یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان سرطان که در یک اجلاس سالانه گرد آمده بودند،‌ پیشرفت‌های امسال در زمینه مقابله با سرطان ریه، مرگبارترین و شایع‌ترین سرطان انسان‌ها را گزارش کردند.

اما در زمینه درمان سرطان روده بزرگ و راست روده پیشرفت‌های چندانی ارائه نشد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه پزشکان و پژوهشگران در چهل و پنجمین جامعه سرطان‌شناسی بالینی آمریکا (ASCO) کنفرانس اصلی سرطان در این کشور- روز شنبه  30 مه (9 خرداد) نتایج دو تحقیق را شنیدند که نشان‌دهنده پیشرفت در مقابله با سرطان ریه است.

اولین بررسی نشان داد که ترکیب دو داروی ضدسرطان پس از شیمی‌درمانی استاندارد می‌تواند پیشرفت سرطان ریه را مهار کند.

 رشد سرطان بیماران درمان‌شده بوسیله ترکیبی از دو داروی تارسیوا,که بوسیله شرکت سوئیسی روش ساخته می‌شود، و آواستین که واحد جنتک شرکت روش آن را ساخته است، بیش از گروه شاهدی که تنها با آواستین درمان شده بودند، مهار شد.

به گفته پژوهشگران این اولین بررسی است که نشان می‌دهد اضافه کردن اتوتینیب (تارسیوا) برای درمان نگهدارنده به همره باواسیزومب (آواستین) پیشرفت بیماری را در بیمارانی که پیش از این باواسیزومب را دریافت کرده بودند، به تاخیر می‌اندازد.

در  بررسی دوم 663 بیمار که دچار سرطان پیشرفته ریه بود، با‌ داروی آلیمتا - از شرکت داروسازی آمریکایی الی لیلی، که رشد سلولی را مهار می‌کند،‌ تحت درمان قرار گرفتند.

 نتایج مقدماتی نشان داد که بیمارانی که این دارو را دریافت کرده بودند، 26 درصد بیشتر نسبت به افرادی که در گروه شاهد دارونما دریافت کرده بودند، عمر کردند: 13.4 ماه در مقابلا 10.6 ماه.

 به گفته پژوهشگران با توجه به این نتایج داروی آلیمتا (پرمترکسد) راه جدیدی را به مبتلایان به سرطان پیشرفته ریه می‌‌گشاید، به خصوص اینکه سمیت کمی دارد و می‌توان به صورتی  مداوم برای مدتی طولانی آن را تجویز کرد تا عمر بیمار افزایش یابد.

 در مقابل نتایج تحقیقات در مورد درمان سرطان‌های روده بزرگ و راست‌روده که در این اجلاس ارائه شد و در آنها از داروی آواستین و داروی الوکسانتین از شرکت فرانسوی سانوفی استفاه شده بود،‌ ناامیدکننده بود.

 کنفرانس ASCO تا روزسه‌شنبه ادامه خواهد یافت و از جمله نتایج آزمون‌های بالینی جدید در مورد سرطان پستان و رحم در زنان در آن اعلام خواهد شد.

کد خبر 82595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز