دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران در کنفرانس اصلی سرطان آمریکا راه‌های جدیدی برای درمان سرطان پستان و سرطان لمفاوی "غیرهوچکینی" ارائه کردند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه 31 مه (10 خرداد) نتایج کارآزمایی‌های بالینی راهگشایی اعلام شد که به نظر می‌رسد که به طور موثری سرطان پستان و سرطان لمفاوی غیرهوچکینی را هدف قرار می‌دهد.

اولین شیوه جدید درمانی که بر اساس دو کارآزمایی‌ بالینی کوچک است،‌ توانایی سلول‌های سرطان پستان را برای ترمیم خودشان هدف قرار می‌دهد.

داروی جدیدی که در این کارآزمایی‌ها به کار رفته و به طور خاص برای هدف قرار دادن سرطان‌های صعب‌العلاج طراحی شده است،‌ آنزیمی به نام PARP (پلی –ای‌دی‌پی- ریبوز پلی‌مراز) را هدف قرار می‌دهد و مانع ایفای نقش معمول این آنزیم در ترمیم کردن DNA سلول‌های ترمیم‌شده دارد.

 سلول‌های سرطانی مانند سلول‌های سالم از PARP برای بازسازی خودشان پس از آسیب‌دیدن بوسیله داروهای شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند.

این کارآزمایی‌های این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند که آیا خنثی‌کردن آنزیم‌های PARP سلو‌ل‌های سرطانی پستان آنها را بیشتر در مقابل شیمی‌درمانی آسیب‌پذیر می‌کند یا نه.

 اولین کارآزمایی بالینی بر روی 116 زن مبتلا به سرطان پستان نوع "سه منفی"  انجام شد.
این نوع سرطان پستان شامل تومورهای با رشد سریع می‌شود که حدود 15 درصد 170000 مورد سالانه سرطان پستان در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

 برخی از این افراد با داروهای معمول شیمی‌درمانی به همراه یک داروی مهارکننده PARP به نام BSI-201 مورد درمان قرار گرفتند.

بقیه گروه تنها با داروهای شیمی‌درمانی مورد درمان قرار گرفتند.

به گفته جویس اوشوگنسی از مرکز سرطان بایلور- چارلز سامونز در دالاس تکزاس پس از شش ماه 62 درصد بیماران درما‌ن‌شده با مهارکننده آنزیمی به همراه شیمی‌درمانی بهبودی بالینی نسبی نشان دادند اما در گروه شاهد تنها 21 درصد بهبودی مشاهده شد.

دومین بررسی بالینی شامل 54 زن دچار سرطان پستان پیشرفته مربوط به جهش ژنی BRCA1 یا BRCA2 بود. آنها با یک مهارکننده PARP به نام اولاپاریب درمان کردند.

به گفته متخصص سرطان در کینگز کالج در لندن در این کارآزمایی نشان داد که در 40 درصد بیمارانی که این دارو را دریافت کردند،‌ پیشرفت تومور کاهش می‌یابد.

در یک بررسی دیگر که نتایج آن در این کنفرانس ارائه شد واکسنی در طول هشت سال بر روی بیماران مورد بررسی قرار گرفت که به سرطان لمفاوی "غیرهوچکینی فولیکولر" مبتلا بودند،‌ که یک شکل به خصوص مهاجم سرطان لمفاوی.

این بررسی‌ نشان داد که بیمارانی که واکسن BiovaxID دریافت کرده بودند،‌ به طور میانگین بقای عاری از بیماری‌شان به حدود 44 ماه رسید،‌ در مقایسه با 30 ماه برای بیمارانی که یک واکسن کاذب دریافته کرده بودند.

 واکسن BiovaxID یک واکسن اختصاصی بیمار است، که در آن هر دوز باید به طور فردی از بافت به دست آمده از تومور سرطانی خود فرد ساخته شود.

 سرپرست این پژوهش استفن شوستر گفت: "ما با این واکسن به سوی عصری حرکت می‌کنیم که می‌توانیم به نحوی بی‌خطر دستگاه ایمنی را به طور موثر برای مقابله با این نوع سرطان به کار بریم و تشدید پاسخ به شیمی‌درمانی متعارف را باعث شویم."

 شوستر افزود: "با توجه به این که این واکسن به طور منحصربه فرد برای دستگاه ایمنی بیمار ساخته شده است تا سلول‌های B  توموری را می‌یاید و تخریب می‌کند، این رویکرد ممکن است برای درمان سایر سرطان‌های لمفاوی سلول‌های B قابل کاربرد باشد."

این نتایج در چهل و پنجمین جامعه سرطان‌شناسی بالینی آمریکا (ASCO) اعلام شد.

کد خبر 82670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز