جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

حبیب‌الله عسگراولادی: امام خمینی‌(ره) یک چهره بی‌نظیر در تاریخ معاصر و یک سیمای نورانی کم‌نظیر در تاریخ شیعه و اسلام است.

آنچه او به صورت یک سیمای منحصر به فرد در تاریخ ما در می‌آورد ویژگی‌های روحی، فکری و سیره عملی ایشان است.

امام یک فیلسوف به معنای واقعی بود. امام یکی فقیه، عارف وحکیم به تمام معنا بود. اندازه‌ای که او در قرن ما ظاهر شد در همان مایه هایی بود که انبیا و اولیای خدا برای نجات مردم و هدایت آنها به سوی نور ظاهر می‌شدند.

امام یک فیلسوف سیاسی بود. فلسفه سیاسی او اکنون مطرح‌ترین تئوری برای حکومت خوب در آکادمی‌های بزرگ جهان مطرح است. میلیون‌ها انسان در جهان به‌ویژه جهان اسلام حسرت اجرای حدود الهی و ایجاد حکومتی از نوع جمهوری اسلامی را می‌خوردند.

امام‌(ره) توانست ثابت کند می‌توان یک فقیه بود در عین حال یک حکیم و فیلسوف هم بود. می‌توان یک سیاستمدار هوشیار بود در عین حال یک عارف، زاهد و معلم اخلاق هم بود. جمع این صفات و ویژگی‌هاست که می‌تواند واقعا یک انقلاب را در درون و بیرون سامان دهد.

ما انسان‌هایی که در این قرن زندگی می‌کنیم افتخار می‌کنیم که در عصر امام‌خمینی‌(ره) بودیم و هستیم که انسان‌های دو قرن قبل در ایران و منطقه و جهان از چنین توفیق بزرگی محروم بودند.

خاطره‌ای که از امام به ذهن من می رسد که می‌تواند برای امروز هم مفید باشد این است که پس از حادثه فیضیه در توفیق زیارت امام، که فضا، فضای خفقان و سرکوب وحشتناک بود و رژیم سفاک پهلوی آنچنان خفقانی ایجاد کرده بود که حتی برخی افراد شجاع نیز برای حضور در صحنه مبارزات احتیاط می‌کردند، امام در آن شب ظلمانی با اقتدار و امیدواری فرمودند برنامه ما سه مرحله دارد.»

اسلامی کردن ایران

اسامی شدن کشورهای اسلامی

جهانی شدن اسلام

بدین معنا که اگر ما توفیق داشته باشیم ایران را اسلامی و زیر پرچم قرآن در آوریم منطقه هم اسلامی می‌شود و به‌تدریج و با مدد خداوند اسلام جهانی شده و جهان زیرپرچم اسلام درخواهد آمد. آن وقت است که خدمت مولایمان عرض کنیم جهان منتظر قدوم مبارک شماست ، طبعا او خواهد آمد و جهان زیر پرچم لااله‌الاالله قرار خواهد گرفت.‌

 «قریب به این مضامین» لذا امام در سخت‌ترین شرایط امیدوار به راه خود و پیروزی حق برباطل بود. کثرت قدرت استبداد داخلی و زیرسلطه استعمار خارجی لحظه‌ای ایشان را از ادامه مسیری که در پیش روی داشتند منحرف نساخت. امام‌(ره) برای هر مرحله از حرکت خود یک طراحی و برنامه‌ریزی از پیش تعریف شده داشتند.

طبق نقشه پیش می‌رفتند و در حقیقت یک استراتژیست مسلط بود. ایشان در برخورد با پدیده‌ها طوری آن را تعریف می‌کردند که در نهایت نتیجه‌اش منجر به تقویت اسلام، مسلمین، بیداری ملت‌های جهان و برداشتن یک گام به جلو، برای اسلامی شدن مناسبات انسان‌ها در جهان معاصر بود.

ایشان استاد گفتمان‌سازی بودند. گفتار انقلاب اسلامی را علی‌رغم توطئه‌ها و دسیسه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه جا انداخت. معادلات قدرت را در جهان به هم زد. شما جهان قبل و بعد از امام خمینی‌(ره) را ببینید کاملا جهانی متفاوت است. ایشان در دفن مارکسیسم و به موزه سپردن اندیشه‌های الحادی، نقش اول را در قرن بیستم ایفا کردند و در این مسئله، نباید هیچ شکی کرد.

آرمان‌های امام و به‌ویژه میراث امام در عصر ما ماندگار است. چیزی نیست که با گذر زمان تغییر یابد. ایشان در وصیت‌نامه سیاسی، الهی خود تکلیف همه ما را مشخص کرده اند. واقعا هر کس بخواهد به وظیفه خودعمل کند وصیت‌نامه امام یک نقشه راه برای این کار است. او نظام را صحیح و سالم به کسی سپرد که الحق در پیروی از آرمان‌ها و اهداف الهی نظام پیشتاز است.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای انصافا نهال انقلاب اسلامی را -به‌حمد الله با تدبیر و شجاعت و بااستمداد از خداوند و توسل به پیامبر (ص) و آل او در خط امام خمینی‌(ره)- خوب نگهداری و صیانت فرمود و الان این نهال یک درخت تنومند شده است که تند بادها و طوفان‌های سیاسی نمی‌تواند اندکی هم آن را تکان دهد.الان این حیات و بالندگی آرمان‌ها و اهدف اسلامی امام است که خود را نشان می‌دهد.

وقتی حزب‌الله یا حماس می‌توانند در لبنان و فلسطین اشغالی آنچنان سیلی به رژیم صهیونیستی و آمریکا بزنند که هوش از سر آنها بپرد و خیال حمله شیطانی به ایران را برای همیشه فراموش کنند، نشان از اهمیت و ارزش این آموزه ها دارد.

ما وظیفه داریم در حوزه در دانشگاه، در کوچه، در خیابان و در بازار هر آنچه که امام به عنوان میراث گرانقدر خود باقی گذاشته صیانت کنیم. این امانت الهی را حفظ کنیم و سالم به صاحب آن یعنی حضرت ولی‌عصر صاحب‌الزمان(عج) تحویل دهیم.

همشهری جمعه

کد خبر 82845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز