همشهری‌آنلاین: تجمع میلیونی مردم ایران در حرم مطهر بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، دریایی است که همه ناپاکی‌ها را از بین می‌برد.

به گزارش واحد مرکزی خبر،  ‌حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در جمع مسولان و دست اندرکاران ستاد بزرگداشت بیستمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی با اشاره به گرامیداشت یاد امام، فرزندان و همسر مکرمه امام و شهدای انقلاب و دفاع مقدس گفت: ایران امروزی در سایه خونهای مقدس شهدای عظیم الشان انقلاب و دفاع مقدس نفس می‌کشد. هرگز نباید دلاوری این گلهای پریشان را فراموش کنیم.

یادگار امام با برشمردن ویژگی‌های شخصیتی امام راحل گفت: امام فقیه، عارف‌، فیلسوف،‌اصولی و مفسر بود اما انچه امام را برای همه تاریخ جاودانه کرد، رهبری انقلاب اسلامی و تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

وی به تشریح دلایل جامعه شناختی پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: همه جریانات و حرکات انقلابی و مردمی در پاسخ به نیاز جامعه بوده است. تشخیص نیاز،‌ پیدا کردن راه حل عمل به آن سه مرحله حل مشکلات جامعه است که معمولا هر سه مرحله توسط یک شخص انجام نمی‌گیرد. [سخنان سیدحسن خمینی در مراسم بزرگداشت امام(ره)]

یادگار امام با بیان اینکه سالها طول می‌کشد تا برای مشکلات، بعد از شناسائی راه حل ارائه شود،‌ به تحلیل تاریخی این تغییرات اجتماعی پرداخت و تشریح کرد: در دوران مشروطه همه مردم فهمیده بودند که جامعه مشکلی دارد، اما نمی‌دانستند مشکل چیست، عده‌ای تحصیل کرده‌های فرنگ، مشکل جامعه را استبداد قلمداد و مشروطه را به عنوان راه حل ارائه کردند.

سید حسن خمینی به تضاد تئوری روشنفکران مشروطه خواه با آموزه‌های دانشگاهی‌شان اشاره کرد و گفت: اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه‌های فرانسه بجای تئوری جمهوریت، تئوری مشروطه را پیشنهاد می‌کنند، ریشه در وابستگی آنها به دربار داشت. انها می‌خواستند هم اوضاع را درست کنند و هم منافع خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه روشنفکران دوران مشروطه در تشخیص درد جامعه اشتباه کرده بودند، گفت: ‌مشکل جامعه استبداد بود اما این همه مشکل نبود، چیزهای دیگری هم بود که آنان از درک ان عاجز بودند.

یادگار امام به ضعف دولت مرکزی در اواخر حکومت قاجاریه اشاره کرد و تصریح کرد: عده‌ای از نخبگان اواخر قاجار،‌ دیکتاتوری رضاخانی را پاسخی به هرج و مرج موجود عنوان کردند. آنان که استبداد رضاخانی را تئوریزه کردند، روشنفکران غربزده بودند. رضاخان پا بر دوش یک عده قزاق بی‌سواد نگذاشت بلکه پا بر دوش افراد تحصیل کرده گذاشت که برخی‌ها اشرافیان قاجار بودند و برخی دیگر روحانیان زمان.

وی با بیان اینکه راه حل استبداد رضاخانی اشتباه بود و سالها گرفتاری مردم را در پی‌داشت گفت: تشخیص اینکه این جامعه نیاز به یک مسیر دیگر و درست تر دارد، در تمام دوران تاریخ معاصر مطرح بوده است اما تمام راه حل‌ها در سده‌های اخیر به بن بست رسید، چون یا استبداد ستیز محض بود و یا استعمار ستیز صرف.

یادگار امام افزود: جریان ملی شدن صنعت نفت یک جریان استعمار ستیز بود که دربرابر استعار انگلیس ایستاد، اما همین جریان به استعمار آمریکا متکی شد.

سیدحسن خمینی با تاکید براینکه مشکل این جامعه نبود توامان نفی استعمار، نفی استبداد و نفی بی‌دینی بود،‌ تصریح کرد: ‌گفتمان انقلاب اسلامی راس یک مثلث را دنبال کرد، می‌خواست از جامعه نفی استعمار کند و همچنین دنبال استقلال باشد.

بنابراین انقلاب نفی استبداد‌ می‌کند و دنبال آزادی است و نفی بی‌دینی می‌کند و دنبال معنویت است.

یادگار امام در ادامه به خطر نگاه تک بعدی و تحجر آمیز به حکومت دینی اشاره کرد و گفت: ‌کسانی در دوران مشروطیت می‌پنداشتند کعبه امال منحصر به صفویه است اگر چه ظاهرا صفویه مذهبی بود اما در پشت پرده هزاران فسق و فجور وجود داشت. به نحوی که انسان از بیان آن شرم دارد.

وی افزود: در برابر این تفکر، کعبه امال یک عده نیز نگاه کامل به غرب بود. زمانی در این مملکت هر آنچه در این کشور انجام می‌شد از سفارتخانه‌های انگلیس و شوروی بیرون می‌آمد.

یادگار امام ادامه داد: عده دیگری تنها به آزادی می‌اندیشیدند،‌ می‌گفتند استبداد برود و هر چیزی جایگزین آن شود خوب است.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه مشکل جامعه ما نبود توامان دین، آزادی و استقلال بود، گفت: علاج این نقص تاریخی اتفاقا گفتمان انقلاب اسلامی شد، یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که هر سه توسط یک فرد طراحی، ‌تئوریزه و پیاده شد.

یادگار امام به بیان اینکه نظریه پردازان معمولا مجریان خوبی نیستند گفت:‌ در طول تاریخ نظریه نظریه پردازان و پایه‌گذاران اندیشه‌ها هرگز توسط خودشان اجرا نشده است، اما در انقلاب اسلامی یک نفر درد را شناسایی می‌کند، درمان ارائه می‌دهد و خود نیز تئوری خود را اجرا می‌کند.

سیدحسن خمینی با این گفته که انقلاب اسلامی بخاطر ویژگی‌های منحصر به فرد امام به عنوان رهبری چهره‌ای متفاوت در تاریخ رهبران جهان ارائه می‌کند، اظهار داشت: ‌از نظر فلسفه جهانی انقلاب اسلامی در لحظه‌ای در جهان رخ می‌نمایاند که جواب سوالات موجود در جامعه جهانی را در درون خود دارد، جهانی که تاریخ مصرف کمونیزم در آن تمام شده و جهان در جستجوی معنویت است.

وی با بیان اینکه تا قبل از خرداد 42 بسیاری از دینداران، اهل مبارزه و انقلابیون، دیندار نبودند، گفت: امام خمینی (س) با نگاه توامان دینی و جهادی، دینداران را به میدان مبارزه کشاند.

یادگار امام در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دست اندرکاران مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (س) گفت: تمام همت شما باید بر این باشد که مردم برای حضور در مراسم راحت باشند. بزرگترین صدمه برای مراسم این است که مردم حضور در مراسم سالگرد ارتحال پیر و مرادشان سختی بکشند. اگر تنها یک نفر بخاطر سخت‌گیری غیرعقلایی به مراسم نیاید، بدانید که دشمنان یک گام به سمت اهداف خود نزدیک شده‌اند.

کد خبر 82589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز