاد دارد تیم ملی ایران که مسابقات جام ملت‌های آسیا و انتخابی جهان (15 تا 25 مردادماه – تیان‌جین چین) را پیش‌رو دارد، می‎تواند چینی‎ها را حتی با داشتن یائومینگ از پیش‌رو بردارد. محمود مشحون در این رابطه اظهار داشت: «نباید از کنار توانایی‌های بازیکنان ایرانی به راحتی عبور کنیم. اگر بسکتبال چین به داشتن یائومینگ افتخار می‌کند.  ما هم به بازیکنانی افتخار می‌کنیم که هر تیمی آرزوی داشتن آنها را دارد.

غیرت و همت این بازیکنان نقطه امید بزرگی برای ماست.» وی افزود: «صحبت در مورد رشد و پیشرفت بسکتبال ایران که همچنان ادامه دارد، بارها مطرح شده است. نتیجه این رشد و ترقی بیشتر از هر تیمی در تیم ملی قابل مشاهده است که بهترین‌ها را به لحاظ اخلاقی و فنی در اختیار دارد. این تیم اگر در شرایط ایده‎آل و به دور از حاشیه باشد، می‎تواند هر تیمی را با هر ستاره‎ای شکست دهد. به هر حال ما مدافع عنوان قهرمانی آسیا هستیم و وظیفه بزرگی در چین خواهیم داشت.»

بازگشت حدادی به NBA ،‌دغدغه‌ ماتیچ

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران از بازگشت حامد حدادی به لیگ NBA به عنوان یکی از دغدغه‌های خود یاد کرد.  واسلین ماتیچ با اعلام اینکه دور جدید تمرین‌های تیم ملی به تازگی آغاز شده است، اظهار کرد: «حامد حدادی با انگیزه‌ بسیار زیادی در تمرین‌ها حاضر می‌شود و در حال حاضر شرایط فوق‌العاده‌ای دارد.

اما آنگونه که من شنیده‌ام او قرار است برای حضور در لیگ تابستانی NBA به آمریکا بازگردد و ما باید مراقب وضعیت او باشیم. این مسئله یکی از دغدغه‌های من است.»  ماتیچ پیرامون اینکه دیدارهای تدارکاتی در آلمان چقدر برای تیم ملی مفید است، گفت: «من شناخت بسیار خوبی نسبت به بسکتبال آلمان دارم و هشت سال در بوندس‌لیگا حضور داشته‌ام.

شکی ندارم که دیدارهای تدارکاتی در این کشور کاملا به نفع تیم ملی خواهد بود.»  ماتیچ شناخت خوبی از تیم ملی بسکتبال جوانان ایران دارد. وی با اشاره به حضور این تیم در رقابت‌های جهانی نیوزلند گفت: «این رقابت‌ها برای تیم ملی جوانان سخت خواهد بود. آنها تیم بسیار خوبی هستند اما تجربه کافی ندارند با این حال رقابت‌های جهانی نیوزلند می‌تواند آزمون خوبی برای آنها باشد.»

کد خبر 82683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز